آفتاب

بانک اطلاعات منابع خاک بزودی رونمایی می شود

بانک اطلاعات منابع خاک بزودی رونمایی می شود

سنندج - ایرنا - رئیس موسسه تحقیقاتی آب و خاک کشور گفت: پایگاه ملی اطلاعات منابع خاک کشور که به منظور حفظ داده‌های ارزشمند منابع خاک تدوین شده در آینده نزدیک رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هادی اسدی‌ رحمانی روز چهارشنبه در دومین همایش استانی بزرگداشت روز جهانی خاک در دانشگاه کردستان اظهار داشت: تهیه نقشه‌های خاک اهمیت بسیاری در مدیریت منابع خاک دارد که این نقشه در بسیاری از استان ها تهیه شده و در کردستان هم در حال تهیه است.
وی همچنین با اشاره به اینکه بخش تحقیقات آب و خاک در کردستان تنزل اداری پیدا کرده و غیر فعال است، افزود: جذب نیروی هیات علمی برای این بخش انجام شده و از اواسط سال آینده احیا و آغاز به کار می‌کند.
اسدی رحمانی با بیان اینکه از مساحت 165 میلیون هکتاری کشورمان، 18.5 میلیون هکتار، معادل 10 درصد در چرخه کشاورزی قرار دارد، تاکید کرد: از این میزان هم هشت میلیون هکتار در چرخه زراعت آبی است و نکته مهم اینکه 1.2 میلیون هکتار از زمین‌های آبی فاقد محدودیت و بقیه محدودیت‌هایی دارند.
وی یادآور شد: بسیاری از خاک ها بنیه خود را از نظر عناصر آلی از دست داده و در کنار آن افزایش جمعیت و کمبود آب باعث شده تا فشار بر منابع خاک بیشتر شود.
رئیس موسسه تحقیقاتی آب و خاک کشور با بیان اینکه قانون جامعی در زمینه حمایت از منابع خاک نداریم، اضافه کرد: لایحه این قانون تیر ماه امسال در مجلس مصوب شد ولی شورای نگهبان ایرادتی بر آن وارد کرد که این ایرادات رفع شده و امیدواریم با تصویب آن بستر قانونی برای حمایت از منابع خاک کشور فراهم شود.
اسدی رحمانی به تدوین برنامه استراتژیک تحقیقات آب و خاک اشاره کرد و گفت: تعیین کلاس اراضی از نظر کاربری، تهیه نقشه های خاک، تعیین نیاز آبی گیاهان، برآورد نیاز کودی کشور و ثبت و کنترل کیفی کود از برنامه‌هایی است که در این موسسه انجام می‌شود.
وی با اشاره به نبود برنامه جامعی در کشور برای کنترل کیفی کودها، اظهار داشت: با تدوین برنامه‌ای جامع در این باره، 10 هزار و 47 تقاضا ثبت شد که چهار هزار و 74 مورد آن مربوط به شرکت های داخلی و پنج هزار و 612 فقره هم وارداتی و بقیه توزیعی بود.
اسدی رحمانی یادآور شد: بازدیدهایی توسط جهادکشاورزی و تعزیرات استان ها از مراکز تولید و توزیع کودهای شیمیایی انجام و نتایج به موسسه تحقیقاتی آب و خاک ارسال می‌شود که در چهار سال گذشته، تعداد عدم تطابق ها از 654 فقره سال 94 به 144 فقره در سال 97 کاهش یافته است.
وی به اهمیت آلودگی خاک و چالش تولید محصول سالم اشاره کرد و افزود: خاک های ما مگر در موارد معدودی در معرض آلودگی نیستند و سه هزار پایگاه موسسه تحقیقاتی آب و خاک پتانسیل‌های آلودگی در اراضی کشور را بررسی و هشدارهای لازم را به سیاستگذاران اعلام می کنند و با پایش مداوم سلامت غذایی را که وابستگی مستقیم به آلوده نبودن خاک دارد، تامین می کنند.
اسدی رحمانی به نمونه‌گیری از 2 هزار نمونه گندم از 31 استان کشور در سال زراعی گذشته اشاره کرد و گفت: نتایج این تحقیق نشان داد که گندم تولیدی ایران از سالمترین گندم ها و عاری از کادمیم و سرب است.
رئیس موسسه تحقیقاتی آب و خاک کشور به اندازه‌گیری نیترات در دو محصول گوجه و خیار به عنوان نمونه در استان البرز اشاره کرد که در همه کشو هم اجرایی خواهد شد.
وی تاکید کرد: در این بررسی مشخص شد که تنها 2 درصد از گوجه فرنگی می تواند در برخی موارد حامل نیترات باشد و به رغم برخی مطالب در فضای مجازی که رگه‌های سفید درون این محصول را نشانه نیترات عنوان کرده بودند، این رگه‌ها هیچ ارتباطی با نیترات ندارد.
اسدی رحمانی به نتایج حاصل از همین تحقیق درباره محصول خیار هم اشاره و با اعلام نکردن درجه نیترات آن به مصرف کنندگان توصیه کرد تا این میوه را با پوست استفاده نکنند چرا که پوست خیار پتانسیل تجمع نیترات را دارد.
وی از تهیه سامانه ارزیابی تناسب اراضی برای محصولات زراعی در چهار سال گذشته برای هشت میلیون هکتاز از زمین های کشاورزی کشور خبر داد و یادآور شد: مدیران استانی می توانند با مشاهده این سامانه می توانند از محصول مناسب برای اراضی کشاورزی استفاده کنند.
رئیس موسسه تحقیقاتی آب و خاک کشور توجه به زنجیره فکر تا بازار به منظور تجاری کردن محصولات کشاورزی، تدوین 33 استاندارد کود شیمیایی و ارائه آن به سازمان استاندارد ایران، تهیه اطلس منابع خاک های کشور در مقیاس مدیریت پذیر، تهیه اپلیکشن مدیریت آبیاری و تغذیه گیاهان و حفظ و صیانت از ذخایر ژنتیکی با دارا بودن بزرگترین کلکسیون میکورتی با بیش از هزار نوع باکتری و پایش کیفیت خاک برای دیده بانی آینده را از مهمترین برنامه های این موسسه اعلام کرد.
اسدی رحمانی اضافه کرد: تغییر کاربری زمین های زراعی به ویژه در حاشیه شهرها، تهدیدی جدی برای کشاورزی است.
9937/9102
کد N2049671

وبگردی