آفتاب
دادستان تهران:

فقط یک نامه درباره دانشگاه آزاد به دادسرا رسیده است

فقط یک نامه درباره دانشگاه آزاد به دادسرا رسیده است

تهران- ایرنا- دادستان عمومی و انقلاب تهران از دانشجویان خواست تا نامه ها و تذکرات مربوط به حادثه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد را برای بازپرس پرونده ارسال کنند و اعلام کرد: تا امروز به جز یک مورد نامه ای در این مورد به دادستانی نرسیده است.

به گزارش ایرنا از قوه قضاییه عباس جعفری دولت آبادی روز سه شنبه درباره پرونده حادثه دانشگاه علوم و تحقیقات گفت: دو روز قبل به دانشگاه رفتیم و دانشجویان آنجا گفتند که اطلاعاتی مبنی بر اینکه نامه و طومار نوشتیم، دارند. من هم از آقای بازپرس خواستم که اگر واقعا نامه‌ای وجود دارد به آن رسیدگی شود.
وی افزود: من همین جا اعلام می‌کنم که دانشجویان و کسانی که نامه‌هایی نوشته اند و به دانشگاه تذکراتی داده اند آنها را به بازپرس و دادستانی تحویل دهند و مطمئن باشند که ما به تذکرات قبلی دانشجویان و نامه‌هایی که برای دانشگاه نوشته اند رسیدگی خواهیم کرد؛ لذا در جمع دانشجویان اعلام کردیم که این موارد را به دست ما برسانید. منتهی تا امروز به جز یک مورد چیزی به دست ما نرسیده است بنابراین تاکید داریم که اگر نامه‌ای یا تذکری قبلا داشته‌اند سوابق آن را به ما برسانند تا بررسی کنیم.

* پرونده 150 شرکت در دادسرای تهران است
جعفری دولت آبادی با تقسیم بندی پرونده‌هایی که در شعب ویژه دادسرا برای پرونده های اخیر اقتصادی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، گفت: پرونده 150 شرکت در دادسرا که ارز دولتی دریافت کرده ولی آن را فروخته‌ یا هنوز کالایی وارد نکرده‌اند، باز شده و پرونده‌های دیگر مربوط به ثبت سفارش خودروهای خارجی است.
دادستان تهران افزود: این پرونده حدود 30 متهم دارد که اکنون در بازداشت هستند. خوشبختانه این پرونده تحقیقاتش به خوبی پیش می‌رود و افراد زیادی شناسایی شده اند.
وی افزود: در این پرونده هم ضعف نظارت و هم عدم انجام وظیفه را دیده‌ایم و کسانی که می‌توانستند از رانت‌های اطلاعاتی استفاده کنند با سوءاستفاده از آن در جایی که محدودیت ثبت سفارش بود ورود کرده و این ماشین‌ها را وارد کشور کرده‌اند.
جعفری دولت آبادی با اشاره به آخرین وضعیت پرونده‌های اخیر اقتصادی گفت: ظرف چند ماه گذشته هزار و 700 نفر احضار، 420 نفر بازداشت، 65 کیفرخواست صادر شد و 48 نفر در راستای احکام صادره از دادگاه‌های ویژه اکنون در زندان تحمل کیفر می‌کنند.
جعفری دولت آبادی بیان کرد: پرونده مربوط به قاچاق کالا پرونده مهم دیگری است که در اینجا تشکیل شده است و پرونده‌ ای هم درباره پتروشیمی داریم.
این مقام قضایی بیان کرد: در پرونده‌های ارزی بخشی از آن منجر به حکم شد که محکومان آن اکنون در زندان در حال تحمل حبس هستند.

* وضعیت پرونده های قاچاق و فروش ارز
دادستان تهران گفت: برخی پرونده‌ها هم مربوط به قاچاق ارز یا فروش ارز در بازار آزاد است. مثلا فردی که کارخانه تبریز را خریده است از دولت ارز گرفته تا کالا وارد کند، اما ارز‌ها را در بازار آزاد فروخته و با مابه التفاوت هزار تومانی که روی هر دلار گرفته است توانسته بود کارخانه تبریز را خریداری کند.
وی گفت: البته حتما دولت نمی‌خواسته است که این اتفاق بیفتد و اینجا همان جایی است که می‌گویند فساد می‌تواند شکل بگیرد. یعنی به فردی ارز داده ایم که برود کالا وارد کند، اما او رفته و این ارز را در بازار آزاد فروخته است. بنابراین این پرونده با همه ابعاد مهمی که دارد روند رسیدگی اش خوب پیش می‌رود. همچنین درباره پرونده هفت تپه نیشکر هم مسائلی وجود دارد.
جعفری دولت آبادی افزود: در پرونده‌هایی که وجود دارد نکته‌ای که باید تاکید کنم این است که در این موضوع ها ما در عین حال که با فساد مبارزه کرده‌ایم تلاش کرده‌ایم مراکز اشتغال، تعطیل نشود، چون اگر مراکز اشتغال تعطیل شود مبارزه با فساد تحت الشعاع قرار می‌گیرد، بنابراین سعی کرده ایم مراکز اشتغال و کارخانه‌ها تعطیل نشود.

* رسانه ها در مطالبه گری مبارزه با مفاسد اقتصادی فعالیت جدی داشته باشند
وی افزود: موضوع دیگری که به آن توجه کرده ایم این است که سعی شده مبارزه با فساد مستمر باشد؛ یعنی طوری نباشد که امروز پرونده‌ای تشکیل شود و دیگر ادامه نداشته باشد، چون مردم باید امیدوار باشند که مبارزه با فساد ادامه دارد.
جعفری دولت آبادی افزود: نکته سوم همکاری مردم و رسانه‌ها در امر مبارزه با فساد است. یعنی باید دستگاه‌ها، رسانه‌ها و مردم در امر مبارزه با فساد همکاری داشته باشند. مردم در دادن اطلاعات و رسانه‌ها هم در مطالبه گری و هم در انعکاس این مبارزه باید فعالیت جدی داشته باشند؛ لذا بنده همین جا اعلام می‌کنم که مبارزه با فساد مستمرا ادامه دارد.
دادستان تهران افزود: نکته بعدی این است که مبارزه با فساد تعطیل نخواهد شد و با همه کسانی که وارد میدان فساد شوند مبارزه خواهد شد، مردم نسبت به این موضوع اطمینان داشته باشند.
وی بیان کرد: ممکن است دستگاه قضایی در امر مبارزه با فساد با موانعی برخورد کند، اما این موانع را با تدبیر و با حوصله پشت سر خواهد گذاشت، کما اینکه شما دیدید اخیرا با افراد مهم و تاثیر گذاری که در میدان فساد بودند برخورد شد.

* ورود دادستانی به موضوع خصوصی سازی
جعفری دولت آبادی در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته شده است رئیس سازمان خصوصی سازی یک شرکت را خودشان خصوصی کرده و آن را خریده‌اند گفت: در همین جا باید اعلام کنم که در رابطه با خصوصی سازی‌ دستگاه قضایی به زودی ورود خواهد کرد.
وی درباره پرونده بابک زنجانی اظهار کرد: در پرونده بابک زنجانی دستگاه قضایی در حال تلاش است که وجوه برگردد. این اموالی که موجود است فروخته می‌شود، اما اموالی که مشمول حکم است بیش از 2 میلیارد یورو است که عدد زیادی است و ما تلاش داریم که این اموال برگردد. البته اموالی که در اختیار ما بود را بر طبق قانون به مزایده گذاشته ایم.
اجتمام *1003* 3063
کد N2048997

وبگردی