آفتاب
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد:

در برخی رشته ها می توان شریک علمی هند شد

در برخی رشته ها می توان شریک علمی هند شد

مشهد - ایرنا - رایزن سابق علمی ایران در هند و رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اکنون ایران در رتبه بندی های علمی و دانشگاهی در جایگاه خوبی قرار دارد و در برخی رشته ها مدعی هستیم و می توانیم شریک علمی و فن آوری هندوستان باشیم.

دکتر محمد کافی روز سه شنبه در دومین نشست کارگروه ملی همکاریهای علمی ایران و هند در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: ذهن ایرانیان و هندیان به خصوص در ریاضی و حسابگری بسیار به هم نزدیک است ضمن آنکه قرابتهای فرهنگی ایران و هند فراوان است و هندی ها به درستی خود را از نظر تعداد جمعیت مسلمان، دومین کشور مسلمان نشین دنیا می دانند و به ایرانیان و مسلمانان هم بسیار احترام می گذارند.
وی اظهارداشت: هم اکنون چهار هزار دانشجوی ایرانی در هند مشغول تحصیل هستند و تعداد دانشجویان هندی مشغول به تحصیل در دانشگاههای ایران نیز حدود 50 نفر است.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این که هند در شرایط سخت تاریخی همیشه در کنار ایران بوده است، گفت: دولت هندوستان هم در دوره گذشته و هم در دوره کنونی تحریمها اعلام کرد که از تحریم ها تبعیت نمی کند و سیاست خاص خود را در قبال ایران دارد.
کافی بیان کرد: دیروز هم نخستین کشتی هندی در بندر چابهار لنگر انداخت و این در شرایطی است که ایران از سوی بسیاری از کشورها در تحریم است.
وی گفت: هند از نظر علمی بسیار پیشرفت کرده، در علوم فضایی و ماهواره حرف برای گفتن دارد بطوریکه هندی ها در حیطه های علم و فناوری بخشهایی را تصرف کرده اند که تقریبا به شکل اختصاصی در اختیار آنهاست.
کافی افزود: این کشور چهارمین قدرت دفاعی دنیاست و از نظر کشاورزی چنان پیشرفته شده است که نه تنها جمعیت یک میلیارد و 300 میلیون نفری خود را تغذیه می کند بلکه صادرات محصولات کشاورزی هم دارد.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشگاههای کشور هند ماموریت گرا هستند و به عالی ترین تجهیزات علمی مجهز شده اند و از طرفی این کشور از نظر مالی مشکلی برای هزینه در امور پژوهشی و علمی ندارد و تعامل بخش بازرگانی و صنعت با دانشگاه در این کشور بسیار مطلوب است.
وی افزود: مهمترین پل ارتباطی ملتها ارتباط علمی است چون سایر انواع ارتباطات با اندک مشکل سیاسی قطع می شود.
دومین نشست کارگروه ملی همکاریهای علمی ایران و هند به مدت یک روز با حضور 22 دانشگاه و پژوهشگاه کشور در مشهد برگزار شد.
1922/6053/1772
کد N2055137

وبگردی