آفتاب

از اعتماد ملی تا اعتمادی نو؛ حزب جدیدی متولد خواهد شد

از اعتماد ملی تا اعتمادی نو؛ حزب جدیدی متولد خواهد شد

تهران - ایرنا - رسول منتجب نیا، قائم مقام سابق حزب اعتماد ملی از انتخاب هیئت موسس حزب جدید خود خبر داد. اگر چه او گفت که هنوز نامی برای این حزب جدید انتخاب نشده ، اما رسانه ها از احتمال انتخاب عنوان «اعتمادی نو» برای این حزب خبر داده اند.

پس از انتخابات سال 1384، مهدی کروبی دبیرکلی مجمع روحانیون مبارز را رها کرد تا حزب جدید مردم سالاری را تاسیس کند، پس از اتفاقات سال 88 ، رسول منتجب نیا به عنوان قائم مقام او، مسئولیت اداره حزب را بر عهده داشت.
در همان ماه های اولیه آغاز به کار دولت حسن روحانی زمزمه‌های شروع دوباره فعالیت حزب اعتماد ملی شنیده شد، تا این که در 9 دی 1392 ، رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی اعلام کرد که وزیر کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی از این حزب برای شرکت در نشست وزارت کشور دعوت کرده‌است.
اگر چه زمزمه هایی در خصوص غیر قانونی بودن و پلمپ حزب اعتماد ملی مطرح بود اما منتجب نیا در پاسخ به این شائبه ها گفت: «اگر پلمپ بودیم به جلسه وزیر کشور دعوت نمی‌شدیم.»
اما اکنون 5 سال پس از آغاز به کار در میان اعضای حزب اختلافاتی بوجود آمده است. در 15 تیرماه امسال در جلسه شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، الیاس حضرتی به عنوان قائم مقام و اسماعیل گرامی‌مقدم به عنوان سخنگوی حزب اعتماد ملی انتخاب شدند و حضرتی در گفتگو با رسانه ها خود را قائم مقام حزب نامید.
پس از اظهارات حضرتی، منتجب‌نیا که تا آن زمان قائم‌مقام حزب معرفی می‌شد طی بیانیه‌ای خطاب به تمامی شاخه‌ها و گروه‌های حزب اعلام کرد که تا انتخابات شورای مرکزی جدید انجام نشود، هیچ یک از مصوبات شورای مرکزی وجاهت قانونی ندارد.
منتجب‌نیا که همچنان خود را قائم مقام این حزب می‌دانست طی نامه‌ای این اقدام را کودتا خواند و تأکید کرد که هیچ تغییری در حزب ایجاد نشده و احدی حق کم‌ترین تغییرات در جلسات را ندارد.
از همان زمان اختلاف‌نظرها در میان اعضای اعتمادملی با موضع گیری های رسول منتجب‌نیا علنی شد و زمینه انشقاق حزب اعتماد ملی بوجود آمد.
در 4 مهرماه دقیقا دو روز قبل از تشکیل کنگره این حزب 110 نفر اعضای از حزب اعتماد ملی با صدور بیانیه‌ای استعفا دادند. این اعضا در بیانیه‌ خود اعلام کردند: «برگزاری کنگره‌ حزب، ناگزیر باید از سوی حجت‌الاسلام منتجب‌نیا، قائم‌مقام قانونی این حزب انجام گیرد و برگزاری آن از سوی افراد دیگر، به جهت قانونی و عدم انطباق با اساسنامه، فاقد وجه رسمی خواهد بود.»
با بالا گرفتن اختلافات، رسانه‌ها خبری مبنی بر استعفای چند عضو شورای مرکزی از مسئولیت‌های خود منتشر کردند. این اعضا طی بیانیه‌ای حزب خود را غیردموکراتیک‌ نامیدند. اما در اقدامی غافلگیرانه مهدی کروبی دبیرکل این حزب طی نامه‌ای ماموریت برگزاری کنگره این‌حزب را به الیاس حضرتی واگذار کرد.
در حالی که به نظر می‌رسید با نامه مهدی کروبی اختلافات به پایان رسیده موضع جدید منتجب نیا اهالی سیاست و رسانه را متعجب کرد، قائم‌مقام پیشین با انتشار پیامی نسبت به اعلام برگزاری کنگره این حزب در تاریخ 6 مهر ماه 97 توسط الیاس حضرتی هشدار داد و اعلام کرد در این «کنگره غیرقانونی» شرکت نمی‌کند و اعلام کرد که تصمیم دارد یک حزب جدید ایجاد کند.
کنگره این حزب در تاریخ 6 مهر امسال و با وجود غیبت بسیاری از اعضا و منتجب نیا قائم مقام قانونی برگزار شد و الیاس حضرتی در کنگره نیز به عنوان قائم مقام جدید انتخاب شد. پس از برگزاری کنگره منتجب‌نیا در نامه‌ای به ارکان حزب اعتماد ملی، خود را قائم مقام این حزب خواند و قائم مقامی الیاس حضرتی را باطل دانست.
او در گفتگو با رسانه ها گفت: حزبی که در نظر داریم تشکیل دهیم، حزبی دارای اهداف و آرمان‌های بلند و مرام‌نامه بسیار روشن، شفاف و مردمی خواهد بود، حزبی که هم مردمی بوده و هم مبنای اعتقادی، اخلاقی و فقهی دارد.
وی با بیان اینکه ما از روز اول در حزب اعتماد ملی بر یک سلسله اهداف و آرمان‌ها به توافق رسیدیم که حزب را وسیله رسیدن به آن قرار دادیم، افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر به این نتیجه رسیدیم که جمعی از دوستان ما در حزب آن را هدف و یا وسیله رسیدن به برخی از اهداف پایین‌مرتبه و ناچیز قرار دادند. ما حزب را به عنوان وسیله رسیدن به اهداف بلند قبول داریم، نه قدرت، پست و مطامع مادی. ما دو راه و دو هدف کاملا متفاوت داریم، هدف ما چیز دیگری و هدف تعدادی از دوستان چیز دیگری است؛ بنابراین مصلحت را در خداحافظی با حزب اعتماد ملی دیدم.
چهار روز پیش منتجب نیا، قائم مقام سابق حزب اعتماد ملی از انتخاب هیئت موسس حزب جدید خود خبر داد. اگر چه منتجب‌نیا گفت که هنوز نامی برای این حزب جدید انتخاب نشده است. اما رسانه ها از احتمال انتخاب عنوان «اعتمادی نو» برای این حزب خبر داده اند.
قائم مقام سابق حزب اعتماد ملی، اسمی از اعضای هیئت موسس حزب جدید نبرد اما گمان می رود که افرادی همچون قائمی و رحمت الله بیگدلی و بسیاری از اعضای جدا شده حزب اعتماد ملی جزو هیئت موسس حزب باشند.
سیام**ن.الف **1553
کد N2048387

وبگردی