آفتاب

بدون حضور خبرنگاران و عکاسان چشم و گوشمان بسته می‌ماند

بدون حضور خبرنگاران و عکاسان چشم و گوشمان بسته می‌ماند

نمایشگاهی از عکس‌های منتخب سه دوره مسابقه جهانی «ورلدپرس فوتو» (world press photo) امروز در موزه هنرهای اصفهان افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، شامگاه پنجشنبه، نمایشگاهی از عکس‌های منتخب در سه دوره از مسابقات جهانی عکاسی خبری که از سال ۱۹۵۵ برگزار می‌شود در حضور ژاک‌ورنر سفیر هلند، سیف‌الله صمدیان (یکی از اعضای انجمن عکاسان مطبوعات ایران)، ایون ایشا (نماینده این رقابت) و خبرنگاران و عکاسان اصفهانی برگزار شد.

ژاک ورنر سفیر هلند در سخنرانی خود اظهار کرد: هیچ کشوری بی عیب نیست و با مشکلات داخلی دست و پنجه نرم می‌کند. به عنوان مثال جنبش «زندگی سیاهان» در آمریکا برای دفاع از حقوق انسانی سیاهپوستان به راه افتاده و بنیاد «ورلدپرس فوتو» بستری را فراهم می‌کند تا عکاسان خبری داستان خود را روایت کنند و قدردانی لازم از آن‌ها به عمل آید.

به گفته وی، «مطلع بودن حق همه است» و هلند طرفدار جریان آزاد اطلاعات است و در فهرست مطبوعات آزاد رتبه سوم را دارد. همچنین این بنیاد در نظر دارد تا این نمایشگاه را در ۴۵ کشور به نمایش بگذارد.

ایون ایشا در ادامه دلیل اصلی حضور «ورلدپرس فوتو» در ایران را نقش عکاسان مطبوعات ایرانی در صنعت عکاسی و «ورلدپرس فوتو» دانست و افزود: در دهه‌های گذشته جوایز بسیاری به شرکت‌کنندگان ایرانی تعلق گرفته است و این ارتباط میان عکاسان ایرانی و «ورلدپرس فوتو» یکی از دلایل حضور این نمایشگاه در ایران است.

بنابر آمار اعلام شده توسط Yi Wen Hsia ، نماینده این رویداد جهانی و مدیر این نمایشگاه در ایران، در سال‌های اخیر حدود هفت تا هشت هزار عکس برای این رقابت ارسال می‌شود که از بین آن‌ها ۴۵ عکس برنده اعلام می‌شوند و انتخاب هیات داوران یکی از وظایف «ورلدپرس فوتو» است.

به گفته وی، متولیان «ورلدپرس فوتو» بر این باورند که تصاویر خبری نقش به‌سزایی در هر جامعه ایفا می‌کند و برای این‌که جامعه بتواند کارکرد خود را به درستی انجام دهد باید آگاه باشد و به اطلاعات آزاد و مستقل دسترسی کامل داشته باشد.

ایون گفت: برای محافظت از این اصل جامعه باید از پدیدآورندگان این اطلاعات و خبرنگارانش محافظت کرده و اطمینانشان را حاصل کند که امکان کار کردن آزاد برای ایشان فراهم است.

به گفته مدیر و نماینده «ورلدپرس فوتو» بدون حضور خبرنگاران و عکاسان چشم و گوش‌هایمان بسته می‌ماند و امکان آگاه بودن را از دست می‌دهیم. در حالی که آگاهی قدم اول برای ایجاد هر تغییری است و همان‌طور که عکس‌ها گویا هستند، موضوعات برای مطلع شدن فراوان هستند.

وی خاطرنشان کرد: ورلدپرس فوتو بر این باور است که این عکس‌ها می‌توانند مردم را متوقف کند، احساسات آن‌ها را برانگیزند و مردم را به فکر و عمل وادارند. عکس‌ها مسئولیت هر یک از مارا یادآور می‌شوند.

ورلدپرس فوتو یک رویداد جهانی است که از سال ۱۹۵۵ عکاسان خبری، تک عکس‌ها و یا مجموعه‌ عکس‌های خبری خود را در مقایسه با عکس‌های دیگر عکاسان این رویداد قرار می‌دهند و به این ترتیب تصاویر خاص از حوادث ویژه را جهانی می‌کنند.

در این نمایشگاه که برای اولین بار به اصفهان هم راه یافته است، برگزیده عکس‌های منتخب «ورلدپرس فوتو» در دو گالری مورد بازدید قرار گرفته‌اند.

تصاویر حاضر در این نمایشگاه، اغلب نشان از پدیده‌های انسانی دارند که تاثیرات جهانی آن‌ها مدت‌هاست روح مردم اقصی نقاط جهان را جریحه‌دار کرده است. جنگ و تبعات آن، تروریسم، دستکاری‌های اقتصادی انسان در محیط زیست و حوادث تلخ انسانی دگیر از موضوعات عمده این تصاویر هستند.

انتهای پیام

کد N2057376

وبگردی