آفتاب

سفیر آفریقای جنوبی: از حفظ و تداوم اجرای برجام حمایت می‌کنیم

سفیر آفریقای جنوبی: از حفظ و تداوم اجرای برجام حمایت می‌کنیم

تهران- ایرنا- سفیر آفریقای جنوبی با اشاره به خروج آمریکا از برجام، گفت: از اجرای تعهدات برجامی توسط ایران اطلاع داریم و از حفظ و تداوم اجرای برجام حمایت می‌کنیم.

به گزارش ایرنا از خانه ملت، ویکا خومالو امروز- یکشنبه- در دیدار با حشمت الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: آفریقای جنوبی بعد از انقلاب دو کشور، همواره روابط دوستانه‌ای با ایران داشته است و هرگز حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران را از آزادی خواهی مردم کشور خود فراموش نخواهد کرد.
وی با اشاره به استقبال مجلس و دولت آفریقای جنوبی از تقویت روابط فیمابین اظهار داشت: آفریقای جنوبی به دنبال توسعه همکاری‌های خود با جمهوری اسلامی ایران در حوزه تجاری و اقتصادی است و در این مسیر علاوه بر تاکید بر اهمیت اجرایی شدن توافقات موجود، خواهان همکاری در حوزه‌های دیگری است که دو طرف توان و ظرفیت بالایی دارند.
سفیر آفریقای جنوبی در تهران با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: ما از اجرای تعهدات برجامی توسط ایران اطلاع داریم و از حفظ و تداوم اجرای برجام حمایت می‌کنیم.
خومالو افزود: آفریقای جنوبی بر همکاری بیشتر با ایران در چهارچوب برجام تاکید دارد.
وی حوزه فناوری‌های نو را زمینه‌ای مستعد برای همکاری دو طرف بیان کرد و ابراز امیدواری کرد شاهد توسعه همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی در این مورد باشیم.

** راهبرد جمهوری اسلامی ایران کاهش تنش از موضع قدرت است
حشمت الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این دیدار با اشاره به روابط دوستانه ایران و آفریقای جنوبی گفت: بعد از انقلاب اسلامی ایران روابط ایران و آفریقای جنوبی در سطوح بالا و براساس احترام متقابل دنبال شده است که با تلاش مسئولین دو کشور این سطح از روابط باید حفظ شده و تداوم یابد.
وی افزود: یکصد سند همکاری میان ایران و آفریقای جنوبی امضا شده اند که گواه روابط دوستانه فیمابین است اما باید توافقات دو کشور اجرایی شده و روی کاغذ باقی نماند.
نماینده مردم اسلام آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عضویت آفریقای جنوبی در مجموعه کشورهای بریکس بیان کرد: ایران می‌تواند با همکاری در گروه کشورهای بریکس، توان این مجموعه را افزایش دهد.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اشتراکات دیدگاه ایران و آفریقای جنوبی در مورد اکثر تحولات منطقه‌ای و بین المللی گفت: پیشینه مبارزات دو کشور در مقابل غرب منجر به دیدگاه‌‌های یکسان ایران و آفریقای جنوبی در قبال تحولات بین المللی و ارائه الگوهای موفقی برای مبارزه با استکبار شده است.
فلاحت‌پیشه با اشاره به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در بهره‌گیری از فناوری‌های نوین ادامه داد: استفاده صلح آمیز ایران از انرژی هسته‌ای و تقویت توان دفاعی کشور با دانش بومی، تبدیل به چالشی برای آمریکا، اسرائیل و مرتجعین حامی آنها در منطقه شده است چون اینها به دنبال بی‌ثباتی و ناامنی منطقه برای رسیدن به منافع نامشروع خود هستند.
وی اضافه کرد: صلح آمیز بودن دانش هسته‌ای ایران توسط گزارش‌های متعدد سازمان‌های صلاحیتدار ناظر تایید شده است و آنچه بر ضد ایران در این مورد گفته می‌شود هیچ مبنایی ندارد.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: راهبرد جمهوری اسلامی ایران کاهش تنش از موضع قدرت است و در این راستا از همکاری با کشورهای مستقل دنیا استقبال می‌کند.
سیام*3061*1535
کد N2053074

وبگردی