آفتاب

سایه تعطیلی دولت آمریکا بر فعالیت دانشمندان این کشور

سایه تعطیلی دولت آمریکا بر فعالیت دانشمندان این کشور

تهران- ایرنا- تعطیلی بخش هایی از دولت آمریکا به دلیل اختلاف کاخ سفید و کنگره بر سر بودجه، فعالیت های علمی دانشمندان این کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده و موجب سردرگمی و ناامیدی برخی از آنها شده است.

دومین تعطیلی دولت آمریکا در سال گذشته میلادی که 22 دسامبر 2018 (اول دی 1397) آغاز شد و همچنان ادامه دارد، از مناقشه ای بین کاخ سفید و کنگره این کشور بر سر تخصیص بودجه بیش از 5 میلیارد دلاری ساخت دیواری مرزی آمریکا و مکزیک ناشی شد و اکنون به بیکاری 800 هزار کارمند 9 وزارتخانه این کشور و در نتیجه تعطیلی شماری از اماکن عمومی از جمله موزه ها، پارک های ملی، موسسات تحقیقاتی و آزمایشگاه ها انجامیده است.
این تعطیلی که همچنان ادامه دارد، طولانی ترین دوران تعطیلی دولت آمریکا از زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون، (1992 تا 2001) در سال 1995 تا 1996 است.
به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی آمریکایی ساینس مگ/sciencemag به توقف اجباری برخی فعالیت های علمی به دلیل این تعطیلی اشاره کرده و نوشته است: وقوع طوفان، سرما و گرمای شدید، خرس های درنده و مارهای زنگی گزنده مانع از گردش علمی هفتگی جف آتکینز/ Jeff Atkins بوم شناس آمریکایی در پارک ملی شنندوا در ویرجینیا نشده بود، جایی که وی طی هشت سال گذشته هر هفته برای نمونه برداری از دورترین رودخانه ها می رود. اما آتکینز اکنون با مانعی بسیار بلند روبرو شده است؛ تعطیلی دولت آمریکا آنهم سه هفته پیاپی و در نتیجه آن تعطیلی پارک.
مدیران پارک یادشده از 22 دسامبر به آتکینز اجازه ورود به پارک را نداده اند؛ یعنی دقیقا از وقتی که کنگره و رئیس جمهوری آمریکا نتوانستند بر سر بخشی از لایحه بودجه دولت فدرال این کشور شامل خدمات پارک های ملی به توافق برسند. این امر باعث شد بخشی از فعالیت های علمی در آمریکا و برای روند تحقیقات آتکینز متوقف شود، این فعالیت مشتمل بر بررسی وضعیت رودخانه ها و بازگشت آنها به حالت عادی بعد از باران های اسیدی یک دهه گذشته است.
وی که محقق دوره پسادکتری در دانشگاه دولتی ریچموند ویرجینیاست، می گوید: این اختلال در روند یکی از مستمرترین و طولانی ترین فعالیت های ثبت داده علمی، بی موقع و بسیار نگران کننده است، ما شاهد طولانی ترین فاصله زمانی در نمونه برداری هستیم که همچنان هم ادامه دارد.

***شرکت در همایش های علمی تعطیل، دیدن ایمیل های کاری مقدور نیست
آتکینز یکی از ده ها هزار دانشمند آمریکایی است که به دلیل تعطیلی دولت آمریکا در انجام فعالیت های خود با مشکل روبرو شده اند. این مساله باعث شده فعالیت ها در بسیاری آژانس هایی که فعالیت علمی انجام می دهند؛ از جمله ناسا، بنیاد ملی علم، وازرت کشاورزی آمریکا، اداره ملی اقیانوسی و جوی و بخش هایی از موسسه اسمیتسونین متوقف شود.
دانشمندان بسیاری در این آژانس ها به مرخصی اجباری بدون حقوق فرستاده شده اند، اجازه کارکردن در خانه را ندارند و حتی نمی توانند ایمیل های سازمانی خود را چک کنند. همچنین ممانعت از سفر برای این دانشمندان به دلیل تعطیلی دولت باعث شده نتوانند در همایش های علمی شرکت کنند و برگزارکنندگان نیز مجبور شوند رویدادهای علمی خود را لغو کنند.
همچنین محققان دانشگاهی، پیمانکاران خصوصی و دیگر افرادی که با دانشمندان در ادارات دولتی همکاری می کنند، از این تعطیلی آسیب دیده اند. غیر از توقف بعضی فعالیت های علمی، زندگی بعضی دانشمندان نیز با دشواری و حتی تهدید روبرو شده است.
مارشال مک مان/Marshall McMunn، یک محقق پسادکتری بوم شناسی با بورسیه بنیاد ملی علم آمریکا، در دانشگاه کالیفرنیا می گوید: در یک لحظه از جایگاهی که احساس می کردیم حقوق مطمئنی داریم، به جایی رسیدیم که اصلا نمی دانیم حقوقی پرداخت می شود یا خیر. وی حتی نمی داند باید دنبال شغلی پاره وقت برای تامین هزینه هایش بگردد یا خیر.
ایمی فریتگ/Amy Freitag، محقق علوم اجتماعی نیز که قراردادی با اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا در آزمایشگاه آکسفورد مریلند دارد، می گوید: تعطیلی دولت آمریکا باعث شده هر فعالیت علمی با حضور همکاران اداره و یا برنامه ریزی برای آینده دشوار شود.
فریتگ البته می تواند از خانه یا حتی در کافی شاپ ها کار کند، زیرا پیمانکاری که وی با او کار می کند از قبل هزینه ها را دریافت کرده است. اما برای ادامه کار، نیاز به تعیین ماموریت ها و تعهدات جدید دارد، در حالی که مدیران این اداره در مرخصی اجباری به سر می برند.
ریچل استورر/Rachel Storer، دانشمند علوم جوی که در یک آزمایشگاه وابسته به ناسا در پاسادنا کالیفرنیا کار می کند و در استخدام دانشگاه ملی کلرادو در فورت کولینز است می گوید: حقوق من پرداخت می شود، اما شبیه سازی دیجیتالی را که بخشی از کار من بوده است، متوقف کرده ام؛ زیرا به ابررایانه های ناسا دسترسی ندارم. آزمایشگاه باز است به دلیل اینکه توسط موسسه فناوری کالیفرنیا اداره می شود، من هم می توانم وقتم را به فعالیت دیگری اختصاص دهم اما اینکه فعالیت اصلی علمی من به این دلیل متوقف شود، امید و انگیزه را در من می کشد.
رافوس ایساک/Rufus Isaacs، دانشمند حشره شناس در دانشگاه دولتی میشیگان در ایست لنسینگ می گوید: تعدادی از گونه های در معرض خطر زنبور مخملی که پیش از این صید کرده ام، در یخچال آزمایشگاه من نگهداری می شوند و به دلیل تعطیلی آزمایشگاه های وزارت کشاورزی امکان انتقال به این آزمایشگاه ها را ندارم.
وی معتقد است چند ماه تعطیلی در تحقیقات کشاورزی به معنای آن است که پیشرفت یکساله یک دانشمند از دست رفته، زیرا اگر نتیجه آزمایش های اخیر را در دست نداشته باشیم، نمی دانیم چطور برای فصل کشت جدید آماده شویم.
مایکل هوبن/Mykle Hoban، دانشجوی مقطع دکتری زیست شناسی در موسسه مارین هاوایی قرار بود فعالیت علمی 10 هفته ای را در مورد ریخت شناسی ماهی ها در موزه ملی تاریخ طبیعی وابسته به موسسه اسمیتسونین در واشنگتن آغاز کند. موزه اکنون تعطیل و ارتباط او نیز با محققان همکار قطع شده است.

***غیبت دانشمندان آمریکایی در نشست هیات بین الدولی تغییر اقلیم
همچنین ممنوعیت سفر برای صدها دانشمند فعال در فعالیت های علمی دولت فدرال موجب شده آنها نتوانند در همایش های مهم جامعه نجوم آمریکا و جمعیت در سیاتل و فونیکس شرکت کنند. دانشمندان آمریکایی در ضمن در یک نشست فنی هیات بین الدولی تغییرات اقلیم که هفته جاری در ونکوور کانادا برگزار می شود غایب خواهند بود.
جین ریگبی/Jane Rigby یک اخترفیزیک شناس امریکایی در مرکز هوافضای گودار در گرین بلت مریلند در صفحه خود در شبکه اجتماعی توئیتر در مورد پیامدهای مرخصی اجباری فعلی نوشت: نباید کار کنم، نباید سفر کاری بروم، نباید از لپ تاپ محل کارم استفاده کنم، آیا می توانم در مورد جهان بیاندیشم؟ نمی دانم...
علمی**9157*2017
کد N2059273

وبگردی