آفتاب

استخراج گاز طبیعی از شاه دنیز به 100میلیارد مترمکعب رسید

استخراج گاز طبیعی از شاه دنیز به 100میلیارد مترمکعب رسید

باکو – ایرنا – حجم استخراج گاز طبیعی از میدان ' شاه دنیز ' جمهوری آذربایجان طی 12 سال گذشته به 100 میلیارد متر مکعب رسید.

بر اساس گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از دفتر نمایندگی شرکت بریتیش پترولیوم در جمهوری آذربایجان، همچنین از سال 2006 میلادی تا به حال از میدان انرژی ' شاه دنیز ' بیش از 196 هزار بشکه میعانات گازی استخراج شده است .
در چارچوب نخستین مرحله توسعه میدان گازی 'شاه دنیز' نخستین محموله گاز طبیعی در ماه دسامبر سال 2006 میلادی استخراج شده و از آن پس این فرآورده به بازارهای جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه صادر می شود .
در حال حاضر گاز طبیعی در میدان ' شاه دنیز ' از 16 چاه استخراج می شود و این میدان انرژی که در سال 1999 میلادی کشف شده و بزرگترین میدان گازی کشف شده از سوی بریتیش پترولیوم در جهان به شمار می رود .
بر اساس محاسبات زمین شناسی مجموع ذخایر گازی میدان ' شاه دنیز ' یک تریلیون متر مکعب و ذخایر میعانات گازی دو میلیارد متر مکعب برآورد می شود .
در قالب مرحله دوم توسعه میدان گازی ' شاه دنیز ' قرار است گاز طبیعی این میدان در سال 2020 میلادی از طریق دالان گازی جنوب به اروپا صادر می شود .
در چارچوب این مرحله بالاترین حجم استخراج گاز طبیعی در این میدان به 26 میلیارد متر مکعب و میعانات گازی به 120 هزار بشکه در سال خواهد رسید .
درحال حاضر از این میدان سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی استخراج می شود .
شرکت ملی نفت ایران با 10 درصد سهم یکی از سهامداران طرح توسعه میدان گازی ' شاه دنیز ' است.
خاورم ** 337**1579
کد N2054496

وبگردی