آفتاب
ادعای مقامات فوتبال آفریقای جنوبی؛

شکست در کسب میزبانی جام ملت های آفریقا حاصل «بازی سیاسی» بود

شکست در کسب میزبانی جام ملت های آفریقا حاصل «بازی سیاسی» بود

تهران- ایرنا- بدنبال شکست آفریقای جنوبی در رقابت با مصر برای به دست آوردن امتیاز میزبانی جام ملت های 2019 آفریقا، داستان شکار مقصر آغاز شد به طوری که آفریقایی ها این شکست را صرفا نتیجه یک «بازی سیاسی» می دانند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه نوشت: مقامات فوتبال آفریقای جنوبی معتقدند باختن حق میزبانی به مصر با نتیجه 16 به یک در رای گیری که روز سه شنبه در سنگال برگزار شد، صرفا یک بازی سیاسی بوده است.
این در حالی است که «احمد احمد» رئیس کنفدراسیون فوتبال آفریقا (CAF) در اظهار نظری مدعی شد که سیاستمداران مصر برای میزبانی از این تورنمنت نسبت به همتایان آفریقای جنوبی شان، اشتیاق بیشتری از خود نشان داده اند.
از سوی دیگر، یک منبع داخلی «کاف» در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: کشور آفریقای جنوبی به دلیل حمایت از پیشنهاد مشترک مطرح شده توسط سه کشور کانادا، مکزیک و آمریکا برای میزبانی از جام جهانی 2026 و ترجیح دادن آن به پیشنهاد مراکش، از سوی کشورهای رای دهنده بخشیده نشده و این نوعی انتقام بوده است.
«راسل پل» مدیر اجرایی موقت فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی در این باره اظهار داشت: از لحاظ فنی در قاره آفریقا، هیچ کشوری به غیر از آفریقای جنوبی برای میزبانی از جام ملت ها مناسب تر نیست؛ ما با مصر جنگ و مشکلی نداریم بلکه مشکل ما فرآیند رای گیری و تعیین میزبان است.
وی ادامه داد: هیات اعزامی ما، خود را برای روز چهارشنبه آماده کرده بود که در نهایت تعجب به این موضوع پی برد که مصری ها به همراه نمایندگان دولتی ساعت ها زودتر آنجا حاضر شده و خود را برای ارائه نطق پیروزی آماده کرده اند.
رئیس کاف در سخنرانی خود در داکار ضمن اشاره به برابر بودن شرایط هر 2 نامزد از لحاظ زیرساخت اظهار داشت: براساس اظهارات کارشناسان ما، هر 2 کشور از لحاظ زیرساخت شرایط خوب و قابل قبولی داشتند از این رو ما مجبور شدیم تا تعهدات سیاسی را مد نظر قرار دهیم و در نهایت، مصر گوی سبقت را از آفریقای جنوبی ربود.
وی ادامه داد: اعضای کمیته اجرایی کاف به منظور پیشبرد پروژه های خود، از سوی دولت آفریقای جنوبی حمایت و پشتیبانی قابل قبول و محسوسی دریافت نکردند.
احمد در ادامه تصریح کرد: پیش از جام جهانی 2018 روسیه، مردم در مورد شرایط امنیتی مسکو ابراز نگرانی می کردند اما این کشور به سختی تلاش کرد و در نتیجه این تلاش ها و تعهدات هیچ اتفاقی در جریان این تورنمنت رخ نداد.
روابط آفریقای جنوبی و مراکش به دلیل حمایت آفریقایی ها از «جمهوری دموکراتیک عربی صحرا» که بر سر بخش هایی از سرزمین اشغالی توسط مراکشی ها در نزاع هستند، سرد است.
بر این اساس آفریقای جنوبی با دستور دولت، از پیشنهاد مشترک آمریکا، کانادا و مکزیک برای میزبانی از جام جهانی 2026 حمایت کرد و پیشنهاد مذکور بدون هیچ دردسری نظر اکثریت آراء را جلب و میزبانی این تورنمنت را به چنگ آورد.
براساس اظهارات منبع داخلی کاف، «رای آفریقای جنوبی به سود آمریکا به ویژه پس از انتقاد و توهین علنی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به مردم قاره آفریقا»، نوعی رفتار «ضد آفریقایی» تلقی شده است.
وی در این خصوص ادامه داد: جو حاکم بر فضای مراسم پیش از رای گیری حاکی از برتری مصر بود اما هیچ کس پیروزی با این اختلاف را پیش بینی نمی کرد.
مطابق برنامه اولیه کشور کامرون قرار بود میزبانی از تورنمنت سال جاری را عهده دار باشد اما به دلیل آماده سازی ضعیف و همچنین وقوع درگیری در مناطق غربی مابین گروه های جدایی طلب و دولت حاکم در این کشور، از امتیاز میزبانی خلع شد و رای گیری روز گذشته، امتیاز میزبانی را به مصر اعطا کرد.
براساس برنامه ارائه شده از سوی کاف، کامرون از جام ملت های 2021 آفریقا میزبانی کرده، ساحل عاج میزبان تورنمنت سال 2023 بوده و میزبانی از دوره بعدی این رقابت ها در سال 2025 بر عهده جمهوری گینه خواهد بود.
ورزشی**3991**9129
کد N2056384

وبگردی