آفتاب
رئیس سازمان نظام پرستاری تاکید کرد؛

دریافتی پرستار ایرانی ۱۰۰۰ دلار کمتر از حاشیه خلیج فارس

دریافتی پرستار ایرانی ۱۰۰۰ دلار کمتر از حاشیه خلیج فارس

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به اقدامات اخیر وزارت بهداشت در خصوص جذب نیروی پرستاری، گفت: کمبود نیرو، بزرگ ترین مشکل پرستاری است.

به گزارش خبرگزاری مهر، اصغر دالوندی، روز شنبه در مراسم روز پرستار، افزود: در حال حاضر در کشور بیش از ۱۹۰ دانشکده پرستاری، حدود ۲ هزار عضو هیات علمی، ۲۰۰ هزار نیروی پرستاری و ۱۱۸ هیات مدیره سازمان نظام پرستاری وجود دارد و پرستاری، بزرگترین جامعه نظام سلامت است.

وی تصریح کرد: باید رویکرد بیمار و بیمارستان محوری در کشور از بین برود چون منابع، پاسخگو نیست و باید سواد سلامت را افزایش دهیم و مشارکت و همراهی آنها را تقویت کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، افزود: طرح تحول سلامت، بزرگ بود و بعد از اجرای آن، افرادی که نمی توانستند برای دریافت خدمات درمانی مراجعه کنند، به بیمارستان ها مراجعه کردند اما باید دوباره به سمت سیستم بهورزی برویم چراکه خدمات آن ارزان است و شاخص های حوزه سلامت را ارتقاء می دهد. تخصص گرایی دردی از کشور دوا نمی کند و باید به خدمات پایه، خدمات بهورزان، پرستاران و پزشکان عمومی و همچنین تغییر سبک زندگی مردم، توجه کنیم.

وی با اشاره به حرکت کشور به سمت سالمندی جمعیت، گفت: در حال حاضر ۹.۳ درصد از جمعیت کشور سالمند است و تا چند سال آینده، این میزان به بیش از ۱۰ درصد می رسد و پرستاران آماده ارائه خدمات به سالمندان جامعه هستند.

دالوندی خاطرنشان کرد: دریافتی پرستار در کشور ۳۰۰ دلار است اما در کشورهای حاشیه خلیج فارس حدود ۱۳۰۰ دلار و در برخی کشورها مانند استرالیا و کشورهای اسکاندیناوی تا ۱۰۷ هزار دلار است و در برخی کشورها نیز حقوق پزشک متخصص و پرستار، برابر است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت نقش پرستاران در ارائه خدمات به بیمارستان یادآور شد: با پرستاران و پزشکان عمومی می توانیم نظام ارجاع را ایجاد کنیم البته پزشکان متخصص نیز خدمات ارزشمندی به مردم ارائه می دهند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور اضافه کرد: پوشش بیمه خدمات پرستاری باید افزایش پیدا کند البته بیمه باید نهاد نظارتی بر وزارت بهداشت باشد و با اجرای گایدلاین ها، از بیماران حمایت کنند.

وی یادآور شد: معوقات پرستاران و پاداش بازنشستگان پرستاری که از سال ۹۴ پرداخت نشده باید تامین و پرداخت شود البته پرستاری در منزل باید بیشتر تقویت شود.

کد N2059586

وبگردی