آفتاب

محتوای مناسب کودکان و نقش بازار سرگرمی های موبایلی

محتوای مناسب کودکان و نقش بازار سرگرمی های موبایلی

تهران- ایرنا- پلتفرم‌های ارائه محتوای موبایلی (برنامه، بازی و سرگرمی) با توجه به گستردگی مخاطبان آنها و ارائه انبوه محتوایی که نیازهای کاربران را به برنامه‌ها، بازی‌ها و در مجموع، حوزه‌ سرگرمی پاسخ می دهد، می توانند در فراهم کردن فضای امن برای مخاطبان کودک نقش بسزایی ایفا کنند.

امین امیرشریفی، مدیرعامل یک مارکت ایرانی برنامه‌ها و بازی های اندرویدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا درباره‌ شیوه‌های بهبود دسترسی کودکان به محتوای مناسب اظهار داشت: بهبود دسترسی کودکان به محتوای مناسب عمدتا از دو مسیر صورت می‌پذیرد. مسیر اول ایجاد سهولت دسترسی کودکان به محتوای مرتبط و سودمند را هدف قرار می‌دهد و مسیر دوم با ایجاد محدودیت،‌ موانعی برای دسترسی به محتوای نامناسب سن کودک فراهم می‌کند.
وی افزود: ما در پلتفرم خود به عنوان بستر و زیرساخت ارایه محتوای برنامه و بازی، سعی کرده ایم سهولت دسترسی کودکان به محتوای مناسب را فراهم کنیم. محتوایی که در درجه اول سن آن ها را در اولویت قرار داده است و در عین حال از اهمیت مسیر دوم هم غافل نیست. یعنی موانعی برای دسترسی به محتوای نامناسب نیز در نظر گرفته است.

**دسترسی به محتوای مناسب
به گفته امیرشریفی، برای سهولت دسترسی کودک به محتوای مناسب، باید بر چند اصل از جمله پالایش، دسته‌ بندی و رده‌ بندی سنی محتوای موجود- محتوایی که شامل برنامه و بازی و محصولات دیگر حوزه سرگرمی است - تاکید کرد و آن ها را مد نظر قرار داد. «با این رویکرد و دقت به این مسائل، مارکت ما در تلاش است تا زیرساخت محتوایی جهت دسترسی سهل و آسان کودکان به خدمات و محتوای مناسب و ایمن را فراهم کند و به نیازهای محتوایی این گروه از مخاطبان پاسخ دهد.
وی با اشاره به این که کودکان و نوجوانان جزو مخاطب های میلیونی مارکت بازی ها و اپلیکیشن ها هستند، گفت: در کنار این پاسخ به نیاز، ایجاد سهولت در نمایش محتوای متناسب با سن آن ها نیز باید فراهم شود. مجموعه ما نیز به عنوان پلتفرم قابل اعتماد برای خانواده های ایرانی در حال طی کردن این مسیر است و چشم انداز این مسیر را روشن و رو به رشد می بینیم.

**اهمیت رده بندی بازی های
امیرشریفی به اهمیت رده بندی سنی برای بازی ها و وظیفه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این زمینه اشاره کرد و گفت : حدود سه سال است که در بخش بازی ها در بازار، رده‌ بندی سنی‌ از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام و ثبت می شود. رده بندی سنی هر بازی به شناخت والدین از بازی ها و تصمیم‌ گیری آن ها برای در اختیار قراردادن یا ندادن بازی ها به فرزندان شان کمک می کند و این نیز قدمی در خصوص تولید محتوای مناسب برای کودک است.

** نیاز به ارزیابی کارشناسی
با این حال امیرشریفی بر این باور است که طبق ارزیابی‌های کارشناسی، تولید یک نسخه بازار مجزا برای کودکان لزوما مورد استقبال و استفاده کاربران قرار نمی‌گیرد. او می گوید: بهتر است این توان و انرژی روی همان دو مسیر مذکور صرف شود - یعنی «سهولت دسترسی مناسب برای کودک» و «جلوگیری از دسترسی به محتوای نامناسب سن کودک»؛ هم‌ان ظور که که عمده اقدامات فروشگاه های مشابه‌ خارجی نیز در بهبود و سهولت دسترسی کودکان به محتوای مناسب، از طرق مشابه بوده و اغلب اقدام به ایجاد فروشگاه اپلیکیشن موبایلی مجزا برای کودکان نکرده‌اند.
علمی*م.ش*2017
کد N2056317

وبگردی