آفتاب
یک روانشناس در گفت و گو با ایرنا مطرح کرد

وبگردان، در خطر افسردگی

وبگردان، در خطر افسردگی

روانشناس و مدیرکل برنامه ریزی سازمان روانشناسی و مشاوره کشور گفت: جست و جوگران بی هدف و سرگردان در فضای مجازی در خطر افسردگی و اضطراب هستند و تبلیغ کالاهایی که مورد نیاز مردم نیستند و ترویج مصرف گرایی شیوع افسردگی را بیشتر می کند.

علیرضا احمدیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: افرادی که رفتار اعتیاد گونه به اینترنت و فضای مجازی دارند، می توانند زمینه ای از ابتلا به افسردگی و سایر اختلالات روانشناختی را داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: البته طیفی از افراد به صورت هدفمند برای بررسی، افزایش دانش، مهارت و تخصص در یک حوزه، دائما در حال جستجو در فضای مجازی هستند. این افراد مشکل روانشناختی و رفتارشناختی ندارند بلکه ممکن است افراد بسیار موفقی در تحصیل یا شغل خود هم باشند.
این رفتارشناس با تاکید بر استفاده صحیح از فضای مجازی اظهار داشت: ظهور و بروز اینترنت در سال های اخیر موجب افزایش تب و تاب رسانه های مجازی شده است. اما سبک زندگی مجازی در کشور باید اصلاح شود زیرا نقش فضای مجازی در زندگی امروزی را نمی توان نادیده گرفت بنابراین باید هوشمندانه از شبکه های اجتماعی در راستای ارتقای کیفیت زندگی استفاده شود.
احمدیان بر ارتقای سطح «سواد رسانه ای» مردم تاکید کرد و گفت: سواد رسانه ای مهارت آموختنی است و برای ارتقای آن باید افراد آموزش ببینند. دولت، نهاد آموزش و پرورش و آموزش عالی باید در این زمینه تدبیر کنند زیرا بدون آگاهی بخشی نمی توان انتظار داشت که افراد در برخورد با انبوه رسانه های امروزی درست رفتار کنند.
احمدیان تصریح کرد: ارتقای سواد رسانه ای در جامعه نیازمند سیاستگزاری های کلان و برنامه ریزی های حاکمیتی است تا زمینه ای ایجاد شود که خانواده ها و مخاطبان رسانه به درستی از این مهارت استفاده کنند. البته سازمان های مردم نهاد، گروه های مرجع، کانال های پر مخاطب و رسانه ها نیز در بازنمایی آن تاثیر بسزایی دارند.
این روانشناس اضافه کرد: استفاده درستی از فضای مجازی نشده است و شرکت ها، بنگاه های اقتصادی و تولیدی در شبکه های مجازی، کالاهایی که مورد نیاز افراد نیست را تبلیغ می کنند و به استفاده غیر ضروری دامن می زنند و می خواهند کالاهای خود را بازاریابی کنند؛ اگر چه این موضوع ظرفیت جدیدی برای امور بازرگانی و اقتصادی است اما ممکن است نیازآفرینی در فضای مجازی الزاما مورد نیاز مردم نباشد.
وی افزود: افراد باید دارای هوش و سواد رسانه ای باشند و درک کنند که هر نوع تبلیغی نیاز واقعی آنان نیست و موجب افزایش مصرف و خرید کالاهای بی مورد می شود و می تواند به اقتصاد خانواده لطمه بزند. تشخیص نیاز واقعی به یک هوش رسانه ای و سواد رسانه ای معطوف می شود بنابراین مدیریت نیاز بسیار مهم است.
احمدیان اظهار داشت: افراد دارای هوش رسانه ای متوجه می شوند که زمان، انرژی و منابع خود را باید به امور مهمتری اختصاص دهند در حالی که جست و جو و دستیابی به آخرین یافته های روز در فضای مجازی جذاب است و نمی توان تاثیر شبکه های مجازی را انکار کرد اما باید در استفاده از فضای مجازی هوشمندانه تر رفتار کنیم.
کد N2046698

وبگردی