آفتاب
در جلسه راهبردی تکمیل و ارتقای الگو پایه ای اسلامی ایرانی پیشرفت:

اصلاح الگوی مصرف آب از هدر رفت منابع جلوگیری می کند

اصلاح الگوی مصرف آب از هدر رفت منابع جلوگیری می کند

تهران- ایرنا- وزیر نیرو می گوید: تامین منابع جدید آبی در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد اما در کنار این اقدام باید اصلاح الگوی مصرف هم مورد توجه قرار بگیرد تا از هدر رفت منابع جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، رضا اردکانیان عصر امروز چهارشنبه در جلسه راهبردی تکمیل و ارتقای سند الگو پایه اسلامی ایرانی پیشرفت که به همت اندیشکده آب، محیط زیست، امنیت غذایی و منابع طبیعی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد ، گفت: وزارت نیرو به‌دنبال اصلاح سیاست در ساختار مدیریت منابع آب است ، مباحثی را در این باره آغاز کردیم که در این میان نیازمند کمک از سوی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هستیم.
وی با بیان این‌که وزارت نیرو به‌دنبال هم‌بست آب، غذا و انرژی است، تصریح کرد: باید این موضوع را بپذیریم که اگر اصلاح شیوه مصرف در دستور کار جدی ما قرار نگیرد، با یک مشک سوراخ مواجهیم چرا که اگر این کار انجام نشود، قطعا در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم بود و منابع کشور هدر خواهد رفت. از این رو در کنار تلاش برای تامین منابع آبی جدید باید اصلاح الگوی مصرف هم مورد توجه قرار بگیرد.
وزیر نیرو ادامه داد: مهم‌ترین راهکار برای رسیدن به هم‌بست آب، غذا و انرژی توجه به حوضه‌های آبریز مشترک بین کشورهای مختلف است که باید به‌طور جدی مورد توجه واقع شود. چرا که برای مدیریت منابع مشترک آبی هم جنس بودن اقدامات حوزه بالادست این منابع با حوزه پایین دستی مهم است.
وی سپس با تاکید بر این نکته که باید به سیاست ها و اقدامات متناسب با شرایط زمانی آن ها نگاه شود ، گفت: زمانی که ما سد سازی را شروع و تلاش کردیم آب های سطحی را مهار کنیم اقدام درستی بود هر چند نقدهایی هم می توان به آن وارد کرد اما این سیاست جهانی بود و کشورهای دیگر هم این سیاست را در پیش گرفتند.
استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: جمعیت ما در حال افزایش است و بنابراین در سال های آینده نیاز به منابع آبی و غذایی بیشتری در کشور احساس خواهد شد واز امروز باید برای آن برنامه ریزی کنیم
وی ادامه داد: آب یک مسئله میان بخشی است و یک وزارتخانه و نهاد به تنهایی نمی تواند آن را مدیریت کند ، از این رو همه ساختارهای کشور باید برای مدیریت این امر باید تلاش کنند.
اردکانیان اظهار کرد: در چشم انداز 2035 و 2050 هفتاد درصد انرژی و50 درصد غذا نسبت به حجم کنونی برای جهان نیاز است بنابراین 10 درصد زمین بیشتر و حداقل 20 درصد آب بیشتر برای تامین غذا و انرژی جهان در چشم انداز2050 نیاز است
وی افزود: مسئله آب دیگر مختص کشورهای خشک و نیمه خشک نیست و امروز این مسئله دغدغه همه کشورها است، از این رو کنفرانس های بین المللی در سطح جهان برای پیدا کردن راهکار جهت مدیریت منابع آبی در سال های مختلف در حال برگزاری است و در این کنفرانس ها کلید توسعه پایدار را منابع آبی اعلام کرده اند.
**9487**1601**
کد N2056545

وبگردی