آفتاب
سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت؛

مذاکرات رسمی «طالبان» در تهران/ ناامیدی دستگاه دیپلماسی از SPV

مذاکرات رسمی «طالبان» در تهران/ ناامیدی دستگاه دیپلماسی از SPV

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت با اتفاقات زیادی از جمله اعلام رسمی مذاکرات «طالبان» در تهران با سیدعباس عراقچی بود.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست_محمد مهدی ملکی: منطقه ما امروز در شرایط حساسی قرار دارد و تحولات جدیدی در حال وقوع است که از جمله آنها تغییرات در کابینه رژیم سعودی، نتایج بدست آمده در سوئد پیرامون بحران یمن، احتمال خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه و دیگر تحولات سیاسی و نظامی در کشورهای پیرامونی که همگی شرایط خاصی را ایجاد کرده است. 

آمریکا با شعار مبارزه علیه داعش و گروه های تروریستی و بدون درخواست دولت قانونی سوریه، وارد خاک آن کشور شد و در ظاهر مبارزه با تروریست ها، بیشترین حمایت ها را از آنها انجام داد به نحوی که بارها مواضع نیروهای مبارز سوری و مقاومت در برابر تروریست ها را مود هدف بمباران های خود قرار داد.

امروز همه طرف های درگیر در یمن چه سعودی و امارتی که مستقیم در بمباران و تجاوز نظامی ائتلاف علیه مردم یمن نقش داشتند و چه حامیان بین المللی آنها، آمریکا و انگلیس و دیگر کشورهای غربی همگی به این نتیجه رسیدند که یمن راهکاری سیاسی دارد و صرفا باید از مسیر گفتگو برای حل و فصل مشکلات آن کشور اقدام کرد.

نتایج مثبت بدست آمده از مذاکرات یمنی یمنی در سوئد یکی از موارد مهمی است که این هفته هم تاثیرگذاری خودش را در حوزه سیاست خارجی داشت، ایران از ابتدای بحران یمن طرح ۴ماده‌ای را برای حل و برون رفت از بحران انسانی یمن پیشنهاد داد و همچنان هم بر این برنامه پای فشاری می کند چرا که آتش بس و گفتگو را به عنوان دو شرط اصلی و ابتدایی خروج از شرایط جنگی و بحرانی یمن دانسته است.  

تلاش ها برای خنثی کردن اقدام اخیر آمریکا مبنی بر اعمال دور جدید تحریم‌های یکجانبه علیه ایران همچنان به عنوان مهمترین فعل و انفعال در حوزه سیاست خارجی کشورمان به حساب می‌آید، امری که با همکاری کشورهای اروپایی، روسیه و چین در حال پیگیری است.

سیاستمداران کاخ سفید همچنان بر رویکرد یکجانبه گرایانه خود اصرار می‌کنند و این منجر به اتخاذ سیاست استقلال گرایانه از سوی کشورهای اروپایی و دیگر قدرت های اقتصادی و منطقه ای از جمله چین و روسیه شده است که دیگر نمی‌خواهند یک کشور برای همه جهان تصمیم گیری کند.

این هفته هم در حوزه سیاست خارجی تحولات بسیاری را شاهد بودیم و اتفاقات مختلفی حادث شد که هریک از آنها اجزای یک کل واحد هستند که می‌توانند در کنار هم مجموعه اقدامات دستگاه دیپلماسی را تشکیل دهند و نقطه اشتراک آنها هم حرکت به سمت تامین حداکثر منافع ملی است.

امروز شرایط عرصه بین‌الملل به نحوی است که کارشناسان از آن به عنوان دوران گذار یاد می‌کنند، یعنی برهه‌ای حساس که تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در آن بسیار سریع و غیرقابل پیش‌بینی است و قدرت‌های مختلف هریک در راستای نیل به اهداف مشخصی در تلاش هستند تا جایگاه بهتر و بالاتری در عرصه جهانی کسب کنند و در تعیین تحولات و معادلات بین‌المللی سهم بیشتری داشته باشند.

مشروح اخبار سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت، به شرح زیر است:

استوارنامه سفیر جدید ایران به رئیس جمهور اوکراین تقدیم شد

 منوچهر مرادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین روزگذشته با پترو پروشنکو رئیس جمهور اوکراین ملاقات و استوارنامه خود را به وی تسلیم کرد.

در این دیدار سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در اوکراین ضمن تسلیم استوارنامه خود به مهم ترین برنامه های مدنظر در جهت توسعه روابط دو کشور اشاره کرد.

رئیس جمهور اوکراین نیز ضمن اعلام امادگی خود و دولت اوکراین برای توسعه همکاری ­ها، بر ضرورت بهره گیری هر چه بیشتر از ظرفیت های موجود در روابط دو کشور تاکید کرد.

در این ملاقات، همچنین ضرورت همکاری دو کشور در مجامع بین المللی و تلاش در جهت هماهنگی بیشتر در این خصوص مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

استقبال ایران از ورود ارتش سوریه به «منبج»

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ورود نیروهای سوری به شهر منبج، گفت: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر لزوم احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه، برافراشته شدن پرچم ملی سوریه در شهر منبج را گامی مهم در تثبیت حاکمیت دولت قانونی سوریه بر سراسر خاک این کشور و قدمی تازه برای حل بحران در این کشور می‌داند و از آن استقبال می‌کند.

واکنش بعیدی‌نژاد به حضور نیروهای سوریه در «منبج»

حمید بعیدی‌نژاد در صفحه توئیتر خود نوشت: در اولین تحول مهم بعد از عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی، ارتش سوریه با هماهنگی نیروهای کرد، پس از شش سال پرچم این کشور را در مرکز شهر استراتژیک منبج که در شمال سوریه در ۳۰ کیلومتری ترکیه قرار دارد، به اهتراز درآورد. روسیه از این اقدام به عنوان گسترش نفوذ سوریه بر خاک خود حمایت کرد.

توقعات از سفیر ایران در چین بیش از دیگر سفرا است

جواد منصوری سفیر اسبق ایران در چین در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص اهمیت ویژه سفارت خانه‌های ایران در برخی کشورها از جمله چین و وظیفه سنگین سفرای ایران در قبال این مساله، اظهارداشت: در خصوص انتخاب سفیر ایران برای چین در ماه های اخیر، اتفاق غیر منتظره ای که افتاد این بود که سفیر سابق ما آقای همتی، پس از معرفی به عنوان سفیر ایران در چین در آن کشور مستقر شد و حتی استوارنامه خود را هم تقدیم مقامات چینی کرد اما با انتخاب وی به عنوان مدیرکل بانک مرکزی، آقای همتی به تهران فراخوانده شد و داستان متفاوتی ایجاد شد.

وی گفت: انتظار این بود که وزارتخارجه پس از این موضوع در کمترین زمان ممکن نسبت به معرفی سفیر جدید اقدام کند که این امر محقق نشد و تا انتصاب آقای کشاورز زاده به عنوان سفیر جدید ایران در پکن، پنچ ماه زمان صرف شد. 

منصوری با بیان اینکه با توجه به تجربیاتی که آقای کشاورز زاده در بدنه وزارت خارجه دارد نسبت به برخی دیگر از افراد خارج از بدنه وزارت خانه مزیت بهتری دارد، تصریح کرد: اینکه شخصی در وزارت خارجه بوده و مناصب مختلفی را در حوزه مناطق مختلف جهان تجربه کرده باشد، می تواند در برقراری روابط وی با طرف های خارجی موثر واقع شود.

سفیر اسبق ایران در چین ادامه داد: به نظر من، لازم است در سفارتخانه ایران در چین متخصصانی از حوزه های مختلف کشاورزی، صنعتی، ساختمانی و دیگر حوزه های کاربردی داشته باشیم.

وی افزود: شما سفارتخانه‌های خارجی که در تهران هستند را ببینید، از دستگاه‌های مختلف دولتی آنها حداقل یک نفر در آن سفارتخانه مشغول به کار است و این طور نیست که همه اعضای سفارتخانه‌ها از وزارت خارجه آن کشورها باشند.

سخنگوی وزارت خارجه عملیات تروریستی مصر را محکوم کرد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه عملیات تروریستی در مصر را که به کشته و مجروح شدن چندین گردشگر خارجی (ویتنامی) انجامید محکوم کرد.

وی، هدف قرار دادن زنان و مردان بی گناه که به منظور گردشگری وارد دیگر کشورها می شوند را اقدامی شنیع و مذموم خواند و با دولت و ملت ویتنام و خانواده بازماندگان این جنایت کور ابراز همدردی کرد.

ظریف: ایران همواره از آرمان فلسطین حمایت خواهد کرد

 «زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین که به تهران سفر کرده، بعدازظهر امروز (شنبه) هشتم دی ماه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، النخاله با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از حامیان واقعی آرمان فلسطین است، گزارشی از برگزاری انتخابات جنبش جهاد اسلامی ارایه کرد.

وی با بیان اینکه مقاومت در مقایسه با گذشته از ظرفیت و توانمندی بالایی در برابر متجاوزین برخوردار شده است، افزود: حاصل این توانمندیها در راهپیمایی های بازگشت و شکست تهاجم اخیر رژیم صهیونیستی جلوه گر شد که اعلام انتخابات زودهنگام در سرزمینهای اشغالی از ثمرات آن است. 

مقام فلسطینی همچنین ضمن اشاره به تلاشهایی که از سوی برخی از کشورهای عربی و غربی برای شکستن مقاومت صورت می گیرد، گفت: مردم فلسطین مصمم تر از گذشته تا پیروزی کامل به راه خود ادامه خواهند داد.

ظریف نیز در این دیدار با یادآوری اینکه حمایت از فلسطین یکی از اصول بنیادین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه در کنار مردم فلسطین خواهد بود و از آرمان فلسطین حمایت خواهد کرد.

قاسمی: خبر تعیین شرط از طرف اروپا برای ایران کذب است

بهرام قاسمی تصریح کرد: اروپایی‌ها همکاری‌های طولانی با ایران داشته و از ویژگی‌های جمهوری اسلامی بخوبی آگاه هستند.

وی در خصوص شرایط اروپا برای راه اندازی کانال ویژه مالی یادآور شد: ایران در سطح جهان شناخته شده و دارای جایگاه مشخص با تعاریف خاص خود است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار کرد: امروز در جهان، کشوری وجود ندارد که از ویژگی‌های جمهوری اسلامی آگاه نباشد و همگان می‌دانند که ایران اجازه نمی دهد که دیگران برای تهران شرایط تعیین کنند.

قاسمی ادامه داد: مشکلات SPV به ناتوانی اروپا در قبال آمریکا و فشارهای سنگین ایالات متحده بر اروپا و نهایتاً پیچیدگی خود این ساز وکار بازمی گردد؛ اگر چنین ساز وکاری بخواهد در هر کجای جهان تعریف شود، با پیچیدگی‌هایی که دارد زمان بر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تعلل اتحادیه اروپا در راه اندازی کانال ویژه مالی این اتحادیه با ایران، گفت: اگر چه هنوز امیدواریم اروپا به تعهدات خود عمل کند، تهران گزینه‌های دیگری را بدون آنکه بر روی آنها تبلیغ کند با کشورهای مختلف از جمله چین، روسیه، هند و ترکیه دنبال کرده است.

مذاکرات عراقچی با «طالبان» در تهران/از ابتدا امیدی به SPV نداشتیم

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود که صبح امروز(دوشنبه) برگزار شد پیرامون مذاکرات با اروپا و تاخیر در اعلام اجرای مکانیسم مالی اروپا اظهار داشت: در این خصوص مدتی است مذاکرات ایران و سه کشور اروپایی در جریان است و بنا به خواست این کشورها و جامعه جهانی، بعد از خروج آمریکا از برجام این کشورها متعهد به تامین منافع ایران در قالب برجام شدند و قرار شد دو طرف مذاکراتی را برای راهکار تداوم همکاری ها تدوین کنند.

وی گفت:  پیچیدگی این شرایط و مکانیسم مالی از یک سو، فشار آمریکا بر کشورهای اروپایی و ناتوانی اروپایی ها در برابر آمریکا از سوی دیگر منجر به زمان بر شدن این مساله شد و بیش از حد تلاش‌ها برای عملیاتی کردن این سازوکار به طول انجامید.

قاسمی افزود: اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی علی رغم میل سیاسی به انجام این کار نشان دادند در برابر فشارهای آمریکا توانمند نیستند و نتوانستند این سازوکار را در زمان مناسب عملیاتی کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: امیدواریم اروپا بتواند از حیثیت خود در این آزمون و در برابر آمریکا دفاع کند چرا که در صورتی که اروپا نتواند این سازوکار را عملیاتی کند باید منتظر عواقبی برای اروپایی ها باشیم و این هزینه ای است که آنها می پردازند.

وی در خصوص روابط ایران و سوریه در دوران جدید این کشور تصریح کرد: روابط ایران و سوریه  رابطه ای نزدیک است، ایران اولین کشوری بود که با آغاز جنگ به حمایت مردم این کشور پرداخت و این در حالی بود که برخی کشورها با تصورات اشتباه خود می خواستند با براندازی دولت قانونی آن کشور پایتختی جدید برای خود داشته باشند.

قاسمی بیان داشت: این برهه آغاز دوران جدیدی از ارتباط کشورهای مختلف با سوریه است، به نظرم با توجه به نقش سازنده ایران در دوران جنگ در سوریه، این همکاری ها و ارتباطات میان دو کشور در دوران جدید هم همچنان ادامه خواهد داشت و ما از ارتباط دیگر کشورها با سوریه هم استقبال می‌کنیم.

دیدار خداحافظی سفرای «هند و ترکیه» با ظریف

«سوراب کومار» سفیر هند در ایران و «رضا هاکان تکین» سفیر ترکیه در کشورمان پیش از ظهر امروز(دوشنبه) و در پایان ماموریت خود در ایران با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و خداحافظی کرد.

ظریف سال ۲۰۱۹ را تبریک گفت

 محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در توئیتی آغاز سال ۲۰۱۹ را تبریک گفت.

وی در این پیام آورده است: برای تمامی انسانها در جای جای جهان از همه نژادها، مذاهب و قومیت ها سالی نو توام با سلامتی، صلح و آرامش آرزو می کنم. بیاییم تصمیم جدی بگیریم که در سال ۲۰۱۹ هیچ مرد و زن و کودک بی گناهی بخاطر درگیری، تروریسم، تجاوز و فشار کشته نشود یا گرسنه نماند.

کشورهای منطقه بدون ایران نمی‌توانستند بر مشکلات فائق آیند

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص نقش و عملکرد ایران در مبارزه با گروه های تروریستی و ایجاد صلح، ثبات و امنیت منطقه ای اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مقتدر که در دوران اخیر و در دهه های گذشته با دو پدیده شوم جنگ تحمیلی صدام دیکتاتور خونخوار عراق و تروریسم مواجه بوده و از جمله کشورهای قربانی حملات تروریستی به حساب می آید، به طور کامل به آثار و تبعات جنگ و تروریسم واقف است.

‎وی گفت: ایران با توجه به تجاربی که از این دو پدیده خاص داشته، همه تلاش خود را برای مبارزه با جنگ افروزی، خشونت، بی ثباتی و ناامنی در منطقه به کار بسته است. 

‎قاسمی با بیان اینکه ایران همواره با درخواست دولت های منطقه و در حد توان برای مبارزه با تروریست ها به کمک آنها شتافته، تصریح کرد: در راستای مبانی اصولی ایران از جمله قانون اساسی و نگاه به تعالیم عالی اسلامی، ما همواره در جهت تثبیت امنیت و کمک به همکاری های منطقه ای، افزایش روابط با همسایگان و ایجاد ثبات و آرامش در کشورهای منطقه حرکت کرده ایم. 

‎سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ایران از سال های گذشته، برای مبارزه با افراط گرایی و تروریسم که منشا و مبدا آن کانون های مشخص و بدخواه منطقه و مخالف با آرامش و توسعه منطقه است، تلاش های گسترده ای را آغاز کرد و این در حالی است که در ابتدای برخی بحران های منطقه از جمله سوریه و عراق بسیاری از کشورها نادانسته و یا دانسته و در اثر تبلیغات سوء، تصور اشتباهی از تحولات جاری داشتند، اما ایران با توجه به تجارب ارزشمند خود، پیش بینی دقیقی را در خصوص آثار و عواقب این نوع بحران ها، منشا و کانون های مولد گروه های تروریستی و اهداف آنها داشت. 

‎وی ادامه داد: ایران تلاش کرد در عرصه دیپلماتیک، در خصوص معضل تروریسم و اقداماتی که توسط گروه های افراطی برای نقض حاکمیت کشورهای منطقه انجام می گرفت، با کشورهای مختلف جهان رایزنی هایی را داشته باشد. در واقع ایران کوشید در این مدت در عرصه دیپلماتیک جهانیان را از این نوع خطری که نه تنها منطقه ما بلکه بسیاری از مناطق جهان را در صورت عدم برخورد مناسب و به هنگام با آنها تهدید می کرد، مطلع و توجیه کند. 

واکنش ظریف به خروج آمریکا و رژیم صهیونیستی از یونسکو

 محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در واکنش به خروج آمریکا و رژیم صهیونیستی از یونسکو در فضای مجازی تاکید کرد: «بعد از برجام، نفتا ( توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی)، پیمان مشارکت فراآتلانتیک (اروپا ـ آمریکا) و معاهده آب و هوایی پاریس و غیره، رژیم ترامپ به همراه رژیم اسرائیل امروز رسما از یونسکو خارج شدند. آیا چیز دیگری باقی مانده است که دولت ترامپ و رژیم نوچه او از آن خارج شوند؟! شاید هر دو با هم از سیاره زمین؟»

کد N2051169

وبگردی