آفتاب
معاون وزیر آموزش و پرورش :

مفاهیم زندگی و درسی را از طریق بازی به کودکان خواهیم آموخت

مفاهیم زندگی و درسی را از طریق بازی به کودکان خواهیم آموخت

تهران-ایرنا - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت:بنا داریم با اجرای طرح بازی و یادگیری، مفاهیم زندگی و درسی را از طریق بازی و اسباب بازی به کودکان بیاموزیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، رضوان حکیم زاده امروز شنبه در جلسه هم اندیشی بازی و یادگیری که در مدرسه «محدثه» منطقه 14 آموزش و پرورش اظهار داشت: اگر بخواهیم یادگیری در دوره ابتدایی محقق شود باید به شکل تخصصی و مبتنی بر علم در نظام آموزشی گام برداریم زیرا داشتن نگاه تخصصی به دوره ابتدایی یعنی پیش دبستان و ابتدایی در مهارت آموزی و دست ورزی بسیار حائز اهمیت است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اولین مواجهه کودکان با بزرگسالان در پیش دبستانی و دبستان اتفاق می افتد، تصریح کرد:بهترین بستر برای یادگیری پرداختن به فعالیت هایی مانند بازی،هنر،قصه و نمایش است و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اگر در نوع بازی ها توجه نکنید به خشونت تبدیل می شود، توجه به نوع بازی ها در مدارس را ضروری می سازد.
حکیم زاده به حذف پیک نوروزی و جایگزینی تکالیف مهارت محور اشاره کرد و ادامه داد: وقتی ایده بازی در مدارس مطرح شد از آن استقبال کردیم و وزیر کارگروهی تشکیل داد که با توجه به بسترهای اجرایی این ایده عملیاتی شود.
وی بیان داشت: در مدت زمان کوتاه پیش نویس طرح نوشته شد که بر این اساس از هر استان 100 مدرسه و در 10 استان این طرح اجرایی شود و در واقع کلاس بازی را در مجموع امسال در هزار مدرسه داشته باشیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از اسباب بازی های با ارزش تربیتی در این طرح استفاده می شود،تصریح کرد: با اجرای این طرح قرار نیست ساعتی اضافه یا حذف شود بلکه همان مفاهیم در قالب بازی دنبال می شود.
به گفته حکیم زاده پژوهش های متعدد نشان می دهد که بازی کردن به درمان اختلالات کودکان کمک می کند و کشورهای موفق دنیا در کنار کلاس علوم و ریاضی از ظرفیت بازی بهره می گیرند و ما هم این برنامه را امسال آزمایشی شروع می کنیم تا بازخوردهای آن را در اجرا ببینیم.
وی استفاده از بازی را یکی از اصول مسلم تعلیم و تربیت دانست و گفت: اگر نگاه علمی و تخصصی داشته باشیم بازی از ابزارهای اصلی یادگیری است و پیش بینی کردیم در هر استان رابطانی برای طرح داشته باشیم.
وی اظهار داشت: از نظرات افرادی که به دنبال بهبود طرح بازی هستند استفاده خواهیم کرد و البته باید توجه داشته باشیم که این نگاه تحولی با بخشنامه محقق نمی شود و باید تغییر ی رخ دهد.
حکیم زاده تصریح کرد: دانش آموزان قبلا دست به سینه سر کلاس درس می نشستند اما امروز شاهد این تغییراتی در این رویه هستیم که دانش آموزان متناسب با سن کودکی آموزش ها را فرابگیرند همچنین برای همکاری با نهادهای ذیربط اعلام آمادگی داریم.
وی اضافه کرد : با اجرای این طرح پیام مهمی برای افرادی داریم که بدون درک دوران کودکی برای کودکان کار می کنند و آنها را منبع درآمد می دانند و آن اینکه جریان تعلیم و تربیت به جای خلاقیت محور بودن، حافظه محور است در حالی که خلاقیت ها و مهارت ها باید بر بسترهای مناسب شکل گیرد که یکی از بهترین بسترها بازی است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور فرهنگی نیز در این جلسه هم اندیشی گفت : بذری که امروز با اجرای طرح بازی و یادگیری در مدارس و ارزش گذاشتن به بازی می کاریم در آینده به روش اثرگذار تبدیل شود و این فرصت را باید مغتنم شمرد.
مهدی علی اکبر زاده تصریح کرد: در گذشته وقتی صحبت از بازی می شد خیلی جدی گرفته نمی شد و غافل بودیم از اینکه بازی شروع تعلیم و تربیت و آموزش است.
وی افزود : ما بزرگترها، بچگی خود را از یاد برده ایم زیرا زیر بار درس و مشق ماندیم و بازی را فراموش کردیم و اکنون نیز با غفلتی آگاهانه گاه این فرصت بازی را از بچه ها گرفته ایم.
وی بیان داشت : اکنون آموزش و پرورش این حرکت را آغاز و جلسات متعدد برگزار کرده است و می خواهیم با اجرای طرح بازی و یادگیری در بهمن ماه جرقه کار زده شده و ادامه دار شود.
وی ادامه داد : پیش از اجرای این طرح پژوهشی در یک فضای آموزشی و پرورشی به صورت یک اقدام پژوهی انجام دادیم و نتیجه آن اشتیاق بچه ها به ماندن در مدرسه بوده است زیرا بازی علاقه کودکان است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور فرهنگی با بیان اینکه در این طرح ما با گفتار درمانی و آموزش مهارت اجتماعی، کودکانی که در این زمینه ناتوان بودند را به خوبی آموزش داده و توانایی های آنها را تقویت کردیم.
علی اکبر زاده افزود : امروز آمده ایم تا حرف های بزرگ بزنیم و از این هم اندیشی بازتاب ها، نتایج و نظرات مربیان و معلمان و والدین را برای وزیر آموزش و پرورش ببریم و بازی و اسباب بازی را برای کودکان باید جدی بگیریم.
علمی *1883 *1440
کد N2051497

وبگردی