آفتاب

افغانستان خود را متعهد به رهاسازی حقابه ایران می داند

افغانستان خود را متعهد به رهاسازی حقابه ایران می داند

تهران- ایرنا- معاون آب وزارت آب و انرژی افغانستان گفت: افغانستان خود را متعهد به رهاسازی حقابه ایران براساس وضعیت سال آبی می‌داند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، «خان‌محمد تکل» در نوزدهمین کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند در تهران افزود: وضعیت بارش‌ها در سال آبی گذشته طبیعی نبود.
نوزدهمین اجلاس کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند در تهران، که از پانزدهم دی ماه آغازبکار کرده بود، شب گذشته (دوشنبه) با تدوین راهکارها و برنامه‌های عملیاتی برای اجرای بهتر معاهده و دریافت حقابه ایران توسط طرفین به کار خود پایان داد.
در این نشست، طرف ایرانی به ریاست «عباس سروش» معاون آب و آبفای وزارت نیرو جمهوری اسلامی ایران با بیان مشکلات ناشی از کاهش قابل توجه جریان آب هیرمند به ایران، خواستار رهاسازی آب به سمت ایران شد.
براساس این گزارش، در این نشست توافق شد راهکارها و برنامه‌های عملیاتی برای اجرای بهتر معاهده و دریافت حقابه ایران توسط طرفین تهیه و برنامه‌های آن تا پایان امسال در اجلاس آتی کمیساران به صورت مشترک بررسی و نهایی شده و بر اساس برنامه زمان‌بندی اجرایی شود.
کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند در چارچوب معاهده 1351 که مبنای همکاری دوجانبه درباره رودخانه هیرمند بین ایران و افغانستان است، از 15 تا 17 دی‌ماه 97 با حضور هیات ایران و افغانستان و نمایندگان وزارت امور خارجه دو کشور در تهران برگزار شد.
اقتصام**9189** 2023
کد N2055210

وبگردی