آفتاب

اوج مصرف برق کشور بیش از 16 برابر افزایش یافته است/ رشد 7 برابری ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های برق‌آبی نسبت به ابتدای انقلاب

اوج مصرف برق کشور بیش از 16 برابر افزایش یافته است/ رشد 7 برابری ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های برق‌آبی نسبت به ابتدای انقلاب

وزیر نیرو با اشاره به اینکه اوج مصرف برق کشور نسبت به ابتدای انقلاب رشدی 16 برابری داشته است، گفت: در طی چهار دهه اخیر حجم مخازن سدها بیش از چهار برابر افزایش یافته و ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های برق‌آبی نیز رشدی هفت برابری داشته است.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، رضا اردکانیان در جریان سفر کاروان ندبیر و امید به استان گلستان با حضور در شورای اداری شهرستان‌های مینودشت، کلاله، مراوه‌تپه و گالیکش این استان به تشریح دستاوردهای صنعت آب و برق پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: در حالی که جمعیت کشور نسبت به ابتدای انقلاب حدود 2.25 برابر شده است ولی با این وجود ظرفیت نصب شده نیروگاهی ما 11 برابر افزایش یافته و به بیش از 80 هزار مگاوات رسیده است.

وی ادامه داد: طول شبکه‌های برق در این مدت 11.3 برابر، ظرفیت پست‌‌های برق نسبت به ابتدای انقلاب 14 برابر و تعداد ترانسفورماتورهای توزیع بیش از 27 برابر، اوج مصرف برق بیش از 16 برابر و میزان روستاهای برخوردار از نعمت برق 13 برابر شده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه تعداد سدهای ملی به ‌بهره‌برداری رسیده در این مدت بیش از 9 برابر افزایش پیدا کرده است، گفت: در طی چهار دهه اخیر حجم مخازن سدها بیش از چهار برابر افزایش پیدا کرده است و ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های برق‌آبی نیز رشدی هفت برابری داشته است.

اردکانیان با تاکید بر اینکه میزان شبکه‌های اصلی آبیاری و زهشکی افزایشی چهار برابری داشته است، اظهار کرد: در بخش آب و فاضلاب شهری نیز جمعیت تحت پوشش آب شهری بیش از 4.5 برابر شده است و تعداد تصفیه‌ خانه‌های آب شهری هم از 27 مورد به 139 مجموعه افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: چهار تصفیه‌ خانه‌ فاضلاب شهری ابتدای انقلاب هم اکنون نیز به 216 مورد رسیده است و جمعیت روستایی بهره‌مند از سیستم‌های آب سالم و بهداشتی نیز از دو میلیون نفر ابتدای سال 57 به بیش از 7 میلیون نفر رسیده است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه وزارت نیرو در استان گلستان 105 پروژه در بخش‌های مختلف تامین آب، آب و فاضلاب شهری و روستایی، برق و انرژی در دست اجرا دارد، گفت: برای به سرانجام رسیدن طرح‌های یاد شده بیش از سه هزار و 850 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

اردکانیان وزیر نیرو با اشاره به اینکه در جریان سفر امروز کاروان تدبیر و امید به استان گلستان بیش از 120 میلیارد تومان پروژه صنعت آب و برق در این استان افتتاح خواهد شد، گفت: همچنین در جریان سفر رئیس جمهور به این استان عملیات اجرایی 440 میلیارد تومان پروژه آب و برق نیز در منطقه آغاز خواهد شد.

کد N2060712

وبگردی