آفتاب
معاون وزیر رفاه مطرح کرد؛

مهم ترین علل بازماندگی از تحصیل/ ارسال۳۵۰هزار پیامک به خانواده ها

مهم ترین علل بازماندگی از تحصیل/ ارسال۳۵۰هزار پیامک به خانواده ها

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: از میان ۲۷ هزار تماس با خانواده ها، بسیاری علت بازماندگی از تحصیل کودکان را فقر، نداشتن هزینه ایاب و ذهاب و معلولیت اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد میدری، در برنامه تلویزیونی پرسشگر که شامگاه گذشته با موضوع «بازماندگان از تحصیل» روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت با اشاره به اقدامات وزارت رفاه در رفع فقر آموزشی و کودکان بازمانده از تحصیل در دو سال گذشته گفت: ما ابتدا اطلاعات آموزش و پرورش را با ثبت احوال تطبیق می دهیم. آموزش و پرورش کدملی دانش آموزان بازمانده از تحصیل را در اختیار ما قرار داد. البته قبلا ثبت احوال بر اساس خوداظهاری آمار ارائه می کرد و شمار بازماندگان تا ۵۰۰ هزار مورد هم می رسید که این آمار را با اطلاعات آموزش و پرورش تطبیق می دادیم.

وی افزود: ورود دستی اطلاعات و سایر عوامل باعث بروز این میزان خطا در آمارهاست. اسامی ۱۴۲ هزار کودک را آبان امسال به وزارت اطلاعات دادیم و وزارت اطاعات ۳۵۰هزار شماره تماس از خانواده ها در اختیار ما قرار داد و ما پیامکی به خانواده ها ارسال کردیم و پرسیدیم چرا کودکشان به مدرسه نمی‌رود. تعدادی جواب ندادند و به همین علت مرکزی تلفنی مسئول تماس تلفنی با خانواده ها شد.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه البته ۱۵ هزار نفر اصلا شماره تماس نداشتند، بیان کرد: کدملی افراد واحد هستند و هرجا بروید فورا با مرکز ثبت احوال چک می‌شود، اما درباره کدپستی اینطور نیست و اگر یک کدملی را وارد پایگاه اطلاعات کنیم شاید به ۵ کدپستی ثبت شده بربخوریم و پیداکردن آدرس افراد مشکل باشد. بسیج ملی نیاز است که این کودکان را شناسایی کنیم.

میدری افزود: از ۲۷ هزار تماس موفق با خانوار، حدود ۳۶۰۰ نفر فقر را علت بازماندگی اعلام کرده اند. ۱۱۰۰ نفر گفتند پول ایاب و ذهاب نداریم. ۱۰ هزار نفر معلولیت را علت اصلی عنوان کرده اند. ۱۷۰۰مورد فوت گزارش نشده داشتیم. ۱۰۰۰ مورد خارج از کشورند. ۴۰۰ مورد در مدرسه دینی تحصیل می کنند و عده ای به مباحث فرهنگی اشاره می کنند.

وی با اشاره به شاخص توسعه انسانی سازمان ملل اظهار کرد: این شاخص دارای سه جزء آموزش، طول عمر و درآمد سرانه است. در شاخص آموزش و طول عمر در ۴۰ سال اخیر رشد خوبی داشته ایم. در رشد این شاخص جزو ۲۰ کشور اول هستیم.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تسهیلاتی که مجلس می تواند فراهم کند، گفت: فرایند کاری که با آموزش و پرورش و موسسات خیریه داریم به این ترتیب است که ابتدا تطبیق اطلاعات آموزش و پرورش با ثبت احوال انجام می‌شود. اطلاعات خانوار را دریافت و تماس برای آگاهی از علت بازماندگی کودکان برقرار می‌شود و سپس کمیته امداد، بهزیستی و موسسات خیریه به در منازل مراجعه می کنند.

میدری ادامه داد: همچنین موسسات خیریه سایتی به نام «مشق ما» راه اندازی کرده اند تا مردم را به کمک مالی دعوت کنند. هرچند وظیفه قانونی دولت است اما آنقدر همدردی وجود دارد که خیرین ورود می‌کنند. ولی مسلما باید بودجه در اختیار نهادهای حمایتی قرار بگیرد.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه والدین حق ندارند کودک را از تحصیل محروم کنند گفت: این مورد باید در قانون بیاید؛ ممانعت از تحصیل در بسیاری کشورها جرم است.

وی با بیان اینکه بازماندگی از تحصیل واقعیتی تلخ است گفت: دارای نقص اطلاعاتی هستیم. کار ما هم تجمیع اطلاعات است.در این حوزه هم تازه کارهایی دارد شروع میشود. دولت هرساله به نهادهای حمایتی بودجه ای برای پوشش خانوار فقیر میدهد و این دو نهاد حمایتی باید اینکار را انجام دهند. بهزیستی و کمیته امداد ردیف ایاب و ذهاب هم برای معلولین دارند. به عنوان دستگاه سیاست گذار از این نهادها خواستیم ورود کنند. هفته آینده وزرای آموزش و پرورش و رفاه جلسه ای برای ارتقای شاخص های آموزشی در مناطق محروم دارند.

کد N2051575

وبگردی