آفتاب

انفجار تانکرهایی که راز محموله‌هایشان پنهان می‌ماند

انفجار تانکرهایی که راز محموله‌هایشان پنهان می‌ماند

معاون مدیریت بحران استانداری سمنان از تانکرهای سوخت به عنوان یک خطر بالقوه در جاده‌های کشور و استان نام برد و خواستار تدوین یک آیین‌نامه اجرایی از سوی دستگاه‌های متولی و خصوصا وزارت راه و شهرسازی برای مدیریت حوادث و بحران‌های مرتبط با آن شد.

علی خداداد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه تانکرهای سوخت تاکنون عامل بسیاری از حوادث در سطح کشور بودند، اظهار کرد: پیشنهاد ما این است دستگاه‌های مسوول و از جمله وزارت راه و شهرسازی طی بخش‌نامه‌ای نحوه خدمات‌رسانی به این تانکرها و همچنین نحوه جبران خسارت‌های مرتبط با آن را مشخص کند.

وی با بیان اینکه براساس قانون شهرداری‌ها و آتش‌نشانی‌ها در محدوده شهر خدمات ارائه می‌دهند، افزود: اگرچه براساس قانون شهرداری‌ها در صورت بروز حوادث با اجازه فرماندار باید نسبت به خدمات‌رسانی و پوشش حوادث خارج از محدوده شهری هم بپردازند اما هزینه‌هایی که در این بخش صورت می‌گیرد جبران نمی‌شود و همین در امدادرسانی‌ها ممکن است تاثیر بگذارد.

معاون مدیریت بحران استانداری سمنان با بیان اینکه سوانح مرتبط با تانکرهای سوخت تاکنون آسیب‌های مالی و جانی زیادی برجای گذشته خاطرنشان کرد:  متاسفانه گاهی در این حوادث راننده تانکر فوت کرده و به دلیل اینکه محموله فاقد یک شناسنامه بوده در آن لحظات آغازین کار امدادرسانی و مدیریت سانحه با مشکل مواجه شده است.

وی ادامه داد: به طور مثال اگر خدای ناکرده تانکر سوختی در 20 کیلومتری سمنان و در منطقه آهوان دچار سانحه شود هیچ دستگاه امدادرسانی متولی مشخص سانحه نیست و شهرداری‌ها نیز منوط به شرایطی می‌توانند برای امدادرسانی در خارج از محدوده شهری اقدام کنند.

خداداد با اشاره به دیگر مشکلات مرتبط با این سوانح اضافه کرد: همچنین بازکردن پلمب تانکر سوخت قاعدتا باید با حضور نماینده گمرک، انجام و بعد سوخت خارج شود و همین قوانین در سرعت پاسخگویی به حوادث و امدادرسانی تاثیر دارد لذا با توجه به فراوانی حمل سوخت و تعدد حوادث این بخش باید بخشنامه و دستورالعملی در این موارد وجود داشته باشد.

معاون مدیریت بحران استانداری سمنان با بیان اینکه روزانه ممکن است ده‌ها تانکر حامل سوخت از محورهای استان عبور کند، گفت: در مواقعی اتفاق افتاده که سانحه منجر به مرگ سرنشینان شده و چون محموله فاقد یک شناسنامه بوده کسی از میزان و نوع سوخت اطلاع نداشته و همین روند امدادرسانی را کندتر کرده است. ضمن اینکه دستگاه مشخصی در استان‌ها وجود ندارد که اطلاع دقیقی از این تانکرها و نوع و میزان سوخت حمل شده آنها داشته باشد که در مواقع بروز سانحه و بحران در صحنه حضور بیابد.

وی با بیان اینکه هزینه‌ای که دستگاه امدادرسان در این حوادث متقبل می‌شود منبع قانونی برای جبران آن که در مواردی رقم بالایی هم هست، وجود ندارد، اظهار کرد: صدور یک دستورالعمل و جبران هزینه‌های دستگاه‌های امدادرسانی مثل آتش‌نشانی، شهرداری‌ها و حتی بخش خصوصی که خارج از محدوده کاری خود به خدمات‌دهی می‌پردازند می‌تواند به ساماندهی بیشتر در این حوزه کمک کند.

خداداد با بیان اینکه حوادث مرتبط با تانکرهای سوخت بیشتر در حوزه سوانح ترافیکی و پلیس راه تعریف می‌شود و نه مدیریت بحران افزود: تانکرهای سوخت و خطر حوادث و سوانح مرتبط با آنها که می‌تواند به بحران نیز بی‌انجامد از عمده‌ترین نگرانی‌های ما در این بخش است چرا که متولی امدادرسانی در آن به وضوح مشخص نیست.
انتهای پیام

کد N2049432

وبگردی