آفتاب
عضو کمیسیون عمران مجلس:

تکمیل پروژه های ناتمام بامشارکت بخش خصوصی مدنظر است

تکمیل پروژه های ناتمام بامشارکت بخش خصوصی مدنظر است

شیراز- ایرنا- عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت:براساس لایحه بودجه سال 98 نزدیک به 10 درصد از بودجه عمرانی دولت به عنوان آورده سرمایه ای برای مشارکت با بخش خصوصی با هدف تکمیل پروژه های ناتمام درنظر گرفته خواهد شد.

سید حسین افضلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: یکی از بخش های مهم بودجه سال 98 حوزه عمران است و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با حضور در کمیسیون عمران مجلس بیان کرد که کاهش بودجه عمرانی کشور در دستور کار قرار ندارد.
وی افزود: در کنار تکمیل پروژه های نیمه تمام این نکته قابل توجه است که پروژه های عمرانی از جمله پروژه هایی است که حجم اشتغالزایی مناسبی خواهند داشت و نسبت به دیگر صنایع سرعت ایجاد شغل بیشتری دارد البته شغل پایدار در این حوزه یکی از چالش هایی است که پیش روی فعالان حوزه عمران است.
نماینده مردم اقلید فارس در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم در کشور ایجاد اشتغال پایدار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و چون صنایع بزرگ وابسته به دولتند پس باید با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نسبت به واگذاری صنایع بزرگ به این بخش اقدام و تحرک اقتصادی در بدنه صنعت ایجاد کرد.
افضلی همچنین درباره کوچک سازی دولت اظهار داشت: می توان گفت که یکی از برنامه هایی که باید در بودجه سال 98 مورد توجه قرار گیرد خصوصی سازی ،کوچک سازی و چابک سازی بدنه دولت است اگر خصوصی سازی به صورت صحیح و با ساز و کاری مشخص صورت گیرد می تواند در اشتغالزایی و تحرک در تولید کمک کند.
وی افزود: شیوه خصوصی سازی و کوچک کردن دولت باید به صورتی باشد که شرکت های شبه دولتی به وجود نیایند بلکه با انجام کارشناسی، صنایع بزرگ به بخش خصوصی که اهلیت آن ها مورد تایید باشد واگذار شود.
او ادامه داد: پیشتر برخی از پروژه ها یا صنایعی صرفا به این دلیل که برای دولت زیان بار بود به بخش خصوصی واگذار شد این رویه نادرستی برای خصوصی سازی است باید اگر پروژه یا صنعتی به بخش خصوصی واگذار می شود این نکته در آن لحاظ شود که چرخ اقتصادی آن کارخانه یا پروژه نه تنها چرخیدن داشته باشد بلکه رونق بگیرد و نباید حرکت آن متوقف شود.
نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نگاهی که سه قوه در کشور داشته اند نیز بر همین اساس است که اگر قرار است واگذاری به بخش خصوصی صورت گیرد در درجه اول باید اهلیت فرد مشخص شود و در مرحله بعد رونق در معیشت کارگران آن پروژه یا صنعت روی دهد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: یکی دیگر از ویژگی هایی که بودجه سال 98 دارد این است که دولت در زمان مناسبی بودجه را به مجلس ارائه کرد و همین موضوع باعث شده تا کار بررسی در کمسیون های مجلس بدون عجله انجام شود و هر اتفاق جدیدی که برای بودجه رخ دهد نیز به مردم اطلاع رسانی خواهد شد که این موضوع کمک شایان توجهی به شفافیت در بودجه سال 98 می کند.
افضلی اضافه کرد: رویکرد مجلس نیز به این سو است که شفافیت در بودجه وجود داشته باشد. رئیس جمهوری سه‌ شنبه چهارم دی 97 در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد و لایحه بودجه 1398 را با سقف 17 میلیون و 32 هزار و 332 میلیارد و 270 میلیون ریال ( ١٧.٠٣٢.٣٣٢.٢٧٠.٠٠٠.٠٠٠) تقدیم کرد.
کاهش تهدیدهای ناشی از تحریم های ظالمانه آمریکا، افزایش تاب آوری اقتصاد ایران و دستیابی به اهداف مورد نظر در برنامه ششم توسعه از ویژگی های لایحه بودجه 98 بیان شده است.
کمیسیون‌های تخصصی مجلس موظف هستند حداکثر تا 15 روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم کنند و کمیسیون تلفیق نیز موظف است حداکثر ظرف 15 روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون‌ های تخصصی، گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.
مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق حداکثر تا پانزده روز با موافقت هیات رئیسه قابل تمدید است.
ع.پ / 1876
کد N2052216

وبگردی