آفتاب

افزایش 18.6 درصدی اعتبارات عمرانی بخش کشاورزی در بودجه 98

افزایش 18.6 درصدی اعتبارات عمرانی بخش کشاورزی در بودجه 98

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت جهاد کشاورزی گفت: مجموع اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای وزارت جهاد کشاورزی در لایحه پیشنهادی بودجه 98 با احتساب کل ردیف های اصلی و متفرقه، سه هزار و 833 میلیارد تومان است که رشد 18.6 درصدی را نسبت به سال 97 نشان می دهد.

به گزارش یکشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «حسن قاسمی» اضافه کرد: این رشد 18.6 درصدی اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای ملی بدون احتساب اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی است که در سال 97 در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفت.
به گفته وی، نیاز بخش کشاورزی در حوزه اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای با توجه به اهداف و تکلیف برنامه ششم توسعه برای سال 98 بسیار بیش از این مبلغ است.
قاسمی اضافه کرد: اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای ملی پیوست شماره یک لایحه بودجه سال 98 وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه های تابعه در قالب 10 فصل، 31 برنامه و 116 طرح با اعتبار 2 هزار و 174 میلیارد و 500 میلیون تومان است که نسبت به اعتبار مشابه قانون بودجه سال 97 در قالب 10 فصل، 31 برنامه و 117 طرح برابر با 2 هزار و 342 میلیارد و 300 میلیون تومان، معادل 7.2 درصد کاهش نشان می‌دهد.
مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: به رغم محدودیت‌های بودجه سال 98 برخی از ردیف ها با نگاه مثبتی دیده شده به طوری که برای بازسازی و نوسازی قنوات 140 میلیارد تومان اعتبار لحاظ شده که نسبت به رقم 90 میلیارد تومانی سال 97 حدود 56 درصد رشد نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: در لایحه بودجه 98 همچنین برای نخستین بار 145 میلیارد تومان برای بهسازی آب بندان ها در استان های گیلان، مازندران و گلستان اعتبارات ملی و معادل همین رقم 145 میلیارد تومانی نیز اعتبارات استانی دیده شده است.
قاسمی افزود: از 145 میلیارد تومان اعتبار استانی برای بهسازی آب بندان در سه استان مذکور حدود 15 درصد این مبلغ سهم بهره برداران است و این طرح 2ساله به منظور کاهش تنش آبی در فصل گرما و در راستای پایداری تولید اجرا خواهد شد.
وی از پیشنهاد اعتبار 45 میلیارد تومانی به کشت دانه‌های روغنی در لایحه بودجه 98 خبر داد و گفت: این رقم در قالب اعتبارات مستقل پیشنهاد شده که 25 میلیارد تومان آن هزینه‌ای و 20 میلیارد تومان از محل تملک دارایی های سرمایه ای است.
وی درباره اعتبارات مرغ لاین تصریح کرد: با توجه به شرایط خاص کشور و اهمیت مرغ لاین، بودجه‌ای برابر با 13.8 میلیارد تومان برای مرکز مرغ لاین به منظور تحقیق و توسعه پیش بینی شده در حالی که این رقم در سال 97 حدود چهار میلیارد تومان بوده است.
وی اختصاص 30 میلیارد تومان برای حمایت از افزایش بهره وری و توسعه زیرساخت های برنج در گیلان و مازندران و کشت های جایگزین در سایر استان‌های کشور را از جمله موارد جدید در لایحه بودجه 98 عنوان کرد.

** افزایش 16.1 درصدی اعتبارات هزینه ای
مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت جهاد کشاورزی درباره اعتبارات هزینه ای که شامل یارانه ها و اعتبارات جاری می شود، گفت: کل اعتبارات هزینه‌ای در کشور 9 درصد در لایحه پیشنهادی بودجه 98 افزایش داشته و در بخش کشاورزی در سطح ملی اعتبارات هزینه‌ای 16.1 درصد نسبت به سال 97 رشد نشان می‌دهد.
وی اعتبارات یارانه‌ای برای نهاده‌ها،عوامل تولید،خرید تضمینی محصولات به غیر از گندم و تنظیم بازار بخش کشاورزی را 750 میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده عنوان کرد.
قاسمی پیش‌بینی کرد که بیشترین میزان اعتبارات یارانه‌ای به نهاده‌ها و عوامل تولید مانند بذر، کود، نهال، واکسن و مبارزه بیولوژیک با آفات پرداخت شود.
وی افزود: پس از تصویب قانون بودجه،سهم بندی اعتبارات یارانه ای توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام خواهد شد.
وی با بیان این که در لایحه بودجه سال 98 در مجموع 8 هزار و 145 میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: 2 هزار میلیارد تومان یارانه خرید تضمینی گندم از محل درآمدهای عمومی و 6 هزار و 145 میلیارد تومان دیگر نیز از محل اعتبارات هدفمندکردن یارانه ها تامین می شود.
وی گفت: چنانچه این منابع برای خرید تضمینی گندم پاسخگو نباشد از جابجایی منابع یا سایر مکانیزم ها که در قانون بودجه پیش بینی شده برای تامین اعتبارات اقدام خواهیم کرد.
این مقام مسئول اختصاص ردیف خاص برای سازمان دامپزشکی را یکی از موفقیت ها در حوزه یارانه‌ها دانست و اظهارداشت: به منظور تقویت خرید واکسن و واکسیناسیون دام رقم 126.8 میلیارد تومان در بودجه سال 98 پیشنهاد شده که رشد معنی دار 42 درصدی نسبت به سال 97 نشان می‌دهد.
وی رقم مربوط به خرید واکسن و واکسیناسیون در سال جاری را 89.5 میلیارد تومان عنوان کرد.
** پیشنهاد یک هزار و 20 میلیارد تومان اعتبار برای جلوگیری از ریزگردها
مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت جهاد کشاورزی درباره تبصره‌های لایحه بودجه 98 نیز گفت: در بند (ه) تبصره (1) که به موضوع مالچ پاشی برای جلوگیری از ریزگردها می‌پردازد، اعتبارات این حوزه با 162 درصد رشد نسبت به امسال، 1020 میلیارد تومان لحاظ شده است.
وی ادامه داد: دربند (ب) تبصره (6) لایحه بودجه سال آینده، آمده که 20 درصد فروش آب بهای شهری برای آبرسانی شرب عشایر لحاظ شود که این رقم معادل 19.3 میلیارد تومان می باشد.
قاسمی افزود: این رقم نسبت به سال 97 که 15 میلیارد تومان بوده 29 درصد رشد نشان می‌دهد.
وی تصریح کرد: در بند (د) تبصره (6) عوارض ماده (5) قانون حمایت برق کشور با اولویت مناطق دامداری و عشایری در نظر گرفته شده که به این ترتیب اولویت این حمایت منجر به توسعه شبکه برق در حوزه دامداری و عشایری می‌شود.
مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تبصره (8) لایحه بودجه 98 گفت: در این تبصره، 85 درصد اعتبارات اجرایی سامانه های نوین آبیاری، شبکه های آبیاری و زهکشی کشاورزی و طرح های آب و خاک در اجرای بند (ب) ماده (35) برنامه قانون ششم توسعه بلاعوض است.
وی با اشاره به اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی تصریح کرد: در تبصره (13) لایحه سال آینده،بابت صندوق بیمه کشاورزی یک هزار میلیارد تومان لحاظ شده که نسبت به سال جاری تغییری نشان نمی دهد.
قاسمی افزود: در سال جاری نیز تا کنون 70 درصد اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی پرداخت شده است.
وی ادامه داد: در بند (د) تبصره (13) برای پیشگیری و مهار بیماری های واگیر دامی، بیماری های مشترک انسان و دام، مایه کوبی دام ها و بهداشت فرآورده های دامی 100 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به سال قبل تغییر نشان نمی دهد.
قاسمی با اشاره به بودجه تحقیقات گفت: اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و زیر موسسه های تحقیقات وابسته به آن از حدود 70.7 میلیارد تومان در بودجه سال 97 به حدود 91 میلیارد تومان رسیده که از رشد 28.7 درصدی برخوردار بوده است.
وی اضافه کرد: اعتبارات هزینه ای سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی در لایحه بودجه 98 به یک هزار و 35 میلیارد تومان رسیده است که رشد 14.5 درصدی را نشان می دهد.
در لایحه بودجه پیشنهادی سال 98 وزارت جهاد کشاورزی شامل 21 هزار و 573 میلیارد و 447 میلیون ریال است که از این رقم 16 هزار و 189 میلیارد و 549 میلیون ریال آن مربوط به تملک دارایی های سرمایه ای (بودجه عمرانی) بوده و بقیه به مبلغ 5 هزارو 383 میلیارد و 898 میلیون ریال به بودجه هزینه ای این وزارتخانه اختصاص دارد.
هرچند بودجه بخش هزینه ای این وزارتخانه نسبت به قانون بودجه امسال افزایش نشان می دهد اما در بخش بودجه های عمرانی شاهد کاهش ارقام بودجه هستیم به طوری که یک هزار و 726 میلیارد و 340 میلیون ریال از بودجه عمرانی آن در مقایسه با امسال کم شده است.
سازمان های امور عشایری، موسسه پژوهش و برنامه ریزی کشاورزی، سازمان حفظ نباتات، سازمان چای کشور، نهاد نماینده ولی فقیه، موسسه جهاد نصر، سازمان امور اراضی کشور، شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور، شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران از جمله نهادهایی هستند که در ذیل ردیف بودجه وزارت جهاد کشاورزی قرار می گیرند.
با این حال سازمان شیلات ایران، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، موسسه واکسن و سرم سازی رازی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و شرکت شهرک های کشاورزی دارای ردیف های جداگانه در لایحه بودجه هستند.
دولت برای سال آینده یک هزار و 460 میلیارد و 255 میلیون ریال برای بخش شیلات، 13 هزارو 227 میلیارد و 145 میلیون ریال برای بخش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، هفت هزار و 476 میلیارد و 200 میلیون ریال برای بخش سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، سه هزار و 718 میلیارد و 873 میلیون ریال برای بخش موسسه رازی، سه هزارو 40 مییلیارد و 622 میلیون ریال برای بخش دامپزشکی، یک هزار و 522 میلیارد و 764 میلیون ریال برای سازمان مرکزی تعاون روستایی و 228 میلیارد و 529 میلیون ریال برای شرکت شهرک های کشاورزی بودجه پیش بینی کرده است.
اقتصام**9186**9189
کد N2059491

وبگردی