آفتاب

با اقدام آمریکا موقعیت طالبان و داعش برای بی‌ثبات‌سازی افغانستان در حال جابه‌جایی است

با اقدام آمریکا موقعیت طالبان و داعش برای بی‌ثبات‌سازی افغانستان در حال جابه‌جایی است

یک تحلیل‌گر مسائل آسیا  با بیان این‌که «ارائه راه‌حل‌های مقطعی از طرف آمریکایی‌ها برای حل مسائل افغانستان به طور طبیعی به شکست منجر می‌شود»، گفت:‌ به نظر می‌رسد عملا جای طالبان و داعش برای بی‌ثبات کردن افغانستان در حال جا به جایی است و آمریکا باید کمک کند داعشی که در افغانستان آورده را خارج کند.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین تحولات در افغانستان و تصمیم آمریکا بری خروجی بخشی از نیروهایش از این کشور اظهار کرد:‌ آمریکایی‌ها باید منطقه را به‌عنوان یک مجموعه امنیتی در نظر بگیرند، این‌که فقط  خواسته باشند یک قطعه از پازل را جا به جا کنند طبیعتا جواب نمی‌دهد، به هر حال در منطقه‌ای که طالبان فعالیت می‌کند،  نه تنها مجموعه‌ای از منافع گروه‌ها و دولت‌ها در گیر است، بلکه بیرون از منطقه نیز درگیر است.

وی تصریح کرد: نمی‌توانید بدون این‌که اختلافات هند و پاکستان  را در نظر بگیرید، انتظار داشته باشید پاکستان به طالبان برای صلح فشار ‌آورد، به خصوص این‌که آمریکایی‌ها و هندی‌ها جای پای وسیعی در افغانستان دارند و این حساسیت پاکستان را بر می‌انگیزد، به همین دلیل شاهد هستیم که داعش را از سوریه و عراق جمع کرده و به افغانستان آوردند که این اتفاق منافع کشورها را در این منطقه به خطر می‌اندازد.

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین بیان کرد: شاید به همین دلیل باشد که برخی از کشورهای منطقه رغبتی برای ورود به مذاکرات صلح یا استقرار امنیت به شکلی که آمریکایی‌ها می‌خواهند نداشته باشند. بنابراین هر کسی که می‌خواهد مسائل منطقه را حل کند باید آن را به صورت مجموعه‌ای، در نظر گیرد، که بعید می‌دانم حل مجموعه‌ای مسائل مد نظر آمریکایی‌ها باشد، زیرا چنین چیزی در ذهن آمریکایی‌ها نیست و ارائه راه حل‌های مقطعی آن‌ها به طور طبیعی به شکست منجر می‌شود.

وی درباره این‌که چرا طالبان افغانستان پیشنهاد کابل برای برگزاری مذاکره در ماه آینده میلادی در عربستان را رد کرد؟ گفت: طالبان نسبت به حضور آمریکا در خاک افغانستان حساس است، طالبان در تفکرات‌ خود انعطاف زیادی نشان دادند و طالبان امروز دیگر طالبان گذشته نیست، بنابراین متناسب با انعطاف‌هایی که این گروه در درون خود به وجود می‌آورد باید به همان میزان راه برای ورود آن‌ها جهت ورود به حکومت باز باشد.

این تحلیل‌گر مسائل آسیا همچنین اظهار کرد:‌ این‌که فقط از طالبان بخواهیم  وارد جریان صلح شود، بدون این‌که سهم منطقی و معقولی از قدرت را برای آن‌ها در نظر بگیریم، به نظر می‌آید راه به جایی نمی‌برد.

شفیعی در ادامه ابراز کرد:‌ مساله دیگر این‌که آمریکایی‌ها از در خارج شدند، اما از پنجره وارد شدند. یعنی این‌که درست است در حال مهار طالبان بوده و آن را وارد پروسه صلح در افغانستان کرده‌اند، اما از آن طرف در حال تقویت داعش هستند، بنابراین عملا جای طالبان و داعش برای بی ثبات کردن افغانستان و محیط پیرامونی آن در حال جا به جایی است و این در کلیت بازی با شرایط افغانستان تغییری ایجاد نخواهد کرد، بنابراین آمریکا باید کمک کند داعشی که در افغانستان آورده را خارج کند.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین افزود:‌ بنابراین،‌ در این زمان یک شرایط افغانی – افغانی را خواهیم داشت که عبارت است از طالبان افغانی به علاوه دولت افغانستان که اختیار به این دو گروه داده می‌شود تا با یکدیگر وارد تعامل شوند.

وی در پایان گفت:‌ اگر بحث‌ها به صورت منطقی پیش رود، می‌توان انتظار گرفتن نتیجه را داشت، اما اگر در جایی که منفعت آمریکایی‌ها اقتضا کند یک سیاست را دنبال کنند و اگر  در جای دیگری منفعت شان اقتضا کند سیاست دیگری را پیش ببرند، این گونه عمل کردن طبیعتا  راه به جایی نمی‌برد.

انتهای پیام

کد N2048283

وبگردی