آفتاب

ماترا؛ مایه شرم ایتالیا در گذشته، فخر اروپا در سال جدید

ماترا؛ مایه شرم ایتالیا در گذشته، فخر اروپا در سال جدید

تهران- ایرنا- شهر ماترا در ایتالیا 50 سال قبل به دلیل فقر شدید، مایه شرمساری ملی بود، قرار است در سال نو میلادی (2019) به پایتخت فرهنگی اروپا تبدیل شود.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از خبرگزاری فرانسه، در سالهای 1950 «آلچیده د گاسپری» نخست وزیر ایتالیا و یکی از پدران بنیانگذار اتحادیه اروپا از فقدان رشد در ماترا به خشم آمد؛ شهری که بسیاری از ساکنانش در غارهای باستانی بدون برق و آب لوله کشی زندگی می کردند.
امروزه اما امید می رود که این شهر واقع در منطقه باسیلیکاتا، هزاران گردشگر را جذب کند، «ماترا» که یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان است به دلیل موقعیت جغرافیایی و ساختار سنگی اش به «بیت المقدس غرب» معروف است.
به گفته «رافائلو د روجیری» شهردار ماترا، بقایای باستان شناسی نشان می دهد که این شهر از هشت هزار سال پیش، سکنه داشته است.
در همین حال، حدود 300 فعالیت فرهنگی، کارگاه، نمایشگاه و کنفرانس در زمینه های مختلفی چون موسیقی، غذا و مطالعه برای جذب گردشگر به این شهر در نظر گرفته شده است.
بازدیدکنندگان از ماترا، 19 یورو پرداخت می کنند تا به مدت یک سال از حق شهروندی موقت در این شهر که در 400 کیلومتری جنوب رم واقع است، برخوردار شوند.
مسئولان امیدوارند این شهر منزوی که بدون فرودگاه، ایستگاه های قطار سریع السیر و حتی بزرگراه است، به دلیل برخورداری از فضایی اسرارآمیز، الهام بخش بازدیدکنندگان برای خلق آثار نوشتاری، مجسمه سازی و موسیقایی باشد.
براساس این گزارش، صحنه های بسیاری از فیلم های سینمایی مربوط به اوایل دوران مسیحیت همچون «مصائب مسیح» به کارگردانی «مل گیبسون»، در کوچه های تنگ و تاریخی این شهر فیلمبرداری شده است.
شهر ماترا که با گذر از معابر پر پیچ و خم قابل دسترسی است، از سال 1993 زمانی که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت، از شهرت بالاتری برخوردار شده است.
در قسمت های پایین تر ماترا که نمایی از کلیسای سنگی قابل رویت است، کارگران مشغول کارند تا بناهای باستانی و غارها را به هتل بوتیک تبدیل کنند.
فراهنگ**9109** 1055
کد N2048439

وبگردی