آفتاب

میزبانی قطر در مذاکرات صلح افغانستان، روابط طالبان با ایران را عمیق‌تر می‌کند

میزبانی قطر در مذاکرات صلح افغانستان، روابط طالبان با ایران را عمیق‌تر می‌کند

رمضان شاه محمود، تحلیلگر برجسته و سفیر سابق افغانستان موقعیت طالبان و روابط در حال گشترش با ایران را بررسی کرد و در مورد وضعیت قطر به عنوان کشور میزبان مذاکرات گفت: قطر و ایران روابط بسیار نزدیکی دارند و طالبان در طول زمان با ایران روابط خوبی داشته بنابراین با این میزبانی، روابط با ایران عمیق‌تر خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، رمضان شاه محمود تحلیلگر برجسته و سفیر سابق افغانستان، در مورد طالبان گفت که طالبان احساس می‌کند که آنها در پایان پیروزی مقابله با دولت هستند و در نظر دارند با توجه  لغو نشست طالبان و ایالات متحده در ریاض و پیشنهاد برگزاری این نشست در قطر، دولت افغانستان و آمریکا را تحت فشار زیادی قرار دهند.

در این سناریو، طالبان می‌خواهد شرایط را به آمریکا تحمیل کند؛ چراکه عقب‌نشینی از موضع خود برای طالبان یک ضعف مهم به حساب می‌آید.

 وی در مورد وضعیت قطر به عنوان کشور میزبان مذاکرات هم گفت: قطر و ایران روابط بسیار نزدیکی دارند و طالبان در طول زمان با ایران روابط خوبی داشته بنابراین با این میزبانی، روابط با ایران عمیق‌تر خواهد شد.

سفیرسابق  افغانستان در آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چه کسی در مذاکرات تسلیم خواهد شد، گفت که آمریکا بعضا انعطاف‌پذیری بیشتری را نشان داده و انتظار می‌رود که در آینده نزدیک انعطاف‌پذیری بیشتری را هم نشان دهد.

وی در ادامه گفت که پاکستان و چین می‌خواهند ایالات متحده نیروهای خود را از آمریکا بیرون ببرد، اما آنها همچنین می‌خواهند آمریکا بر اساس فرمولی با جریان اصلی طالبان مقابله کند. دو روش برای دستیابی به این هدف وجود دارد؛ یکی از طریق اصلاح قانون اساسی است و دیگری تشکیل لویی جرگه؛ لویی جرگه راهکار عملی برای این مسئله است.

سفیرسابق  افغانستان در آمریکا افزود: سه موضوع اصلی در مساله افغانستان وجود دارد؛ یک عدم تمایل  افغانستان برای ورود طالبان به دولت افغانستان؛ دوم، موضع مبهم ایالات متحده در مورد خروج ارتش از افغانستان و سومین مسئله خود طالبان است؛ زیرا آنها تحرکات سیاسی خود را تغییر نمی‌دهند.

وی افزود که طالبان به آتش‌بس بدبین است؛ زیرا اگر آتش‌بس نتواند باعث ایجاد اتحاد شود با تجزیه نیروهای طالبان مواجه خواهد شد بنابراین طالبان از آتش بس می‌ترسد.

سفیرسابق  افغانستان در آمریکا چنین  در مورد احتمال خروج ارتش آمریکا از افغانستان، گفت که شاید این رفتار غیر قابل پیش‌بینی از ترامپ، شگفت‌آور باشد که ارتش آمریکا را از افغانستان طی شش ماه خارج  کند.به هر حا باید امکان مذاکره طالبان و دولت زودتر فراهم شود و طالبان پای میز مذاکره برود قبل از اینکه افغان‌ها کشورشان را به دلیل این درگیری‌ها ترک کنند.

کد N2057263

وبگردی