آفتاب
رییس فراکسیون پاسخگو مجلس در گفت و گو با ایرنا:

بناهای ثبت جهانی شده ایران در خطر خروج از این فهرست است

بناهای ثبت جهانی شده ایران در خطر خروج از این فهرست است

تهران – ایرنا- نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس با اشاره به اینکه حریم بناهای ثبت شده میراث نزد یونسکو به سادگی در معرض تعرض است، افزود: این وضعیت به گونه ای است که برخی از بناهای ثبت شده کشورمان اکنون در خطر خروج از فهرست میراث جهانی قرار گرفته اند.

«علی بختیار» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: مجلس امکان سوال از رییس سازمان میراث فرهنگی را ندارد لذا می خواهیم هر سه حوزه این سازمان را تحت نظارت مجلس قرار دهیم. در همین راستا تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه در مجلس ارایه و تصویب شد اما شورای نگهبان بر آن ایراد گرفت.
وی اظهار داشت: امروزه بسیاری از بناهای تاریخی توسط افراد یا ارگان های مختلف تخریب می شود. همچنین حریم بناهای ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی یونسکو به سادگی مورد تجاوز قرار می گیرد به طوری که برخی از بناهای ثبت شده کشورمان در فهرست میراث فرهنگی جهانی در خطر خروج از این فهرست قرار گرفته است.
رییس فراکسیون پاسخگو مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در رابطه با بخش گردشگری دچار این معضل هستیم که برنامه مشخص برای توسعه صنعت گردشگری نداریم و زیرساخت های صنعت گردشگری را در کشور ایجاد نکردیم.
وی ادامه داد: در حوزه صنایع دستی نیز علی رغم اینکه پتانسیل و ظرفیت های بسیار خوبی ه ویژه در روستاها داریم و کارآفرینی های بزرگی را در روستاها می توانیم انجام دهیم، متاسفانه این حوزه را آنطور که باید، توسعه نداده ایم.
بختیار گفت: ما در مجلس راجع به هر کدام از این بخش ها می خواهیم سوال بپرسیم یا تذکر دهیم، امکان پرسش و تذکر نداریم، زیرا میراث فرهنگی یک سازمان است و وزاتخانه نیست و تنها وزارتخانه می تواند توسط مجلس مورد سوال قرار گیرد.
این نماینده مجلس گفت: ما ابزاری که بتوانیم یک سازمانی را به مجلس احضار کنیم، همچون وزرا که آنها را مخاطب قرار می دهیم و در مجلس سوال می کنیم، در اختیار نداریم.
رییس فراکسیون پاسخگو مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایراد شورای نگهبان به وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی این بود که این اقدام بار مالی ایجاد می کند و بر این طرح ایراد اصل 75 گرفت. این اصل ناظر بر این است که اگر طرحی با بارمالی مواجه بود، باید بار مالی آن پیش بینی شود.
بختیار ادامه داد: ما اتفاقا در این طرح تاکید کردیم که نمی خواهیم ساختار سازمان را افزایش دهیم، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حد و اندازه ای که هست تبدیل به وزارتخانه شود تا وزیر تحت نظارت مجلس قرار گیرد و بتوانیم وزارت میراث فرهنگی را در مقابل مجلس پاسخگو کنیم.
بختیار با یادآوری اینکه وزیر رای اعتماد خود را از مجلس اخذ می کند، ادامه داد: وزیر در مقابل مجلس پاسخگو است و این نکته مهمی است. وزیر برنامه ارایه می دهد و برنامه های او توسط مجلس بررسی می شود و نیاز به رای نمایندگان دارد و این باعث می شود که گزینه بهتری برای تصدی میراث فرهنگی توسط دولت انتخاب شود.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس اظهار داشت: اشکالات متعددی در بخش های مختلف وجود دارد و باید تعامل کنیم. رییس سازمان میراث فرهنگی باید به مجلس بیاید. هدف از این سوالات این است که کار رو به جلو پیش رود و هدف قفل کردن امور نیست.
وی معتقد است: اگر اکنون در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با مشکلاتی مواجه هستیم، این اشکالات با تعاملات دو سویه بین دولت و مجلس قابل حل است.
بختیار با بیان اینکه در دنیا اینگونه است گنجینه موزه ها بر اساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات اعلام می شود، اضافه کرد: اما در کشور ما گنجینه موزه ها هیچگاه اعلام نشده است.
وی با بیان اینکه موضوع دیگر بحث درجه بندی و ارزش گذاری آثار تاریخی است، گفت: ما قانونی در مورد خروج آثار از کشور داریم. اگر آثار درجه یک طبقه بندی شده باشند خروج آنها نیاز به سلسله مراتبی است و بدون اجازه نمی توان این آثار را خارج کرد و بر همین مبنا نیاز به مصوبه هیات وزیران دارد، اما زمانی که می خواهند آثار را از موزه ها برای نمایش در موزه های سایر کشورها، خارج کنند، تمام آثار و حتی نفایس کشور را درجه دو تلقی می کنند و این بستری برای آسیب است.
به گفته وی، همین مساله درجه بندی نبودن آثار تاریخی، ممکن است برای بیمه کردن این آثار مشکل ایجاد کند.
فراهنگ**9012 ** 1418
کد N2053054

وبگردی