آفتاب

مصرف روزانه گاز در کشور به 700 میلیون مترمکعب رسید

مصرف روزانه گاز در کشور به 700 میلیون مترمکعب رسید

تهران- ایرنا- میزان مصرف گاز با کاهش دمای هوا در نقاط مختلف کشور افزایش یافته به گونه‌ای که میزان مصرف از مرز روزانه 700 میلیون مترمکعب گاز در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری و صنعتی گذشته است.

به گزارش ایرنا به نقل از شرکت ملی گاز، مصرف گاز دیروز (سه شنبه) در بخش خانگی 480 میلیون مترمکعب، نیروگاه‌ها 106 میلیون مترمکعب و صنایع عمده 110 میلیون مترمکعب در روز بوده و روند تامین گاز به صورت مطلوب در همه نقاط کشور در جریان است.
با توجه به ورود موج جدید سرما به کشور، شرکت ملی گاز هشدار داده است: مشترکان گاز باید از تبدیل وسایل نفت‌سوز به گازسوز بپرهیزند و از نیروهای متخصص برای نصب وسایل گازسوز استفاده کنند.
سخنگوی شرکت ملی گاز با تاکید بر لزوم استفاده از بخاری‌های استاندارد برای گرم کردن منازل و محل کار، اظهار کرد: اطمینان از سلامت کارکرد و استاندارد بودن دودکش و دقت در نصب اتصالات لوازم گازسوز، از راه‌های پیشگیری از خطر انتشار گاز منوکسیدکربن است.
مجید بوجارزاده افزود: مشترکان باید هنگام استفاده از وسایل گازسوز به ‌ویژه بخاری گازی از باز بودن مسیر دودکش و نصب کلاهک مدل H در پشت بام مطمئن شوند، همچنین دقت کافی برای پیش‌بینی تبادل هوا و جریان اکسیژن کافی متناسب با نیاز دستگاه‌ها و سامانه‌های گرمایشی نصب شده در محیط‌های مسکونی را داشته باشند.
وی توصیه به استفاده از لباس و پوشش مناسب زمستانی در منزل و کم کردن درجه بخاری و وسایل گرمایشی، دمای رفاه را 18 تا 21 درجه سانتی‌گراد اعلام کرد.
«آبی نبودن رنگ شعله بخاری، رطوبت زیاد اتاق و نامطبوع بودن فضای منزل نشانه خطر است و باید در این مواقع، مسیر دودکش، چگونگی نصب و کلاهک آن را کنترل کرد یا از افراد مطلع و کارشناس در این باره درخواست راهنمایی و کمک شود.»
سرویس کردن کامل مجموعه سامانه‌های گرمایشی مجتمع‌های مسکونی به‌‌ویژه رسوب‌زدایی کوره‌ها، حصول اطمینان از سلامت مشعل‌ها، استفاده از بست‌های فلزی و شیلنگ استاندارد و لوله‌های بخاری فلزی در نصب بخاری و لوازم گازسوز، جلوگیری از نصب دودکش‌های آکاردئونی و استفاده نکردن از یک شیر گاز برای چند وسیله گازسوز، از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه شود.
هر ساله بیش از 70 درصد از دلایل حوادث فوت و خفگی با گاز منوکسیدکربن مربوط به دودکش است، با سرد شدن هوا، بر اثر بی‌احتیاطی و رعایت نکردن اصول ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی به ویژه بخاری و آبگرمکن، تعدادی از هموطنان جان خود را به علت مسمومیت با گاز منوکسیدکربن از دست می‌دهند.
اقتصام**2022**2025
کد N2049536

وبگردی