آفتاب
عضو کمیسیون تلفیق در گفت وگو با ایرنا:

نگاه ویژه به معیشت مردم از ویژگی های بودجه 98 است

نگاه ویژه به معیشت مردم از ویژگی های بودجه 98 است

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون تلفیق مجلس نگاه ویژه به معیشت و سیاست کاهش فقر، افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان، متناسب سازی حقوق بازنشستگان را از مهم ترین ویژگی های بودجه سال 1398 کل کشور دانست.

«فاطمه ذوالقدر» در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درمورد جلسه امروز - یکشنبه- کمیسیون تلفیق مجلس که در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 98 کل کشور صحبت کرد، گفت:نگاه ویژه به معیشت و سیاست کاهش فقر، تخصیص تسهیلات قرض الحسنه 20 هزار میلیارد ریالی برای توانمندسازی و اشتغالزایی مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی، اعتبار یک هزار میلیارد ریالی برای زندانیان نیازمند با اولویت زنان، اعتبار سه هزار میلیارد تومانی برای تقویت نهاد خانواده و جایگاه بانوان از نکات مثبت لایحه بودجه سال 98 کل کشور است.
وی اظهار داشت: لایحه بودجه سال 1398 با توجه به تورم، تحریم ها و شرایط اقتصادی موجود در کشور تنظیم شده که حسب شرایط کنونی انتظار بیشتری از دولت نبود.
وی خاطرنشان کرد: در این لایحه معیشت، کاهش فقر و توجه به اقشار ضعیف و آسیب پذیر به عنوان اولویت لحاظ نظر قرار داشته به طوری که در تبصره 14 حمایت از معیشت عمومی و عدالت اجتماعی با اختصاص هفت هزار میلیارد تومان برای مبارزه با فقر در نظر گرفته شده که پیشنهاد دادیم برای شفافیت در عملکرد درصد اعتبارات تخصیصی از محل این ردیف به موضوعات مختلف نظیر بیمه زنان خانه دار و بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست به طور مشخص معین شود.
نایب رییس اول کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان و تخصیص اعتبار برای افزایش و متناسب سازی حقوق بازنشستگان اقدامی قابل توجه است که هرچند با این تورم چندان کفایت زندگی و معاش مردم را نمی کند اما در کل اقدام مناسبی است.
ذوالقدر گفت: از آنجایی که یکی از رویکردها برای منابع درآمدی جایگزین نفت تقویت حوزه گردشگری است لذا در مورد اشتغال در حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی این نگاه در بودجه وجود دارد که می تواند یکی از زمینه ها برای تحقق این هدف باشد.
وی تصریح کرد: در بند ج تبصره 10 ، عوارض و سود بازرگانی لوازم آرایش 10 درصد افزایش داشته که درآمد حاصل از این محل به بخش سلامت برای خرید حلزون مصنوعی گوش تخصیص داده شده که پیشنهاد لحاظ بیماران خاص نظیر اوتیسم از محل این درآمد نیز داده شد.
عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: تخصیص اعتبارات استانی با توجه به بودجه ریزی عملیاتی که در بند الف تبصره 19 دیده شده اقدامی مثبت است، همچنین در بند ب تبصره 16 در راستای توانمندسازی هرچه بیشتر مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی وام های اشتغال مددجویی به میزان 20 هزار میلیارد تخصیص یافته که 14 هزار میلیارد برای مددجویان کمیته امداد و 6 هزار میلیارد آن به مددجویان بهزیستی تخصیص یافته شده که پیشنهاد در اولویت قرار گرفتن زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست برای بهره مندی از این تسهیلات داده شد.
ذوالقدر اظهار داشت: همچنین در بند ج تبصره 16 یک هزار میلیارد وام قرض الحسنه برای کمک به زندانیان نیازمند با اولویت زندانیان زن در نظر گرفته شده که پیشنهاد داده شده بدهکاران مهریه نیز بتوانند از تسهیلات این بند استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: در بند ج تبصره 21 موضوع ادغام، انحلال مراکزپژوهشی دستگاه های اجرایی بیان شده که نشانگر رویکرد دولت برای کاهش هزینه ها و صرفه جویی است که این اقدام می تواند با تمرکز هم کاهش هزینه ها را داشته باشد و هم موازی کاری ها نیز کاهش یابد.
وی اضافه کرد: اعتبار قابل توجه ای در ردیف 46-550000 به میزان سه هزار میلیارد تومان برای تقویت نهاد خانواده و جایگاه بانوان موضوع ماده 101 قانون برنامه ششم توسعه تخصیص یافته است.
وی با بیان این که نکته قابل توجه در این بودجه که نیاز به تغییر نگاه و توجه ویژه دارد بودجه فرهنگی کشور است، افزود: در ابتدای مراحل تدوین لایحه بودجه رشد 13 درصد بودجه بخش فرهنگی در سال 98 نسبت به سال 97 در نظر گرفته شده بود که در رفت و برگشت هایی که در لایحه بودجه رخ داد این نگاه به بودجه فرهنگی ضعیف شد به طوری که کاهش قابل ملاحظه ای در بودجه فرهنگی را داشتیم.
نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: با توجه به اهمیت بسیار بالای که حوزه فرهنگ دارست در همین جا قولی مساعد را خواستارم که پیشنهاداتی که برای تقویت بخش فرهنگی ارائه شده تأیید و مصوب شود و همانطور که عنایت ویژه ای به بودجه دفاعی صورت گرفت این عنایت و نگاه ویژه به بودجه فرهنگی نیز مورد توجه قرار گیرد و از نوبخت این قول را می خواهم که اعتبارات لحاظ شده به بخش فرهنگی را به طور کامل تخصیص دهند تا تحقق برنامه و سیاست گذاری های حوزه فرهنگی میسر شود.
سیام**9121**1336
کد N2059436

وبگردی