آفتاب

مصر ارائه اسناد مالکیت آثار باستانی را از اسکاتلند خواست

مصر ارائه اسناد مالکیت آثار باستانی را از اسکاتلند خواست

تهران- ایرنا- وزارت آثار باستانی مصر ارائه اسناد مالکیت یک بلوک بزرگ سنگ آهکی که بخشی از پوشش خارجی هرم بزرگ «خوفو» را تشکیل می دهد به علاوه مجموعه ای از آثار باستانی خود را از اسکاتلند خواستار شد.

به گزارش روز سه شنبه شبکه خبری اسکای نیوز عربی، مصر بر اساس قانون ممنوعیت تجارت آثار باستانی خود از اسکاتلند خواست اسناد مالکیت خود نسبت به بخشی از آثار باستانی این کشور را ارائه دهد.
قراراست موزه ملی اسکاتلند در شهر ادنبره در هشتم فوریه (19 بهمن) بلوک سنگی بزرگ هرم خوفو و مجموعه ای از آثار باستانی مصر را به نمایش بگذارد.
وزارت آثار باستانی از وزارت خارجه این کشور خواست اقدامات لازم برای برقراری ارتباط با مقامات اسکاتلندی و موزه ملی این کشور صورت گیرد تا ضمن ارائه اسناد مالکیت، گواهی صادرات ویژه بلوک سنگی باستانی، راه خروج آن از مصر، تاریخ دستیابی به آن و ارسال آن به موزه مذکور را ارائه کنند.
مصر همچنین ارائه تمامی اسناد و مدارک مالکیت آثارباستانی مصر را که قرار است در موزه به نمایش گذاشته شود، خواستار شد.
«شعبان عبد الجواد» مدیر کل اداره آثار باستانی مسترد شده گفت: بر اساس قانون کنونی مصر در خصوص حفاظت از آثار باستانی این کشور و ممنوعیت تجارت آنها، هرگونه صادرات آثار باستانی که اموال عمومی به حساب می آید ممنوع است.
وی افزود: در صورت اثبات خروج غیر قانونی بلوک سنگی یا دیگر آثار باستانی از مصر، اقدامات لازم برای استرداد همه این آثار انجام خواهد گرفت.
وزارت فرهنگ مصر روز گذشته از بازگشت کتاب تاریخی و دست نویس خود که به مربوط به قرن 19 می باشد خبر داد.
این کتاب تاریخی متعلق به مصر 15 اکتبر (23 مهر) در حراجی لندن در پیدا شد.
فراهنگ** 1453** 9053
کد N2054834

وبگردی