آفتاب

آیت‎الله کعبی:تقنین شریعت موجب پویایی بیشتر در زندگی و اجتماع می‌شود

آیت‎الله کعبی:تقنین شریعت موجب پویایی بیشتر در زندگی و اجتماع می‌شود

آیت‌الله عباس کعبی عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری و عضو سابق حقوقدان شورای نگهبان در همایش مشترک ایران و پاکستان که با موضوع "شریعت اسلامی و قانون گذاری" در سالن همایش ماموستا شیخ الاسلام دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، بیان کرد: ایران و پاکستان از نظر اجرای شریعت، اشتراکاتی دارند و استقلال پاکستان به خاطر اجرای اسلام بود؛ اما بین دو کشور تفاوتهایی در اجرای قوانین هم وجود دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه مذاهب اسلامی، وی اظهار کرد: آنچه همه ما را به دور هم جمع می کند، اسلام، قرآن و سنت رسول الله (ص) است.

آیت‌الله کعبی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان این که شریعت مجموعه کاملی است که انسان را در اجرای قوانین کمک می‌کند، افزود: برخلاف قانون که به دستور مجلس موسسان نوشته می شود؛ قانون اجرا کننده شریعت است و قانون و شریعت باید با هم تطابق داشته باشند.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری  در ادامه به تبیین نظام شرعی و نظام وضعی پرداخت و گفت که چگونه شریعت می‌تواند لباس قانون بپوشد.

وی همچنین اظهار کرد: برخی فتاوای امروز تقنین شریعت را مردود می‌دانند، حال آنکه تقنین شریعت موجب پویایی بیشتر در زندگی و اجتماع می‌شود.

ما در ایران، شریعت را به قانون تبدیل کردیم

عضو سابق حقوقدان شورای نگهبان در پایان خطاب به میهمانان پاکستانی، خاطرنشان کرد: ما در ایران، شریعت را به قانون تبدیل کردیم و قانون اساسی ایران به دست مجتهدین ما نوشته شده است.

آیت‌الله کعبی همچنین با انتقاد از عملکرد برخی گروههای تکفیری در اجرای شریعت، گفت: ما اولی تر از همه به اجرای شریعت اسلامی هستیم و باید بر اساس نیاز روز جامعه در اجرای هرچه بیشتر شریعت اسلامی در جامعه گام برداریم.

دکتر محمد حسین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی هم در این همایش گفت: قوانینی که برای احیای جامعه تاثیرگذار است، منبعث از آموزه‌های اسلامی است و در جمهوری اسلامی ایران قوانین برخاسته از کتاب و سنت است.

وی با بیان این که اسلام یک دین پویا و همراه با نشاط و بالندگی است، اظهار کرد: قوانینی که برای احیای جامعه تاثیرگذار است، منبعث از آموزه‌های اسلامی است.

دکتر مختاری افزود: شریعت پیوستگی وثیقی با قوانین جاری کشور دارد و بند بند قانون اساسی ما برگرفته از آموز ه های وحیانی است.

رئیس شورای ایدئولوژیک پاکستان در همایش مشترک ایران و پاکستان در دانشگاه مذاهب اسلامی با موضوع «شریعت اسلامی و قانون گذاری»، گفت: هرجا قانون اسلامی اجرا شود، می‌توان با خشونت مقابله کرد.

دکتر «ایاز قبله»، رئیس شورای ایدئولوژیک پاکستان نیز در سخنانی در این همایش، ضمن قدردانی از مسوولین دانشگاه مذاهب اسلامی برای برگزاری این همایش،گفت: پاکستان در زمینه اجرای شریعت، به خاطر شرایطی که دارد و پیشینه سیاسی و اجتماعی آن، تفاوتهایی با ایران دارد. در قوانین پاکستان آمده است که همه مذاهب باید به رسمیت شناخته شود، قوانین ما مطابق قرآن و سنت است و دقیقا چیزی معادل شورای نگهبان ایران را با تفاوتهایی در پاکستان داریم.در کشور ما بانکداری بدون ربا شکل گرفته و دادگاههای ما ربا را محکوم می کند و اخیرا مصوباتی در بحث سود بانکها صورت گرفته است.

وی تاکید کرد که در هر جا که قوانین اسلامی اجرا شود می‌توان با خشونت هم مقابله کرد.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: خوشحالیم که همه قوانین در ایران و به خصوص قوانین بانکداری، بر اساس اسلام اجرا می‌شود و ما می‌توانیم از تجارب ایران در این زمینه استفاه کنیم.

انتهای پیام

کد N2048544

وبگردی