آفتاب

بلاتکلیفی هزینه های جشن تکلیف

بلاتکلیفی هزینه های جشن تکلیف

کرمان - ایرنا - اعلام هزینه های به نسبت بالا توسط مدارس برای برگزاری جشن تکلیف دانش آموزان نوعی بی نظمی و سرگردانی ایجاد کرده و والدین را در شرایط دشوار اقتصادی و بر سر دو راهی بلاتکلیفی قرار داده است.

به گزارش ایرنا، اعلام هزینه های گزاف برگزاری یک جشن تکلیف به نوعی با جیب خالی بسیاری از والدین در شرایط فعلی اقتصادی نمی خواند و از طرفی توانایی نه گفتن قاطع به این درخواست به دلیل اعتقادت دینی و ممانعت کردن از حضور فرزندان همانند دیگر دانش آموزان در جشن تکلیف توسط پدر و مادرها امری ناممکن می کند.
با بالا رفتن نرخ ارز و البته سودجویی برخی افراد فرصت طلب، قیمت قریب به اتفاق کالا و خدمات در کشور به صورت صعودی بالا رفت به طوری که افراد در تامین معاش روزانه و ماهانه خود و خانواده می مانند.
در عین حال تحمیل برخی هزینه ها بدون بررسی تمام جوانب امر و بدون اعمال نظرات کارشناسی و مهمتر از همه بدور از چشم مسئولان آموزش و پرورش به دوش خانواده ها از طریق مدارس اقدامی بس نادرست است که می تواند در آیینی مانند جشن تکلیف نتیجه عکس داشته باشد.
هر چند هدف از برگزاری جشن تکلیف، پیوند دادن بیشتر و قوی تر دانش آموزان با دین اسلام است اما خالی بودن دست والدین در تامین هزینه های گزاف جشن های تکلیف می تواند عاملی مهم و تاثیرگذار در حضور نیافتن دانش آموزان در این جشن و یا سرخوردگی بعد از حضور با دست خالی باشد.
مادر دانش آموز دختری که فرزندش در پایه سوم ابتدایی یکی از مدارس هیات امنایی کرمان تحصیل می کند، اعلام هزینه های گزاف برگزاری جشن تکلیف را از سوی مدرسه دلیل مشاجره او و همسرش اعلام کرد و گفت: بعد از اینکه دخترم از پدرش خواست مبلغ 90 هزار تومان را برای برگزاری جشن تکلیف بپردازد، همسرم عصبانی شد و گفت این مقدار پول را ندارم که بپردازم.
م- محمدی افزود: دخترم از این پیشامد ناراحت شد و من سعی کردم همسرم را برای پرداخت این هزینه مجاب کنم که به بحث و مشاجره ما منجر شد.
وی ادامه داد: مدارس باید مبالغی را با توجه به شرایط مالی والدین و البته وضع موجود جامعه اعلام کنند تا والدین در پرداخت آن مشکلی نداشته باشند.
وی با بیان اینکه همسرم کارمند یکی از ادارات شهر کرمان است گفت: همسرم بعد از افزایش قیمت ها توان پرداخت اقساط و همچنین تامین مایحتاج زندگیمان را ندارد و در صدد یافتن شغل دوم است.
یکی دیگر از والدین شاکی از اعلام قیمت های هنگفت جشن تکلیف در کرمان گفت: باید قیمت هایی را برای برگزاری جشن تکلیف اعلام کنند که خانواده ها توان پرداخت آن را داشته باشند.
خ - صالحی افزود: فرزندم تمام دیروز را برای گرفتن هزینه جشن تکلیفش غصه خورد.
وی تصریح کرد: من و همسرم کارمند هستیم اما با این وجود شرایط مالی دشوار، مانع از پرداختن هزینه جشن تکلیف فرزندم می شود.
وی از مسئولان آموزش و پرورش خواست به منظور نظارت بر تعیین هزینه برگزاری جشن تکلیف اقدام کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان، جشن تکلیف را خاطره ای شیرین و آغازی برای بندگی خالصانه می داند و معتقد است: نباید با تعیین هزینه های گزاف مانع از لذت بردن دانش آموزان و والدین از این فرصت معنوی شد.
صدیقه مرادی افزود: قصد ما با برگزاری جشن تکلیف ایجاد نگرانی برای والدین در پرداخت هزینه ها آن هم در شرایط دشوار اقتصادی فعلی نیست بلکه قصد داریم شرایط را طوری فراهم کنیم که فرزندانمان از این فرصت، نهایت بهره معنوی را ببرند.
وی ضمن تاکید بر اینکه با مدیران خاطی که هزینه های گزافی برای جشن تکلیف دانش آموزان اعلام کنند برخورد قاطع خواهد شد تصریح کرد: والدین نیز موارد مصداقی را به معاونت پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان اعلام کنند.
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان ادامه داد : در نظام تربیتی آموزشی کشور یکی از اقدامات برای آشنایی نوجوانان با راه و رسم زندگی معنوی، برگزاری جشن تکلیف است لذا نباید این مهم را به بیراهه کشاند.
وی با تاکید بر اینکه جشن های تکلیف دانش آموزان باید با کمترین هزینه و بهترین کیفیت معنوی برگزار شود اظهار داشت : لزومی برای برگزاری جشن تکلیف در مکان های پر هزینه وجود ندارد.
مرادی، جشن تکلیف را سرآغازی برای حرکت در مسیر تعالی دانست و افزود: دوخت چادر برای دخترانی که به سن تکلیف می رسند در راستای کاهش هزینه ها در استان انجام می شود و بنا بر این است هزینه های جانبی حذف شود.
وی تاکید کرد: شیوه نامه برگزاری جشن تکلیف به مدارس استان کرمان با کمترین هزینه و ساده ترین روش بخشنامه شده است.
پر واضح است رعایت نشدن اصول جزیی اما زیربنایی مانند تعیین هزینه های گزاف برای امری چون جشن تکلیف که قرار است یک عمر انسانی را با خود همراه کند ممکن است در آینده هزینه های سنگین و جبران ناپذیری را به بخش فرهنگی جامعه وارد کند که جبران آن ناممکن یا دشوار خواهد بود.
گزارش: نجمه حسنی
3029/ 5054
کد N2057787

وبگردی