آفتاب
وزیر آموزش و پرورش:

تغییر و تحول در نظام تعلیم و تربیت زمان‌بر است

تغییر و تحول در نظام تعلیم و تربیت زمان‌بر است

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: تغییر و تحول در نظام آموزشی به دلیل پیچیدگی‌های تعلیم و تربیت در مدت کوتاه امکان‌پذیر نیست و نیازمند گذشت زمان است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی وزارت آموزش ‌و پرورش، سید محمد بطحایی در دیدار جمعی از مدیران مدارس شهر و شهرستان‌های تهران افزود: سال‌ها طول می‌کشد تا یک تحول در آموزش ‌و پرورش محقق شود و نباید انتظار داشت با یک بخشنامه تحولی به نتیجه برسد.
وی تصریح کرد: صلاحیت‌ها و شایستگی‌های معلمان و مدیران در سطح کشور یکسان نیست، لذا نمی‌ توان انتظار داشت اجرای طرح‌ها بدون چالش باشد.
وزیر آموزش و پرورش در این دیدار که با موضوع بررسی برنامه ویژه مدرسه (طرح بوم) در دوره ابتدایی و در راستای اجرای طرح مدرسه محوری برگزار شد، اظهار داشت: ممکن است همه مدیران شایستگی پذیرفتن اختیارات کامل را نداشته باشند لذا باید ابتدا شایستگی‌ها آنها را ارتقا داد و سپس تفویض اختیار کرد.
بطحایی یادآورشد: برای اجرای هر طرحی ابتدا باید مجریان، آن طرح را باور کنند، و از آنجا که در نظام آموزشی مجری اصلی اجرای هر طرح و برنامه‌ای معلمان هستند پس او باید بگوید چه طرحی را در چه زمانی اجرا کنیم، اما امروز برعکس شده و از ستاد برای مدارس برنامه ارائه می‌شود.
وی اضافه کرد: در برنامه‌های تلویزیون تعاملی، بستری فراهم خواهد شد تا مدیران بتوانند تجارب خود را در زمینه‌های مختلف از جمله طرح 'بوم' برای استفاده سایر مدارس بارگذاری کنند.
وزیر آموزش و پرورش از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، معاون آموزش ابتدایی و مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی خواست برای معرفی طرح 'بوم' از طریق صدا و سیما به‌ صورت هماهنگ اقدام کنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌ و پرورش نیز در این نشست گفت: اجرای برنامه ویژه مدرسه بیش از اینکه آموزشی باشد، احترام به اختیارات مدیر مدرسه است لذا نباید این فرصت ارزشمند را به آموزش سایر دروس اختصاص داد.
حیدر تورانی با بیان اینکه باید پس از اجرای طرح مذکور در یک دوره زمانی طرح را بررسی و معایب آن را برطرف کرد، یادآور شد: نیاز نیست مدیران مدارس برای اجرای برنامه ویژه مدارس منتظر بخشنامه های حوزه ستادی باشند بلکه باید با خلاقیت این طرح را اجرایی کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش از دیگر مسئولان حاضر در این دیدار نیز با تاکید بر اینکه هر گونه تغییر و تحول باید از کف مدرسه آغاز شود، گفت: هرچند خلاقیت‌های مدیران همواره در مدارس وجود داشته است اما طرح بوم شرایطی را فراهم می‌کند تا خلاقیت‌ها دیده شود و مورد استفاده دیگران هم قرار گیرد.
رضوان حکیم زاده تصریح کرد: در این طرح دانش‌آموزان نیز باید بتوانند نظرات خود را در خصوص چگونگی اجرای برنامه ویژه مدارس ارائه دهند.
وی افزود: بر اساس گزارش‌هایی که از اجرای این طرح تهیه‌ شده است مهم‌ترین چالش زمان اجرای آن است که باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیر کل آموزش ‌و پرورش شهر تهران نیز در این دیدار اظهار داشت: اگر تدابیر مناسب برای اجرای این طرح اندیشیده نشود طرح همانند موارد مشابه ارائه‌ شده در سال‌های اخیر، کارایی لازم را نخواهد داشت.
عبدالرضا فولادوند تصریح کرد: اجرای طرح‌ها در مدارس نباید به‌ گونه‌ای باشد که فرصت خلاقیت را از مدیران مدارس بگیرد.
در این جلسه تعدادی از مدیران در خصوص جزئیات و نحوه اجرای طرح 'بوم' و آموزش مهارت‌ها در ساعات درسی مدارس بحث و گفت و گو کردند و مسائلی از جمله ضرورت اجرای این طرح و آموزش مهارت‌ها، ایجاد فضایی برای ارائه نظرات و انتقادات در خصوص طرح مذکور، فقدان برگزاری جشنواره مرتبط با برنامه ویژه مدرسه، ساز و کارهای اداری و قوانین موانعی بر سر اجرای این طرح، تقویت اعتماد به ‌نفس دانش آموزان با اجرای این طرح و کاهش حجم کتاب‌های درسی، به بحث نشستند.
علمی**1883**1440
کد N2054888

وبگردی