آفتاب

تندرو های لهستانی میزبان نشستی علیه ایران

تندرو های لهستانی میزبان نشستی علیه ایران

تهران - ایرنا - وزیر خارجه آمریکا، از برگزاری اجلاسی جهانی در لهستان در روزهای 24 و 25 بهمن ‌ماه خبر داد که به گفته او ادامه فشار حداکثری بر ایران است.مایک پمپئو هدف از این اجلاس را ارتقای ثبات و آزادی در خاورمیانه با تاکید بر مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران عنوان کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که ده‌ها کشور در اجلاس لهستان شرکت خواهند کرد، کشورهایی که منافع مشترکی برای ایجاد ثبات در خاورمیانه دارند. اما هنوز نام کشور هایی که این دعوت را پذیرفته اند مشخص نیست. ظاهرا تعداد شرکت کنندگان کم است و وزارت خارجه آمریکا انتظار دارد که تعداد بیشتری در روزهای آینده به این نشست بپیوندند. وزیر امور خارجه آمریکا تنها به گفتن اینکه کشورهایی از آسیا، آفریقا، نیمکره غربی، اروپا و خاورمیانه در این کنفرانس حضور بهم خواهند رساند، بسنده کرد.
مایک پمپئو در گفتگو با فاکس نیوز با اشاره به این‌که حکومت بشار اسد بخشی از مذاکرات این نشست خواهد بود، گفت: «ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم زمانی که این مذاکره سیاسی شروع شود، همه گزینه‌ها روشن و قابل بحث باشند.»
او همچنین روسیه و ایران را «مجریان شرور خاورمیانه» خواند و گفت: «امیدواریم آن‌ها را همراه با حکومت سوریه و تمامی افراد ذی‌نفع در سوریه بر سر میز مذاکره بیاوریم تا درباره شکل ساختاری که سوریه پس از یک جنگ داخلی باید داشته باشد، گفت‌وگو کنند.»
اما اینکه لهستان میزبان این اجلاس خواهد بود با اعتراض مقامات وزارت امور خارجه در تهران روبرو شده است. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در توییتر نوشت: «جهت یادآوری به میزبان ؛ شرکت‌کنندگان همایش ضدایرانی: کسانی که در آخرین نمایش ضدایرانی آمریکا شرکت کردند یا مرده‌اند یا سیاه‌رو شده‌اند و یا به حاشیه رانده شدند. و ایران قوی‌تر از همیشه است. دولت لهستان نمی‌تواند این ننگ را پاک کند: در حالی که ایران لهستانی‌ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد این کشور اکنون میزبان یک سیرک درمانده ضدایرانی شده است.»
سید عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه نیز در توییتی گلایه آمیز نوشت: «1892 لهستانی از 1942 تاکنون در قبرستان لهستانی‌ها در قلب تهران آرمیده‌اند. بیش از یکصد هزار لهستانی پس از آزادی از اردوگاه‌های کار اجباری استالین از راه ایران بازگشتند. قبرستان‌ها در ایران بعد از 30 سال قابل جایگزینی هستند اما مردم تهران 77 سال است که احترام میهمانان خود را نگاه داشته‌اند.»
جنگ جهانی دوم که با تهاجم نظامی آلمان و اتحاد جماهیر شوروی از دو سو به لهستان همراه بود، هزاران آواره لهستانی را وادار کرد که به ایران مهاجرت کنند. محمدجواد ظریف در توییت خود عکسی از یک سند متعلق به سفارت بریتانیا در تهران منتشر کرد که نشان می‌دهد 21 هزار و 691 غیرنظامی همراه هزار و 554 نظامی لهستانی در آن زمان به ایران پناه آورده‌ بودند.
البته نباید فراموش کرد که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، حکومت کمونیستی لهستان نیز به پایان رسید. با وجود پایان جنگ سرد و فروپاشی ابرقدرت شرقی اما همچنان هراس از اتحاد جماهیر شوروی وجود داشت. لهستان به همراه چک و مجارستان در سال 1999 به عضویت ناتو درآمد و در واقع امنیت خود را وامدار غرب خصوصا آمریکا شد. لهستان از آن تاریخ تا به امروز همواره یار وفادار آمریکا است. هنگام حمله آمریکا به عراق در سال 1381 با وجود مخالفت های گسترده بین المللی نیروهای اصلی حمله‌کننده به عراق شامل ارتش‌های ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و لهستان بودند.
از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه داشت که اکنون دولتی تندرو و راست گرا در لهستان بر سر کار است. دولت راست گرای لهستان در رعایت هنجارهای اتحادیه اروپا و حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی و امنیتی با آلمان و فرانسه که قدرت های محور در اتحادیه اروپا هستند، چالش های جدی دارد. حزب حاکم راستگرای «قانون و عدالت» با محدود کردن رسانه ها و افزایش اختیارات دولت در کنترل رسانه ها و نهاد قضایی هنجارهای اتحادیه اروپا را به چالش کشیده است.
سال گذشته نیز سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به لهستان خبر ساز شد. در حالی که میلیون ها نفر در اروپا مخالف سیاست های ترامپ در زمینه محیط زیست و جهانی شدن هستند. سفر ترامپ به لهستان با توجه به تنشی که میان آمریکا و اتحادیه اروپا و اعضای محوری آن چون آلمان و فرانسه وجود داشت مهم بود. در چنین شرایطی دولت راستگرای لهستان استقبال پرشوری از ترامپ انجام داد. بنابر این چندان عجیب نیست که تندروهای لهستانی با وجود سابقه روابط خوب این کشور با ایران، از برگزاری نشستی علیه ایران حمایت کنند.
سیام**ن. الف ** 1553
کد N2057917

وبگردی