آفتاب
در سال ۲۰۱۸؛

سرمایه‌گذاری مستقیم چین در آمریکای شمالی و اروپا ۷۳ درصد سقوط کرد

سرمایه‌گذاری مستقیم چین در آمریکای شمالی و اروپا ۷۳ درصد سقوط کرد

در سال ۲۰۱۸ میلادی، سرمایه‌گذاری مستقیم چین در آمریکای شمالی و اروپا، ۷۳ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح ۶ ساله خود رسید.

 به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رویترز، طبق اعلام شرکت بیکر مکنزی، در سال ۲۰۱۸ میلادی، با محدودیت‌هایی که آمریکا با بررسی دقیق قراردادها به وجود آورد و ضوابطی که چین برای خروج سرمایه از این کشور وضع کرد، سرمایه‌گذاری مستقیم چین در آمریکای شمالی و اروپا، ۷۳ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح ۶ ساله خود رسید.

 این داده‌ها، تاثیر منفی اختلافات تجاری و سیاسی بین واشنگتن و پکن را نشان می‌دهد.

پس از در نظر گرفتن واگذاری‌های انجام شده، میزان خالص سرمایه‌گذاری مستقیم چین در ایالات‌متحده منفی شد؛ به نحوی که سرمایه‌گذاری چین در آمریکا ۸۳ درصد سقوط کرد، اما در مقابل، در کانادا ۸۰ درصد رشد داشت.

در اروپا نیز، علی‌رغم کاهش در کل اتحادیه، سرمایه‌گذاری چین در آلمان، فرانسه و اسپانیا، رشد کرد. در عین حال، شرکت بیکر اند مکنزی اعلام کرد که کل سرمایه‌گذاری خارجی چین در دو منطقه غربی (آمریکای شمالی و اروپا)، از ۱۱۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷، به ۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ سقوط کرد.

 حتی اگر خرید ۴۳ میلیارد دلاری شرکت سینجنتا توسط شرکت چینی چم‌چاینا، در سال ۲۰۱۷ را در نظر نگیریم، باز هم میزان افت سرمایه‌گذاری چین در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۴۰ درصد خواهد رسید.

 بررسی سختگیرانه‌تر توافقات و قراردادها هم باعث شد ۱۴ قرارداد سرمایه‌گذاری چینی در آمریکای شمالی، کنسل شود که برآوردها نشان می‌دهد، ارزش قراردادهای کنسل شده در آمریکا بالغ بر ۴ میلیارد دلار بوده است.

در اروپا هم ۱.۵ میلیارد دلار از قراردادهای سرمایه‌گذاری چینی لغو شدند.

کد N2060637

وبگردی