آفتاب
رئیس مرکز مدیریت درمان بیماری ها در گفت و گو با ایرنا:

داروی خوراکی بیماران تالاسمی در کشور تولید شد

داروی خوراکی بیماران تالاسمی در کشور تولید شد

تهران- ایرنا- رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت گفت: یک شرکت دانش بنیان در کشور اقدام به تولید داروی خوراکی بیماران تالاسمی در سه دوز 90، 180 و 380 میلی گرم کرده است که منجر به مصرف راحت تر و افزایش کیفیت زندگی این بیماران می شود.

مهدی شادنوش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره داروی جدید خوراکی بیماران تالاسمی با عنوان «نانوجید» افزود: با تولید نوع جدید داروی دفرازیروکس برای بیماران تالاسمی تحولی جدید در زمینه این داروها ایجاد شد. زیرا خاصیت داروی خوراکی جدید این بود که نیازی به زمان خاص برای مصرف نداشت و احتیاجی به خرد کردن دارو در آب میوه و مصرف ناشتا نبود و در نتیجه مشکلات گوارشی کمتری نیز با مصرف این داروها اتفاق افتاد و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به تالاسمی افزایش یافت.
وی ادامه داد: این نوع جدید از داروی خوراکی با استقبال بیماران تالاسمی مواجه شده و در حال حاضر یک شرکت دانش بنیان در کشور این دارو را تولید کرده است که قطعا مورد توجه مصرف کنندگان داخلی قرار می گیرد و از طرفی وزارت بهداشت نیز از این تولید داخلی حمایت می کند تا مانند سایر داروهای تولید داخل با کمترین هزینه و بیشترین پوشش حمایتی در اختیار بیماران تالاسمی قرار بگیرد.
شادنوش درباره این داروی خوراکی بیان کرد: آهن زدایی یکی از کارهای مهمی است که برای بیماران تالاسمی که خون دریافت می کنند، انجام می شود. اولین سری داروهایی که برای این کار به بازار آمد به صورت تزریقی بود که بیماران تالاسمی باید هر شب یا یک شب در میان، به وسیله پمپی که در شکم، ران یا بازوی آنها به صورت زیرجلدی نصب می شد، دارو را طی 10 ساعت تزریق می کردند.
رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت اظهار داشت: حدود 10 یا 15 سال پیش با ورود داروهای خوراکی با عنوان دفرازیروکس با اسم خارجی اکسجید و داخلی اوسفرال تحولی در ارتقای کیفیت درمان بیماران تالاسمی ایجاد شد. به وسیله این داروها نیازی به 10 ساعت تزریق نبود و بیماران می توانستند دارو را بخورند، اما با این حال عوارض و مشکلات گوارشی و استفاده به صورت ناشتا و خرد کردن در آب میوه وجود داشت و پذیرش آن از طرف بیماران سخت بود.
وی ادامه داد: با تولید نوع جدید این دارو، مشکلات مطرح شده برطرف شد و باید گفت که این دارو عوارض گوارشی نوع قبلی دفرازیروکس را ندارد.
به گزارش ایرنا، بیماران تالاسمی در طول حیات خود باید از داروهای دفع کننده آهن استفاده کنند تا بار اضافی آهن، ارگان های حیاتی بیماران را دچار اخلال نکند. تاکنون داروهای خوراکی ضد آهن خارج از کشور و با ارزبری بسیار بالا تامین می شد که با توجه به شرایط اقتصادی کشور مشکلات فراوانی را برای دولت و بیماران ایجاد می کرد.
با ارائه محصول ایرانی این شرکت دانش بنیان، داروی خوراکی بیماران تالاسمی با شرایط بسیار راحت به دست بیماران خواهد رسید و بر اساس پیگیری‌های انجام شده این دارو تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت خواهد بود و به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می گیرد.
اجتمام*9482*1193
کد N2049064

وبگردی