آفتاب

طلسم قلعه محمود زند مقدم شکست

طلسم قلعه محمود زند مقدم شکست

تهران - ایرنا - همزمان با شب بزرگداشت محمود زند مقدم، کتاب ممنوع الچاپ وی در قالب نام جدید «از سرزمین بی پرنده تا قلعه» رونمایی و اجازه انتشار گرفت.

به گزارش دوشنبه شب خبرنگار فرهنگی ایرنا، «از سرزمین بی‌پرنده تا قلعه» نام کتابی است که روز در مراسم بزرگداشت محمود زند مقدم، پژوهشگر و مردم‌شناس، رونمایی شد.
این کتاب شامل دو متن است که نخستین بخش آن، سفرنامه نخستین سفر زند مقدم به بلوچستان در 21 سالگی است که پس از آن، پنجاه و پنج سال رفت و آمد او از تهران به سیستان و بلوچستان ادامه داشت.
او در این سفر که به عنوان مامور اداره آمار رفته است، به جزییاتی توجه می‌کند که در ادامه به مجموعه 7 جلدی حکایت بلوچ می‌انجامد‌.
اما بخش دوم کتاب که به کتاب ممنوع الچاپ او اختصاص دارد که درباره محله زنان بدنام، در سال‌های پیش از انقلاب است که چاپ نخست آن در سال 1336 توسط نشر مازیار منتشر شد.
زند مقدم در این کتاب مجموعه‌ای از دیده‌هایش را منتشر می‌کند که پس از تماشای یک تئاتر در این محله کنجکاو می‌شود و درباره آن پژوهش می‌کند، مدت‌ها درون قلعه رفت و آمد دارد تا گفت‌وگو و دیده‌هایش را ثبت کند.
قلعه، محله تن‌فروشان زمان پیش از انقلاب شهر تهران است که در سال 1357 و پس از انقلاب اسلامی توسط مردم به آتش کشیده شد و ساکنین آن را هم در کام خود فرو برد.
از سرزمین بی پرنده تا قلعه، دو متن از محمود مقدم را نشر گوشه، در 128صفحه منتشر کرده است.
فراهنگ **9211 ** 1355 **
کد N2060867

وبگردی