آفتاب

تحقیر تحریم های آمریکا توسط محققین ایرانی/ جایگاه نخست در تولید علم در خاورمیانه به ایران رسید

تحقیر تحریم های آمریکا توسط محققین ایرانی/ جایگاه نخست در تولید علم در خاورمیانه به ایران رسید

نظام رتبه‌بندی "سایمگو" (Scimago) ، جدیدترین رتبه‌بندی خود بر اساس مقالات علمی منتشر شده در سال ۲۰۱۷ را اعلام کرد که بر اساس این گزارش جمهوری اسلامی ایران رتبه‌ی شانزدهمِ جهان و اولِ منطقه در تولید علم را کسب کرده است.

به گزارش آفتاب نظام رتبه‌بندی "سایمگو" (Scimago) ، جدیدترین رتبه‌بندی خود بر اساس مقالات علمی منتشر شده در سال 2017 را اعلام کرد که بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی ایران رتبه‌ی شانزدهمِ جهان و اولِ منطقه در تولید علم را کسب کرده است. این در حالی است که آمریکا با هم پیمانان منطقه ای خود با وضع شدیدترین و ظالمانه ترین تحریم های خود سعی داشته است علاوه بر فشار اقتصادی مانع پیشرفت های علمی ایران شود که تاکنون با همت محققین ایرانی ناکام مانده است .
بر اساس داده‌ های آماری نظام رتبه‌بندی سایمگو، ایران در سال ۲۰۱۷ موفق به کسب مقام نخست تولیدات علمی در حوزه های مختلف در سطح کشورهای خاورمیانه رسیده است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.
1- رتبه نخست در شیمی و مهندسی شیمی در خاورمیانه
بر اساس گزارش منتشر شده در مجله " SCImago Journal & Country Rank " ، جمهوری اسلامی ایران با تعداد هفت هزار و ۱۰۰ مقاله در زمینه " شیمی " رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. عربستان سعودی نیز با تولید سه هزار و ۱۵۳ مقاله، در جایگاه دوم این گروه قرار دارد. بعد از ایران و عربستان، ترکیه، مصر، رژیم صهیونیستی، عراق، امارات، قطر، اردن و لبنان در جایگاه های بعدی این لیست قرار دارند.
همچنین در حوزه " مهندسی شیمی " نیز کشورمان با تولید چهار هزار و ۶۴۹ مقاله، رتبه اول در خاورمیانه و جایگاه هشتم در منطقه را دارد. در سطح جهانی نیز به ترتیب چین، آمریکا و هند، جایگاه‌های 1 تا 3 را در مهندسی شیمی به خود اختصاص داده‌اند.
2- رتبه نخست در فیزیک و نجوم در خاورمیانه
همچنین بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی ایران در زمینه فیزیک و نجوم با تعداد هفت هزار و ۹۲۹ مقاله با اختلاف نسبت به سایر رقبای منطقه ای خود در رتبه نخست قرار دارد. بعد از کشورمان نیز، ترکیه با چهار هزار و ۸۸۷ مقاله در مقام دوم قرار دارد و بعد ایران و ترکیه، عربستان سعودی در جایگاه سوم این لیست جای گرفته است.
رژیم صهیونیستی، مصر، عراق، امارات، قطر، لبنان و اردن جایگاه‌ های بعدی تا رتبه دهم این گزارش قرار دارند. گفتنی است کشورمان در این حوزه و در سطح جهان در رتبه سیزدهم قرار دارد.
3- رتبه نخست در ریاضیات کاربردی در خاورمیانه
همچنین بر اساس این گزارش جمهوری اسلامی ایران در زمینه ریاضیات کاربردی نیز با تعداد 1538 مقاله با اختلاف نسبتاً زیاد مقام نخست این گروه را به خود اختصاصا داده است بعد از کشورمان نیز ترکیه با 866 مقاله در مقام دوم قرار دارد. پس از ایران و ترکیه نیز عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی، مصر، امارات متحده عربی، اردن، قطر، عراق، لبنان، عمان، کویت، فلسطین، یمن، سوریه و بحرین قرار دارند.
بر اساس این گزارش، از میان 1528 مقاله منتشر شده توسط دانشمندان و محققان کشورمان، 1475 مقاله قابل استناد بوده است، این در حالی است که کشورهای ترکیه و عربستان که در جایگاه دوم و سوم قرار دارند هر کدام به ترتیب با 866 و 716مقاله و 808 و 676 مقاله قابل استناد دارند و این آمار نشان از آمار تقریبا دو برابری ایران در مقایسه با سایر رقبای خود دارد.
نظام رتبه‌بندی Scimago  توسط یک گروه پژوهشی به همین نام در دانشگاه گرانادا در اسپانیا تشکیل شده است که وظیفه این نهاد رتبه بندی و ارزیابی علمی کشورها بر اساس تعداد مقالات علمی موسسات آموزش عالی کشورهای مختلف موجود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس می باشد.
این ارزیابی و رتبه ‌بندی یکی از جامع‌ ترین وجدیدترین نظام‌های رتبه‌ بندی پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهش‌محور در دنیا می باشد. به تازگی Scimago دو شاخص جدید عملکردی ( نمایه تخصصی و میزان تعالی ) را به چهار شاخص قبلی برای ارزیابی و رتبه بندی دستاوردهای پژوهشی مراکز علمی و دانشگاه‌ ها جهان افزوده است.
رتبه‌بندی مجلات سایمگو شاخص اندازه‌گیری نفوذ علمی از مجلات علمی است که تعداد استنادهای دریافت شده توسط یک مجله و اهمیت یا اعتبار از مجلات که چنین استنادهایی از آن آمده ‌است را بررسی می‌کند. شاخص SJR از توسعه الگوریتم رتبه الهام تشکیل شده است تا در شبکه ‌های بسیار بزرگ و ناهمگن مجله‌ های قابل استناد مورد استفاده قرار بگیرد. این یک شاخص اندازه ‌گیری است و می‌تواند برای مقایسه مجله در فرآیندهای ارزیابی علم استفاده شود.
منبع: خبرگزاری علم و فناوری

کد N2055098

وبگردی