آفتاب
مشاور وزیر جهاد کشاورزی:

بیش از یک میلیارد دلار برای سامانه های نوین آبیاری هزینه شد

بیش از یک میلیارد دلار برای سامانه های نوین آبیاری هزینه شد

تهران - ایرنا - مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهادکشاورزی گفت: از سال 1395 تاکنون مبلغ یک میلیارد و 50 میلیون دلار برای استقرار سامانه های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «عباس زارع» روز یکشنبه در نشست تخصصی مدیران آب و خاک و امور فنی و مهندسی کشور در حاشیه برگزاری سومین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری افزود: 2 میلیون و ١٠٠ هزار هکتار منابع آبی کوچک و زیر شبکه های مدرن وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
به گفته مجری طرح سامانه های نوین آبیاری، هدف از اجرای این سامانه ها را حفاظت کلی از آب و خاک دانست و گفت: باید نگرش کشاورزان و تولید کنندگان در مصرف آب در این بخش تغییر پیدا کند.
وی افزود: معاونت آب و خاک کشاورزی، برای حمایت و پشتیبانی از اجرای این طرح ها شرکت های خدمات آبیاری را برای کشاورزان در نظر گرفته تا بهره برداران نگرانی درخصوص اجرای این طرح ها نداشته باشند.
مجری طرح سامانه های نوین آبیاری از پایین بودن اعتبارات بخش مدیریت آبیاری گلایه کرد و گفت: در صورت تخصیص اعتبار مورد نیاز، می توان نظارت و مدیریت در بخش آبیاری را تشدید کرد که خود بر بهینه مصرف سازی مصرف آب تاثیر بسزایی خواهد داشت.
وی درباره آبیاری هوشمند در کشور گفت: بیش از یکسال از آغاز مطالعات اجرای آبیاری هوشمند در کشور می گذرد و در این زمینه آبیاری خودکار (اتوماتیک) و آبیاری دقیق مورد توجه جدی قرار گرفته تا با رفع برخی موانع و مشکلات این نوع آبیاری در سطح اراضی زراعی و باغی انجام شود.
زارع با یادآوری اینکه روش سامانه های آبیاری زمان بندی شده، بیشتر برای فضای سبز و برخی باغات استفاده می شود؛ اظهار داشت: آبیاری هوشمند براساس سند ملی آب، نوع گیاه و بافت خاک اجرایی می شود.
زارع گفت: برای اجرای طرح آبیاری هوشمند در کشور آبان ماه امسال تفاهم نامه ای بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به امضا رسید که مدت زمان این تفاهم چهارسال بوده و دارای 6 ماده و 6 تبصره است.
وی ادامه داد: اجرای آبیاری هوشمند در اراضی کشاورزی می تواند کسب سهم 33 درصدی آبیاری و جذب 500 میلیارد ریال سرمایه گذاری را در بخش کشاورزی الکترونیکی برای ما به همراه داشته باشد.

** شرح خدمات سامانه های نوین آبیاری در حال تدوین است
«مسعود علایی» جانشین مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهادکشاورزی نیز در این نشست تخصصی گفت: شرح خدمات سامانه های نوین آبیاری توسط مجری این طرح در حال تدوین است.
وی یادآور شد: با توجه به مشکلات ناشی از کم آبی در کشور، باید بروز رسانی مطالعات، امکانات سنجی و انتخاب سامانه های نوین آبیاری متناسب با شرایط اقلیمی و آب و هوایی باید انجام شود.
علایی افزود: در اراضی تحت پوشش سامانه های نوین آبیاری مقدار آب مصرفی برای تولید محصول و بهره وری قبل و بعد از اجرا باید مشخص شود و نیاز است حدود مجاز آب تعیین شده و برداشت آب از منابع آب های زیرزمینی از طریق بیلان آب در مناطق مختلف کشور دقیق رعایت شود.
این مسئول در وزارت جهادکشاورزی، تعیین سهم آب و سهم سایر عوامل همچون عملیات بزراعی، به نژادی و خاک ورزی را عوامل موثر در مصرف بهینه آب عنوان کرد.
وی یکی از عوامل مورد توجه وزارت جهادکشاورزی را آب مجازی دانست و گفت: باید محصولات آب بر از سایر کشورها وارد شود.
این مقام مسئول بر این باور است که با توجه به تحولات اقتصادی و افزایش هزینه تمام شده تولید، سامانه های نوین آبیاری در افزایش حمایت های مالی از کشاورزان نقش بسزایی خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، پیشتر «علیمراد اکبری» معاون آب و خاک کشاورزی در افتتاحیه برگزاری این نمایشگاه گفته بود: علاوه بر تخصیص اعتبار صندوق توسعه ملی، یک هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 98 برای اجرای طرح سامانه های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی پیشنهاد شده است.
سومین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری از 21 تا 24 دی ماه جاری به مدت چهار روز در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود که از اهداف این نمایشگاه‌ بررسی سرمایه‌گذاری‌های بخش کشاورزی، توانمندسازی تولید کنندگان و ارایه آخرین دستاوردها و فناوری های سامانه های نوین آبیاری است.
در این نمایشگاه 150 شرکت کننده داخلی و یک شرکت کننده خارجی از کشور اسپانیا در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران حضور دارند این در حالیست که پارسال 50 شرکت خارجی در این نمایشگاه حضور داشتند.
این نمایشگاه از ساعت 10 تا 18 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران (بزرگراه چمران) پذیرای علاقه مندان است.
اقتصام**9186*2025
کد N2059408

وبگردی