آفتاب

آغاز گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسی در محوطه میمه 4 دهلران

آغاز گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسی در محوطه میمه 4 دهلران

تهران- ایرنا- پروژه گمانه‌زنی به منظور حصول اطمینان از لایه‌های باستانی محوطه میمه 4 در حوضه آبگیر سد میمه در شهرستان دهلران در حال اجراست و وجود آثار باستانی از دوره ساسانیان و تپه‌ای باستانی در مسیر رو دخانه سراب مورت از قدمت این منطقه حکایت دارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سرپرست هیأت باستان شناسی هدف از اجرای این پروژه را بررسی آثار و لایه‌های فرهنگی- تاریخی موجود در این حوزه عنوان کرد.
«بهزاد فریادیان» افزود: با توجه به اهمیت این سایت‌های تاریخی که در بررسی اولیه احتمالا به دوران پارینه سنگی و نیز تاریخی و اسلامی بر می‌گردد، لزوم انجام مطالعات بیشتر به منظور مستندسازی، مستندنگاری، انجام تاریخ‌نگاری دقیق و کاوش‌های نجات‌بخشی را محرز کرده است.
وی این فعالیت علمی را در راستای اجرای تفاهم‌نامه بین سازمان میراث فرهنگی و وزرات نیرو دانست و عنوان کرد: به همین منظور با استقرار سه تیم علمی در سد میمه در حال مطالعات بیشتر باستان‌شناسی هستیم.
سد میمه در شهرستان دهلران در استان ایلام و بر روی رودخانه بزرگ میمه به عنوان یکی از بزرگترین و پر اهمیت‌ترین سدهای ملی کشور به منظور جلوگیری از هدر رفت آب به خارج از مرزها و آبیاری مزارع دیم پایین‌دست خود در دشت دهلران در حال ایجاد است.
فراهنگ **1085** 1055
کد N2051488

وبگردی