آفتاب

امکان تامین ۲۰۰ میلیاردی خسارت بازسازی سوریه از سوی سعودی‌ها

امکان تامین ۲۰۰ میلیاردی خسارت بازسازی سوریه از سوی سعودی‌ها

سیاست متلاطم آمریکا و هم‌پیمانانش در سوریه با حضور مجتبی امانی، کارشناس مسائل غرب آسیا و امیر موسوی، کارشناس مسائل غرب آسیا بررسی شد.

به گزارش ایسنا، امیر موسوی، کارشناس مسائل غرب آسیا در مورد عقب‌نشینی آمریکا از سوریه گفت: این یک تحول مهم است و پروژه مهمی بود که در ۷ سال قبل آغاز شد و برای اقتدار جمهوری اسلامی و خط مقاومت در منطقه شکل گرفت.

وی در برنامه مجله سیاسی رو در رو تصریح کرد: سوریه ۷ سال مقاومت کرد و بنا بر اعتراف عرب‌ها ۱۵۰ میلیارد دلار هزینه در این جنگ انجام شد.

موسوی خاطرنشان کرد: داعش با ظهور در منطقه قصد داشت هدف دیرینه اسرائیل را که همسایگی با جمهوری اسلامی ایران بود محقق کند.
وی خاطرنشان کرد: شکست داعش در منطقه و ارتش سوریه توانست توطئه اسرائیل را خنثی کند و این طرح‌های جنگی و اشغال شکست خورد و هزینه‌بَر شد و شش ماه هم حضور نظامیان آمریکا تمدید شد و برای شش ماه دیگر عربستان نتوانست هزینه‌ها را پرداخت کند.
مجتبی امانی کارشناس مسائل غرب آسیا نیز در این برنامه به آمادگی‌های سعودی‌ها برای حضور نیروهای آمریکایی در منطقه پرداخت و گفت: حتی بیمارستان صحرایی ایجاد کردند اما اوباما نپذیرفت و منافع خود را در نظر گرفت.

وی به اقدامات ترامپ و حضور نیروهای نظامی آمریکایی در سوریه اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر وضعیتی رخ داد که همه در داخل آمریکا در بازگشت از سوریه یک نظر دارند.

امانی ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌خواهند سعودی‌ها را تحت فشار قرار داده تا هزینه‌ها را پرداخت کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: سربازان آمریکایی مانند کارگران روزمزد در منطقه هستند و هیچ قدرت بزرگ منطقه هم حاضر به تامین هزینه آنها نیست و دیگر ارزشی برای آنها قائل نیستند.
موسوی کارشناس مسائل غرب آسیا در این رابطه همچنین به شرایط جدید نیروهای آمریکا در منطقه پرداخت و گفت: آمریکا اقتداری در منطقه داشت و امروز مزدورانی هستند که تا پول نگیرند، نمی جنگند.
وی با تاکید بر افزایش قدرت نیروهای مقاومت در سوریه، بیان کرد: آمریکایی‌ها در موقعیت مناسبی قرار ندارند و از آنجا که موجب کشتار سربازان روسیه هم شدند شرایط سختی برای خود ایجاد کردند.
کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: اقتدار محور مقاومت مانع حمله آمریکا در منطقه شد و آمریکایی‌ها ثابت کردند که در برابر حزب‌الله بزدل هستند.

موسوی ادامه داد: محور مقاومت شرایط خاصی دارد و آمریکایی‌ها در مقابل آن وضعیت مشخصی دارند و اسرائیل هم احساس خطر کرده و سوریه به محور مقاومت تبدیل شده و این موضوع برای اسرائیل بسیار ترسناک است.

وی در همین رابطه گفت: در سوریه تصاویر بسیاری از سید حسن نصرالله در مغازه‌ها نصب شده و برای اسرائیل قدرت‌نمایی جبهه مقاومت تغبیر می‌شود.
 

موسوی پایگاه مردمی بشار اسد را مهترین عامل عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی دانست و افزود: در اردوگاه‌های پناهجویان سوریه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تصویر بشاراسد را به چادرهای خود نصب کردند.

وی یادآور شد: تحلیل و توجیه اشتباه از مردم سوریه این بود که تصور می‌کردند مردم تحت فشار سیاسی از اسد اطاعت می‌کنند که اینطور نبود.

کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: مقاومت رئیس‌جمهور سوریه و سیستم نظامی و سیستم اجتماعی به گونه ای است که دشمن به بن بست کامل رسیده است.

موسوی از توافق جدی بین ترکیه، ایران و روسیه تحت عنوان عامل مهمی در عقب نشینی آمریکایی از سوریه یاد کرد و گفت: امیدواریم کردستان عراق هم سر عقل بیاید.

وی در بخشی از سخنانش عنوان کرد: عرب ها یک اصطلاح دارند با این محتوا که هر کسی به آمریکایی ها پناه ببرد در نهایت عریان می ماند.

موسوی تصریح کرد: ترکیه در شرایط فعلی تنها عدم داشتن ارتش مستقل را برای کردها خواستار بود و سوریه این مهم را تامین کرد.

[p]امانی کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص بازسازی سوریه گفت: اینکه چه کسی پول بازسازی را تقبل کند؟ چه کسی اقدام به بازسازی کند و چه کسی تسلط یابد مطرح است.

وی افزود: آمریکایی‌ها از سوریه خارج می‌شوند و اگر سعودی ها هزینه ها را تقبل کنند، سوری‌ها با حقیر شدن می‌پذیرند که خود آنها چنین کردند.

امانی در ادامه یادآور شد: آمریکایی‌ها همواره در حملات تحت فشار افکار عمومی بودند و در تمام لشکرکشی‌ها هزینه‌های بسیاری را متقبل شدند.
کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: برای ما مهم است سوریه همچنان در محور مقاومت باقی بماند و استقلال خود را حفظ کند و با نگاه به تاریخ ۴۰ ساله ایران و عربستان سوریه تنها کشور حامی و مدافع ایران بود.

موسوی کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص ستاد بازسازی سوریه گفت: هم اکنون برای بازسازی بیمارستان‌ها، مدارس، پل‌ها، سدها و ... نیاز به بازسازی دارد و طبق اعلام سازمان ملل بازسازی سوریه ۵۰ سال زمان نیاز دارد.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: سعودی ها می توانند ۲۰۰ میلیارد هزینه برای بازسازی سوریه پرداخت کنند و به دستور آمریکا و اسرائیل خواهند آمد تا جمهوری اسلامی حضور نداشته باشد.

موسوی تصریح کرد: قطر هم تجربه خوبی برای بازسازی غزه و لبنان دارد و می تواند وارد میدان شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ایران برای بازسازی عدم هماهنگی های لازم بانک توسعه صادرات است و باید این پیام به بانک ها داده شود.
امانی کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه محور مقاومت و سوریه در این موقعیت بیمه شدند، گفت: در حال حاضر دمشق به سعودی‌ها جواب مثبت نداد، هر چند در این مسیر سوریه خراب شد اما جایگاه بسیار مهمی در منطقه به دست آورد.
وی افزود: مجموعه اتفاقاتی که خواست آمریکایی‌ها بود محقق نشد و آمریکایی‌ها حتی به خروج آبرومند و متوسل شدن به جمهوری اسلامی هم اندیشیدند همانطور که در عراق اینطور بودند.
انتهای پیام

کد N2049292

وبگردی