آفتاب

دعوت از افغانستان برای عضویت در مرکز منطقه‌ای مدیریت آب یونسکو

دعوت از افغانستان برای عضویت در مرکز منطقه‌ای مدیریت آب یونسکو

"خان‌محمد تکل" معاون وزیر انرژی و آب جمهوری اسلامی افغانستان و کمیسار این کشور در کمیته مشترک آب هیرمند با "رضا اردکانیان" وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران ملاقات کرد.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، در این ملاقات که در حین برگزاری نوزدهمین کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند در تهران انجام شد، رضا اردکانیان وزیر نیرو با اشاره به سابقه همکاری‌های دو کشور ایران و افغانستان در حوزه آب و انرژی گفت: تأسیس موسسه تحقیقات آب در کابل، اجرای پروژه‌های متعدد آب و برق توسط وزارت نیرو و شرکت‌های ایرانی در نقاط مختلف افغانستان و همکاری دو کشور در اجرای معاهده 1351 هیرمند از جمله همکاری‌های ایران و افغانستان در حوزه آب و انرژی است.

وی بر ضرورت توسعه روابط در زمینه‌های مختلف، شناسایی ظرفیت‌های موجود در هر دو کشور و تلاش برای هر چه نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌ها و مواضع به‌ویژه با توجه به نقاط مشترک متعدد بین دو طرف، تأکید کرد.

اردکانیان همچنین با اشاره به فعال شدن مرکز منطقه‌ای مدیریت آب وابسته به سازمان یونسکو و عضویت وزرای آب و محیط زیست کشورهای منطقه در این مرکز و تأکید بر اهمیت جایگاه آن در توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای، از وزارت انرژی و آب افغانستان جهت عضویت در مرکز منطقه‌ای مدیریت آب وابسته به یونسکو دعوت به‌عمل آورد.

خان‌محمد تکل، معاون وزیر آب و انرژی افغانستان نیز در این ملاقات ضمن تشکر از حمایت‌ها و همکاری‌های پیشین جمهوری اسلامی ایران، بر ضرورت توسعه روابط دو کشور به‌ویژه در حوزه‌های آب و انرژی تاکید کرد و آغاز مرحله جدیدی از همکاری‌های دو کشور به عنوان یک موضوع مهم مورد توافق طرفین را خواستار شد.

نوزدهمین اجلاس کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند با مسئولیت معاونان وزرای نیرو و آب و انرژی ایران و افغانستان با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه دو کشور از روز گذشته (شنبه) در تهران آغاز شده و هم‌اکنون در حال برگزاری است.

این اجلاس در چارچوب مفاد مندرج در معاهده 1351 هیرمند به‌صورت منظم بین دو کشور برگزار می‌شود و هدف اصلی آن اجرای مفاد معاهده هیرمند و بررسی روش‌های مربوط به تأمین حقابه جمهوری اسلامی ایران از این رودخانه است.

کد N2053367

وبگردی