آفتاب
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس:

عده ای شیاد به بودجه های فرهنگی حمله می کنند

عده ای شیاد به بودجه های فرهنگی حمله می کنند

تهران - ایرنا - نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه فرهنگی کشور در سال 1397 تنها شش دهم کل بودجه کشور بوده است و این بودجه در سال 1398 دو دهم کم شده است اما باز هم عده ای شیاد به این بودجه حمله می کنند.

حجت الاسلام احمد مازنی امروز دوشنبه در آیین افتتاح دفتر تهران پژوهشکده بین المللی عروة الوثقی گفت: من در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردم که ما به عنوان اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی درک مشترکی از امر فرهنگ نداریم. در سطح جامعه هم عده ای وقتی به بودجه های حوزه علمیه نقد وارد می شود خوشحال می شوند و در مقابل برخی هم وقتی به بودجه های موسیقی و سینما نقد وارد می شود ابراز شادی می کنند و این یعنی همه خانه فرهنگ را بر سر خود خراب می کنیم.
وی افزود: بودجه وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه و صداوسیما در سال97 تنها شش دهم درصد کل بودجه کشور را به خود اختصاص داده بودند اما متاسفانه عده ای شیاد با روش های عوامانه یک عدد و رقمی از اعتبارات این بخش را بزرگنمایی می کنند و در جامعه طوری وانمود می کنند که اگر مردم مشکل فقر و بیکاری دارند بخاطر بودجه های فرهنگی و اعتباراتی است که به این بخش داده می شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر برخی فکر می کنند جامعه المصطفی خاصیتی ندارند آن جا را تعطیل کنند چرا جامعه المصطفی را تخریب می کنید؟ اگر جامعه المصطفی، مجمع تقریب و دیگر مراکز فرهنگی نباشند داعش تربیت و تقویت می شود. مگر جامعه المصطفی چه کاری انجام می دهد که این همه مورد تخریب است. وظیفه ذاتی جامعه المصطفی این است که مسلمانان را از مذاهب مختلف و از کشور های گوناگون جذب کند و این ها را در راستای اندیشه تقریب تربیت کند. عدم جذب و تقویت اندیشه تقریب یعنی تقویت شدن داعش و افزایش خشونت در جهان اسلام، که برای کل جهان هزینه بر خواهد بود.
وی با بیان این که معضل اصلی امروز کشور در حوزه فرهنگ است، یادآورشد: متاسفانه هنوز عده ای این مسئله را نفهمیده اند که اگر ما در حوزه سیاست نمی توانیم با یکدیگر گفت وگو کنیم ریشه در مشکلات فرهنگی دارد، اگر در حوزه اقتصاد و مصرف مشکل داریم به حوزه فرهنگ برمی گردد.
وی افزود: اگر در حوزه فرهنگ هزینه نکنیم باید در زندان ها هزینه کنیم تا فردی که دچار مشکل شده است را دوبار بازپروری کرده و به سطح جامعه بازگردانیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه در خارج از کشور خلاء های بسیاری در حوزه دیپلماسی فرهنگی و تبین گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی و اهل بیت داریم گفت: البته همه این اشکال بخاطر فعالیت مراکز فرهنگی نیست بلکه اقدمات گسترده دشمن هم در این زمینه موثر بوده است
مازنی ادامه داد: به همان نسبت که در خارج از کشور کم اثر بوده ایم در داخل کشور هم گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی را کم تبین کرده ایم و ناکامی های فراوانی در این زمینه داریم.
وی تصریح کرد: این ناکامی صرفا مختص به انتقال گفتمان انقلاب به نسل جوان و یا عوام نیست بلکه حتی خواص جامعه هم در مورد گفتمان فرهنگی انقلاب توجیه نیستند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این نکته که تضاد حکومت پهلوی با گفتمان فرهنگی جامعه باعث سقوط آن شد و این تضاد در بحث حجاب در حکومت پهلوی برجسته بود گفت: در همین مسئله حجاب قانون نوشته شده است و ما در کمیسیون فرهنگی از عدم اجرای قانون گله مند هستیم و در جلسه بررسی آسیب های اجتماعی که در محضر رهبر انقلاب برگزار شد رهبری فرمودند شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئله حجاب را مدیریت کند.
مازنی ادامه داد: مسائل فرهنگی را صرفا از طریق قانون گذاری نمی توان رفع کرد. ما باید برای حرف زدن با جامعه در مورد مسئله مشخص به یک گفتمان مشترک برسیم که هنوز این اتفاق نیفتاده است.
**9487 ** 1200
کد N2054073

وبگردی