آفتاب

قصدشان توسعه امامزاده «شاه‌نعمت‌الله» است

قصدشان توسعه امامزاده «شاه‌نعمت‌الله» است

در شرایطی که پیش از این متولیان امامزاده «شانه نعمت‌الله » در بخش گزو برخوار اصفهان، به استناد حفاری‌های باستان شناسی انجام شده در این محوطه مدعی شده بودند که هیچ اثر باستانی در محل پروژه وجود ندارد و در خاکبرداری عظیمی که توسط شهرداری در دهه ۸۰ انجام شده همه شواهد باستان شناسی از بین رفته، مدیر کل دفتر حفظ و احیاء بناها و بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، این محوطه را بررسی کرد.

به گزارش ایسنا، جلسه بررسی طرح توسعه امامزاده شاه نعمت‌الله گزبرخوار در ۱۸ دی، این محوطه بررسی شد و سیدهادی احمدی، گفت: باتوجه به اینکه گمانه‌زنی‌های انجام شده از نظام مشخصی برخوردار نیست و حدود و ثغور تپه نیز مشخص نشده و با توجه به اینکه آثار به دست آمده از این محوطه متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی است و گورخمره‌های موجود در کاوش‌ها بیانگر اهمیت تپه تاریخی است، بنابراین باید در اسرع وقت تعیین عرصه و حریم  این تپه به صورت کاملا دقیق در دستور کار قرار گیرد.

[p] او با تاکید بر این‌که بدون عرصه و حریم و ضوابط حاکم بر آن امکان اظهار نظر وجود ندارد، اعلام کرد: پس از مشخص شدن عرصه و حریم و ضوابط، لازم است پژوهشکده باستان شناسی به عنوان مرجع اصلی بررسی گزارش باستان شناسی نظر رسمی خود را  مبنی بر مجاز بودن و یا نبودن اقدامات مورد درخواست هیات امناء در محل  اعلام کند.

[p] به گفته مدیر کل دفتر حفظ، احیاء بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی همچنین در خصوص ادعای وجود مسجد تاریخی  در ضلع شمالی امامزاده نیاز به بررسی مستندات ارائه شده از سوی هیئت امنا و تصاویر هوایی سال ۱۳۳۵ است.

احمدی افزود: بنابراین هر گونه دخل و تصرف و ساخت و ساز در جوار امامزاده منوط به تدقیق عرصه و تعیین حریم و ضوابط حفاظتی است.

انتهای پیام

کد N2056775

وبگردی