آفتاب

امر تحصیل کودکان باید جدی‌تر از گذشته دیده شود

امر تحصیل کودکان باید جدی‌تر از گذشته دیده شود

یک وکیل دادگستری با شاره به حادثه آتش سوزی مدرسه‌ای در زاهدان گفت: امر تحصیل کودکان باید جدی‌تر از گذشته دیده شود تا دیگر شاهد اتفاقات مشابهی نباشیم.

عبدالصمد خرمشاهی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حادثه اخیر آتش سوزی در مدرسه زاهدان و وظیفه دولت در این خصوص، اظهار کرد: بعد از حادثه شین آباد،‌ اتفاقی که در  مدرسه زاهدان افتاد دل شهروندان کشور را به درد آورد که حوادث مشابهی در نقاط دیگر کشور داشتیم، اما مشکل اینجاست که این موضوع آنطور که باید و شاید جدی گرفته نمی‌شود. به موضوع آموزش و پرورش، تأمین منابع مالی و به خصوص حقوق کودک مسایلی است که دولت باید بیش از پیش به آن توجه داشته باشد.

وی افزود: اصول ۳، ۲۱،‌ ۲۹، ۳۰ و ۱۲۱ قانون اساسی دولت را مکلف و مسئول در مقابل این حوادث می‌داند. بر اساس آمار اعلام شده تا سال ۹۴، ۵۰ درصد مدارس توسط خیرین ساخته شده و حدود ۵۰ درصد از صندلی‌های مدارس غیرانتفاعی یا غیردولتی خالی است که این مسأله به واسطه مجوزهایی است که به سادگی برای تأسیس این موسسات داده می‌شود و کنترل کافی هم بر کیفیت ساختمان‌های این مدارس وجود ندارد. همچنین اغلب آن‌ها از استانداردهای اولیه برخوردار نیستند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسئولین اعلام کرده که با توجه به جمعیت زیاد آموزش و پرورش با احتساب دانش‌آموزان، معلمان و کارکنان آن که حدود ۱۶ میلیون نفر هستند، تنها یک و نیم درصد اعتبارات در نظر گرفته شده برای این وزارتخانه صرف هزینه‌های عمرانی و بازسازی می‌شود که این مقدار کافی نبوده و بر این اساس بودجه اندکی که به تجهیز گرمایش یا سایر امکانات اولیه برای دانش آموزان اختصاص پیدا می‌کند، معضل جدی خواهد بود.

این وکیل دادگستری یادآور شد: طی چند سال اخیر شاهد بودیم که بعد از اینکه حادثه‌ای اتفاق می‌افتد و افکار عمومی جامعه به شدت آزرده می‌شود، چند شعار و پیام تسلیت از سوی مسئولین داده می‌شود و صحبتی از بازرسی، تحقیقات، آمار گرفتن و سر زدن مسئولین به مناطق حادثه دیده صورت می‌گیرد ولی متأسفانه باز روز از نو و روزی از نو.

وی با اشاره به سخنان مشاور وزیر آموزش و پرورش مبنی بر این‌که «باید به مدارس به ویژه در مناطق محروم برای تحکیم، بازسازی و تجهیز وسایل گرمایشی استاندارد کمک شود»، گفت: این موضوع باید از چه زمانی اجرا می‌شد؟ علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد وگرنه که همه ما این مسایل را می‌دانیم. بیشتر اقدامات مسئولین و صحبت‌های آنها مقطعی بوده و این سخنرانی و شعارها عکس‌العملی تصنعی است.

وی تاکید کرد: دولت در رابطه با تجهیز مدارس مکلف است و مسئولیت دارد. آموزش و پرورش و مکان‌هایی که باید به دانش آموزان اختصاص داده شود جدی گرفته نشده و در آمارها می‌خوانیم که اغلب مدارس فرسوده هستند. بعد از حادثه شین آباد صحبت‌هایی بیان شد و وعده‌هایی دادند که هنوز عملی نشده‌ و همچنان شاهد هستیم که در بسیاری از مدارس امکانات گرمایشی کافی وجود ندارد و مشخص است که تحت این شرایط دانش‌آموزان چیزی فرا نمی‌گیرند و جان آنها نیز در خطر است.

خرمشاهی تصریح کرد: به هر حال نخبگان، دانشمندان و مسئولین آینده کشور از میان همین دانش آموزان هستند که باید محیطی کاملاً استاندارد از هر حیث برای آنها فراهم شده تا موجبات نگرانی اولیای دانش آموزان برطرف شود.

وی با اشاره به صحبت مدیر کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان مبنی بر این‌که با استعفا دادن کاری درست نمی‌شود و اگر لازم باشد استعفا خواهم داد؛ بیان کرد: چه اشکالی دارد که اگر قصوری وجود داشته که البته قصور و سهل انگاری در حادثه مدرسه زاهدان محرز است، مسئولین رده بالا برای یک بار هم که شده استعفا بدهند؟ شاید دیگران نیز متوجه شوند که وقتی مسئولیت امر خطیری را بر عهده می‌گیرند باید نظارت بیشتری داشته باشند.

وی اظهار کرد: طبق نظر برخی مسئولین بخشنامه‌های بسیاری در این خصوص صادر شده، اما در عمل شاهدیم که بخشنامه‌ها جدی گرفته نمی‌شوند و یا اساساً توجهی به آنها نشده است که بخش عمده‌ای از این موارد به کمبود اعتباراتی بر می‌گردد که دولت برای بخش آموزش و پرورش در نظر می‌گیرد.

خرمشاهی با بیان این‌که «عامل دیگر عدم احساس مسئولیت لازم است»، بیان کرد: آموزش پرورش تا چه زمانی باید چشمش به کمک خیرین باشد. اگر قرار است که مطابق اصل ۳۰ قانون اساسی تحصیل در مدارس رایگان باشد، بنابراین دولت وظیفه اساسی دارد که مدارس جدید احداث کرده، آن‌ها را تجهیز کند و برای آن‌ها بودجه اختصاص دهد. نباید مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی با کمترین امکانات احداث شده و نظارت و مراقبتی هم بر آن‌ها صورت نگیرد.

وی تاکید کرد: حوادث گذشته تأثیر منفی بر اذهان عمومی گذاشت و باید با مسببین و مقصرین اینگونه حوادث به شدت برخورد شود، چرا که اگر در حوادث گذشته قاطعیت و شدت برخوردی که در حال حاضر مسئولین دارند انجام شده بود، کمتر شاهد این حوادث بودیم.

این وکیل دادگستری گفت: آموزش و پرورش یکی از نهادهایی است که باید به اندازه لازم و کافی بودجه در اختیار آن قرار گیرد تا بتواند رأسا مدارس را راه‌اندازی و تجهیز کند. امر تحصیل کودکان باید جدی‌تر از گذشته دیده شود تا دیگر شاهد اتفاقات مشابهی نباشیم.

خرمشاهی در پایان اظهار کرد: بسیاری از مدارس کشور فرسوده هستند و برخی مناطق محروم از یک ساختمان معمولی هم برخوردار نیستند و دانش آموزان در مکان‌های نامناسبی تحصیل می‌کنند که این مسائل به عملکرد دولت نمره منفی می‌دهد و افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

انتهای پیام

کد N2049185

وبگردی