آفتاب

اتفاقات فوتبالی سال 2018 | از مرگ تا قهرمانی

اتفاقات فوتبالی سال 2018 | از مرگ تا قهرمانی

سال 2018 میلادی با تمام اتفاقات خوب و بد فوتبالی اش به پایان رسید.

به گزارش آفتاب، سال 2018ا تمام فراز و فرودهایش به پایان رسید و طبق معمول با اتمام سال، مرور خاطرات سال سپری شده در دستور کار قرار گرفت.

 در این بین در عرصه فوتبال سال 2018 با یک اتفاق تلخ آغاز شد.

مرگ کاپیتان فیورنتینا

داویده آستوری، کاپیتان فیورنتینا شب قبل از بازی تیمش مقابل اودینزه در سری A در هتل محل اقامت تیم در خواب به دلیل سکته قبلی درگذشت و فوتبال ایتالیا را عزادار کرد. مدافع 31 ساله ایتالیایی 14 بازی ملی و سابقه 12 سال حضور در دنیای حرفه ای فوتبال داشت.

سرآلکس در آستانه مرگ

دومین اتفاق مهم فوتبالی سال 2018 به کما رفتن سرآلکس فرگوسن، سرمربی افسانه‌ای پیشین منچستریونایتد به خاطر سکته مغزی بود. البته خوشبختانه تلاش پزشکان نتیجه داد و او پس از چند ماه درمان فشرده به زندگی بازگشت.

خداحافظی‌های باشکوه

در سال 2018 اسطوره‌هایی به نام آرسن ونگر، جان‌لوئیجی بوفون، آندرس اینیستا و آندره‌آ پیرلو، خداحافظی‌های باشکوهی داشتند. پیرلو در آمریکا و ونگر روی نیمکت آرسنال برای همیشه با فوتبال خداحافظی کردند، اینیستا، بارسا را ترک و راهی ژاپن شدو بوفون در انتقالی عجیب از یوونتوس راهی پاری‌سن‌ژرمن شد.

سقوط هامبورگ، اوج‌گیری سیتی

هامبورگ به عنوان تنها تیم همیشه حاضر در سطح اول بوندس‌لیگا در پایان فصل قبل پس از 3 فصل فرار متوالی از سقوط سرانجام به دسته پایین‌تر رفت تا ساعتی که در ورزشگاه این تیم مدت حضور متوالی «دایناسورها» در سطح اول فوتبال آلمان را نشان می‌داد، متوقف شود. در سوی مقابل منچسترسیتی پپ گواردیولا پس از رقم زدن بهترین نیم‌فصل اول یک تیم در تاریخ 5 لیگ معتبر اروپا ( با از دست دادن تنها 2 امتیاز در 19 بازی) با رکورد صد امتیاز قهرمان لیگ برتر انگلیس شد.

تکرار سریال بایرن و یوونتوس

بایرن به راحتی برای ششمین بار متوالی سینی نقره‌ای بوندس‌لیگا را بالای سر برد و یوونتوس با هفتمین قهرمانی پی در پی در سری A به رکورد قهرمانی‌های متوالی لیون در 5 لیگ معتبر اروپایی رسید. آن‌ها با قهرمانی کاملا محتمل این فصل، رسما رکورددار فتوحات متوالی در تاریخ 5 لیگ معتبر اروپا می‌شوند.

افسوس بارسلونای قهرمان

بارسلونا از تقریبا میانه‌های فصل قبل می‌دانست قهرمان لالیگاست اما مایل بود این کار را با تبدیل شدن به اولین تیم بدون شکست در یک فصل تاریخ لالیگا انجام دهد. تا هفته سی و هفتم و ماقبل پایانی این اتفاق رخ داده بود اما شکست عجیب 5 بر 4 در خانه لوانته کارشان را خراب کرد و در نهایت با یک باخت قهرمان شدند.

بازگشت یکی از 7 خواهر

پارما، یکی از اضلاع 7 خواهر صدر جدول سری A در پایان فصل گذشته به سنت «هر فصل، یک صعود به سطح بالاتر» ادامه داد و برای اولین بار از زمان ورشکستگی منجر به سقوط به سری D1 به بالاترین سطح فوتبال ایتالیا بازگشت.

تاریخ‌سازی رئال و خداحافظی زیزو

رئال مادرید با استفاده از اشتباهات باورنکردنی کاریوس، سنگربان لیورپول، فینال لیگ قهرمانان را با نتیجه 3 بریک از تیم انگلیسی برد و برای سومین بار متوالی فاتح باارزش‌ترین جام باشگاهی اروپا شد. چندی بعد زیدان به عنوان اولین مربی فاتح 3 دوره متوالی لیگ قهرمانان اروپا بدون اینکه اختلافش با پرس، رئیس باشگاه را علنی کند، استعفا کرد.

رسوایی لوپتگی

درست روز قبل از بازی افتتاحیه جام‌جهانی 2018، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا به خاطر عدم پایبندی و امضای قرارداد بین لوپتگی و رئال مادرید، سرمربی تیم ملی اسپانیا را اخراج کرد. به زعم رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا، لوپتگی نباید قبل از هدایت تیم ملی کشورش برای فصل آینده با رئال مادرید قرارداد امضا می‌کرد. لوپتگی اخراج شد و تیم ملی اسپانیا با هدایت هیرو در مرحله یک‌هشتم‌نهایی با جام 2018 وداع کرد. در ادامه لوپتگی در رئال مادرید هم دوام نیاورد و آنجا  به دلیل نتایج ضعیف، شغلش را از دست داد.

VAR، حذف آلمان و قهرمانی فرانسه

جام بیست و یکم با اولین حذف آلمان در مرحله گروهی تاریخ جام‌جهانی، نخستین حضور انگلیس در نیمه‌نهایی از سال 1990، آقای گلی کین، تبدیل شدن مودریچ به بهترین بازیکن جام،  نایب‌قهرمانی شگفت‌انگیز کرواسی، دومین قهرمانی فرانسه در این رقابت‌ها و به کارگیری کمک داور ویدئویی (VAR) به پایان رسید.

مودریچ و پایان سلطه مسی و رونالدو

مودریچ کروات به واسطه درخشش در جام‌جهانی 2018 همراه کرواسی، به سلطه یک دهه‌ای رونالدو و مسی پایان داد و علاوه بر  جایزه  بهترین بازیکن سال اروپا، عناوین «THE BEST» و توپ طلای اروپا را هم به دست آورد تا سال را به نام خودش تمام کند.

مرگ تلخ مالک لسترسیتی

هلی‌کوپتر مالک تایلندی باشگاه لسترسیتی در بازگشت از یکی از بازی‌های خانگی این تیم سقوط کرد و معمار قهرمانی تاریخی این تیم در لیگ برتر انگلیس را به کام مرگ کشاند.

خون و خونریزی در فینال قرن

برای اولین در تاریخ جام لیبرتادورس، ریورپلاته و بوکاجونیوز، 2 دشمن ابدی فوتبال آرژانتین فینالیست شدند. بازی رفت در زمین بوکا پس از یک بار تعلیق به خاطر شرایط بد جوی با تساوی 2 بر 2 خاتمه یافت. بازی برگشت به خاطر حمله هواداران ریورپلاته به اتوبوس بازیکنان بوکا، 2 شب متوالی عقب افتاد و در نهایت به خاطر وخامت اوضاع، میزبانی بازی برگشت به ورزشگاه برنابئو انتقال یافت. ریورپلاته پس از تساوی یک بر یک در 90 دقیقه در وقت‌های تلف شده 2 گل زد و برای چهارمین بار قهرمان معتبرترین جام باشگاهی آمریکای‌جنوبی شد.

سومین اخراج مورینیو

ژوزه مورینیو با وجود سپری کردن 2 فصل آرام و کسب 4 جام در میانه‌های فصل سوم حضور در اولدترافورد پس از شکست 3 بریک در خانه لیورپول، یک روز پس از سالگرد دومین اخراجش در چلسی برای سومین بار در دوران مربیگری‌اش برکنار شد.

قهرمانی رئال در جهان

رئال مادرید با برتری بر 2 رقیب آسیایی به نام‌های کاشیما آنتلرز و العین در نیمه‌نهایی و فینال برای سومین بار متوالی و در مجموع چهارمین بار قهرمان جام‌جهانی باشگاه‌ها شد و بالاتر از بارسا پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها نام گرفت.
منبع : نود

کد N2048412

وبگردی