آفتاب
قاسمی:

پاسداشت امیرکبیر احترام به اندیشه های مترقی ایران است

پاسداشت امیرکبیر احترام به اندیشه های مترقی ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: پاسداشت امیرکبیر، پاسداشت آرمان های بلند و اندیشه های روشن و مترقی در سرزمین ماست.

به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه به مناسبت 20 دی سالروز قتل امیرکبیر، با تجلیل از اندیشه های بلند امیرکبیر برای توسعه و آبادانی ایران گفت: هنوز صدا و طنین گرم و رسای امیرکبیر از اعماق تاریخ به گوش می رسد و با بارور شدن نهال قانون مداری و توسعه خواهی او در خاک پرمهر ایران زمین به بار نشست و در گوشه گوشه ایران زمین سایه گسترد. پاسداشت امیرکبیر، پاسداشت آرمان های بلند و اندیشه های روشن و مترقی در سرزمین ماست.
وی یادآور شد: وزارت امور خارجه نیز با نام امیرکبیر قرابت ها دارد. یکی از دستاوردهای درخشان امیرکبیر در دوران باشکوه صدارتش، تلاش او برای توسعه مناسبات و روابط خارجی و حضور در عرصه جهانی با حفظ استقلال ایران و درنظر داشت منافع ملی و مصالح مردم است.
قاسمی تاکید کرد: برای تحقق این اهداف بلند بود که او دست به اقداماتی برای توسعه و تجدید ساختار وزارت امور خارجه زد و در سالروز قتل امیر یاد و نام او را گرامی می داریم.
میرزا محمدتقی‌خان فراهانی مشهور به امیرکبیر متولد ۱۱۸۶ اراک یکی از صدراعظم‌های مشهور ایران در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار بود.
امیرکبیر همسر عزت‌الدوله خواهر ناصرالدین‌ شاه قاجار بود.
اصلاحات امیرکبیر اندکی پس از رسیدن وی به صدارت آغاز شد و تا پایان صدارت کوتاه او ادامه یافت. مدت صدارت امیرکبیر ۳۹ ماه (سه سال و سه ماه) بود. وی بنیان‌گذار دارُالفُنون بود که برای آموزش دانش و فناوری‌های نو به فرمان او در تهران پایه‌گذاری شد.
همچنین انتشار روزنامهٔ وقایع اتفاقیه از جمله کارهای وی به‌شمار می‌آید.
امیرکبیر پس از این که با دسیسهٔ اطرافیان شاه از جایگاه خود برکنار و به کاشان تبعید شد در ۲۰ دی ۱۲۳۰ در حمام فین کاشان به دستور ناصرالدین‌شاه و با دستان علی اکبرخان حاجب الدوله به قتل رسید.
پیکر وی ابتدا در شهر کاشان و سپس در شهر کربلا به خاک سپرده شد.
کد N2056584

وبگردی