آفتاب
سرپرست مرکز امور ارتباطات آموزش و پرورش خبر داد:

ساختار اطلاع‌رسانی در آموزش و پرورش تغییر می کند

ساختار اطلاع‌رسانی در آموزش و پرورش تغییر می کند

سرپرست مرکز امور ارتباطات آموزش و پرورش گفت: ادغام دفتر وزارتی و مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش در راستای فراهم آوردن امکان خدمت بیشتر در اطلاع‌رسانی موثر است.

به گزارش خبرنگار مهر، از روز گذشته و با وجود اینکه چند روزی پورتال وزارت آموزش و پرورش خبری را روی سایت قرار نمی داد، اخباری مخابره شد که در عنوان خبر «به گزارش مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی وزارت آموزش‌وپرورش» آمده بود. این در حالی است که پیشتر از طریق همین پورتال و یا کانال های رسمی این وزارتخانه و حتی از طریق ارسال پیامک ادغام این دو حوزه و تغییرات در حوزه روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش اطلاع رسانی نشده بود و همچنان هم این مرکز در چارت سازمانی این پرتال قرار نگرفته است. با وجود انتقادهایی که نسبت به اطلاع رسانی به دور از شفافیت در حوزه اطلاع رسانی این مرکز صورت گرفت، غروب روز گذشته در پورتال این وزارتخانه خبر ایجاد مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی با ادغام دفتر وزارتی و مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی و حکم امیر علی نعمت الهی به عنوان سرپرست این مرکز روی پورتال رفت.

در ادامه نیز امیرعلی نعمت الهی قائم‌مقام و سرپرست مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به ادغام دفتر وزارتی و مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش و تشکیل یک واحد جدید سازمانی در گفتگو با خبرنگار همین مرکز اظهار کرد: تحولات و تغییرات اخیر در ساختار اداری آموزش‌وپرورش از ماه‌ها قبل در جلسات کارشناسی مختلف با موضع تغییر چارت و ساختار اداری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و به سازمان امور اداری و استخدامی که طبق قانون اساسی مرجع تخصصی تغییر ساختار درون دولت است، منعکس‌شده است.

وی افزود: پس از جلسات متعدد تصمیم بر این شد که ساختار آموزش‌ و پرورش در چند حوزه تغییر کند و اولین تغییر به دلیل هم‌پوشانی برنامه‌ها و فعالیت‌ها در حوزه روابط عمومی و دفتر وزارتی رخ داد تا چابک سازی، پویایی، تحرک، هم‌افزایی و بهره‌وری بیشتری انجام بگیرد.

قائم‌مقام وزیر و سرپرست دفتر ارتباطات، هماهنگی و حوزه وزارتی، خاطرنشان کرد: از دو هفته گذشته پس از جلسات متعدد کارشناسی با حضور صاحب‌نظران به این نتیجه رسیده شد که تغییر ساختار در شرایط فعلی برای نظام تعلیم و تربیت مؤثر است و وزیر آموزش‌ و پرورش پس از مشورت با مشاوران و معاونان حوزه‌های مربوط و استفاده از نظرات کارشناسان این موضوع در خارج از وزارتخانه، نهایتاً تصمیم بر این شد مرکز جدیدی به نام  مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی تشکیل شود.

نعمت الهی بابیان اینکه بقیه تغییرات ساختاری طی فرایندی به‌زودی انجام می‌گیرد، گفت: علاوه بر تغییرات ساختاری در برخی از جایگاه‌ها و پست‌ها تصمیماتی گرفته خواهد شد و افرادی برای حوزه‌های مختلف معرفی خواهند شد.

وی در ادامه اضافه کرد: ضمن تشکر و همراهی و تدبیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌ویژه رییس مجلس شورای اسلامی، روسای کمیسیون تخصصی و بالأخص رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، به دلیل کارهای فراوان در حوزه قائم‌مقامی و تصدی مرکز جدیدالتأسیس ارتباطات و هماهنگی و حوزه وزارتی مقرر شد به‌زودی معاون جدید حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش‌ و پرورش توسط وزیر انتخاب و منصوب شود.

سرپرست دفتر ارتباطات، هماهنگی و حوزه وزارتی با اشاره به اینکه مرتضی نظری و شاپور محمد زاده از همکاران خوب و پرتلاش حوزه ستادی بودند که وزیر آموزش‌ و پرورش در جایگاه‌های تخصصی و مؤثر از حضور آنان استفاده خواهد کرد، اظهار کرد: در رابطه با تغییر ساختار اداری مطمئناً استفاده از ظرفیت‌های عظیم نظام تعلیم و تربیت در دستور کار وزارتخانه قرار دارد و پویایی و بهره‌وری و انسجام در فعالیت‌ها اقتضا می‌کند که متخصصین درونی و بیرونی وزارتخانه همگی دست‌به‌دست هم دهیم تا بتوانیم هرچه زودتر سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را اجرایی کنیم.

 نعمت الهی با اشاره به فیلم منتشرشده در فضای مجازی در مدرسه‌ای در بوشهر، گفت: به والدین دانش آموزان عزیز اطمینان می‌دهم که فرزندان آنان امانتی در دستان همکاران ما در سراسر کشور هستند و مطمئناً با متخلفین و مقصرین برخوردهای قاطع و مؤثر اداری و انتظامی صورت خواهد گرفت، همان‌طور که در موارد مشابه اقدام شده است و حرمت دانش آموزان و البته تکریم معلمان و مدیران همواره مدنظر مسئولین آموزش‌وپرورش است.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات فنی پرتال اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: متأسفانه مشکلات پیش‌آمده هم‌زمان با تعطیلات آخر هفته و تغییرات و تحولات ساختاری بود و برای زمان اندکی امکان استفاده از پرتال میسر نبود که البته اطلاع‌رسانی‌های لازم از طریق خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری، نشست‌ها و جلسات انجام شد.

قائم‌مقام وزیر در پایان تأکید کرد: به مردم شریف ایران و به‌ویژه دلسوزان و مؤثرین نظام تعلیم و تربیت این اطمینان را می‌دهیم که از این به بعد با شفافیت بیشتر و رعایت صداقت، تحولات و تغییرات جدیدی در ساختار اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای و انتشار اخبار آموزش‌وپرورش به عمل بیاوریم که ادغام دفتر وزارتی و مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی در راستای این برنامه‌ها بوده است که می‌تواند در فراهم آوردن امکان خدمت بیشتر در اطلاع‌رسانی متمایز و مؤثر باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرغم این توضیحات به نظر می رسد در گفته های سرپرست مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی با ادغام دفتر وزارتی و مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی دوگانگی وجود دارد چرا که از یک سو بر ناگهانی نبودن چنین تصمیمی و کارشناسی بودن آن صحبت می کنند و از یک سو از دسترس خارج شدن پورتال آموزش و پرورش را به این دلیل عنوان می کنند که این تغییرات در آخر هفته رخ داده و به خاطر تعطیلات این مشکلات پیش آمده و سوال قابل مطرح این است که اگر از پیش برای چنین امری برنامه ریزی صورت گرفته بود می شد به گونه ای عمل کرد که تعطیلات آخر هفته مانع از چند روز دور ماندن این وزارتخانه از سایت رسمی اطلاع رسانی شود.

از سوی دیگر نعمت الهی از اطلاع رسانی از طریق خبرگزاری ها، سایت های خبری و نشست ها و جلسات در این مدت خبر داده که باید گفت آنچه عموم رسانه ها درباره تغییر و تحولات اطلاع رسانی کرده اند بر اساس شنیده ها و نه اطلاع رسانی رسمی بوده است و بر استناد پورتال این وزارتخانه اطلاع رسانی درباره ایجاد مرکز جدید و حکم سرپرست آن بعد از چند روز صورت گرفته است. 

مطلوب است که این مقام مسئول شفاف اعلام کنند که چگونه و با چه ساز و کاری از سوی آن مرکز اطلاع رسانی های لازم از طریق خبرگزاری ها صورت گرفته است و اینکه دقیقا بر اساس چه گزینشی اخبار در اختیار خبرگزاری خاصی قرار می گیرد.

در انتها وی اظهار کرده است که ادغام دفتر وزارتی و مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی در راستای این برنامه‌ها بوده است که می‌تواند در فراهم آوردن امکان خدمت بیشتر در اطلاع‌رسانی متمایز و مؤثر باشد که ما نیز امیدواریم در عمل این گفته وی با عملکرد مناسب و ارتباط موثر مرکز جدید با رسانه ها صورت بگیرد. 

کد N2055087

وبگردی