آفتاب

حمل و نقل مدرن مرسولات با فعالیت یک استارتاپ

حمل و نقل مدرن مرسولات با فعالیت یک استارتاپ

تهران- ایرنا- حمل و نقل مرسوله در کشور ما سال هاست به صورت سنتی انجام می شود. مدتی قبل گروهی از فعالان این عرصه تصمیم گرفتند شیوه نوینی را برای این کار در پیش بگیرند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، رضا گلوی از مدیران یک کسب و کار نوپا در نشست خبری درباره راه اندازی سامانه حمل و نقل بارباکس گفت: شرکت سرمایه گذاری ایران- چین با بیش از 20 سال سابقه در پروژه های ملی کشور سابقه بسیار خوبی از جمله در صنعت حمل و نقل دارد و بر همین مبنا برای پروژه شرکت یارباکس با آن ها همکاری کردیم.
او ادامه داد: شرکت ما از دو گروه تشکیل شده است. یک گروه فنی و یک شریک با تجربه از حوزه حمل و نقل. تیم فنی ما با یک تجربه 4 ساله در حوزه بی تو بی فعالیت داشته اما به دلیل تحریم های موجود از توسعه نرم افزار خودداری کرد.
«سپس ما شروع کردیم به مطالعه در حوزه حمل و نقل و به این نتیجه رسیدیم که حمل و نقل نیازمند یک سامانه است تا به شیوه ای مدرن به ارائه خدمات بپردازد. به همین دلیل با شریک 15 ساله خود وارد شور و مشورت شدیم که پس از شش ماه شرکت یارباکس شکل گرفت».
به گفته گلوی، بارباکس ماموریت ارسال، دریافت و تحویل مرسوله های پستی را انجام می دهد. در حال حاضر با 70 شهر از مبدا -تهران- شروع کردیم و تا سال آینده این عدد دو برابر خواهد شد.
او در ادامه اظهار داشت: رهبری بازار در جابه جایی محصولات بین شهری و تاثیرگذار در حوزه حمل ونقل، افزایش کیفیت زندگی مردم و حرکت به سمت هوشمندسازی شهرهاست. ما رقبای خود را می شناسیم. آن ها اغلب به شیوه سنتی کار می کنند. ما این مشکلات را شناسایی کردیم و توانستیم یارباکس را شکل دهیم.»
وی افزود :«فضای استارتاپی در ایران بسیار طلایی است. دسترسی بیش از 70 درصد مردم به اینترنت باعث افزایش استفاده مردم از دستاوردهای استارتاپ ها شده است».
گلوی ادامه داد: درحال حاضر شرکت بارباکس 100 پرسنل دارد که به شکل مستقیم کار می کنند و هدف این است که 200 نفر را در حمل ونقل درون شهری به کار بگیریم. هدف ما این است که بتوانیم در سه سال اینده 20 هزار اشتغال ایجاد کنیم.
شرکت پست جمهوری اسلامی سال هاست در حوزه حمل و نقل مرسوله به سراسر کشور فعالیت می کند و بسیار قدرتمند است اما یارباکس هدف دیگری دارد. منصور مرتضوی از مدیران این شرکت در حوزه خرده بار گفت: هر زمان که بخواهید می توانید سفارش خود را آنلاین به ثبت برسانید تا مرسولات شما از تهران به 70 شهر ارسال شود. تا سال آینده این اپلیکیشن دو سویه کار خواهد کرد و امکان انتقال مرسوله به هر شهری مقدور خواهد شد.»
او در خصوص طریقه حمل و نقل مرسولات اظهار داشت: خرده بار تعریف های مختلفی دارد. خرده بارهایی هستند که بارشان ارزشمند است. مانند بانک ها و شرکت های پزشکی که مرسوله های ارزشمندی دارند. مثلا تا سال ها قبل که شارژ کارت به صورت اپلیکیشن نبود، اتوبوس ها کارت شارژها را با قیمت های میلیونی انتقال می دادند و خطرات زیادی ممکن بود پیش بیاید به همین جهت برنامه ما این است که از وسایل نقلیه مختلف در این حوزه استفاده کنیم. هواپیما برای بارهای لوکس. اتوبوسرانی برای مرسوله های معمولی. کامیون ها نیز از دیگر وسایلی است که قرار است از آن ها استفاده کنیم.این اپلیکیشن قصد دارد به این نوع تجارت کمک کند.
مهندس مرتضوی در خصوص وجه تمایز این تیم با سایر استارتاپ های همکار گفت: ما در روز 5 هزار بارنامه می زنیم و تقریبا رقیبی نداریم و شاید 15درصد از بار ایران را جا به جا می کنیم. فاصله ما با رقبا زیاد است. نمی گویم قرارداد انحصاری با ماست اما چون صاحب اصل برند در ترمینال های کشور هستیم عمدتا با ما کار می کنند.
او در ادامه گفت: یکی از اهداف یارباکس استفاده از موتورهای برقی در داخل ایران استزیرا در بخش سوخت و بحث کاهش هوای آلوده تاثیر گذار است. ظرف دو سال آینده حداقل 2 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی وارد کشور می شود. وجود شرکت های خارجی به همین دلیل است.
گلوی نیز در همین ارتباط توضیح داد: ما یک برنامه جامع برای بحث لجستیک داخل شهر و نیز خارج از شهر داریم. برای داخل شهر سرمایه گذاری کرده ایم اما اتوبوس ها و هواپیماهای خارج از شهر در حال حاضر کفاف کار ما را می دهد.
«در آغاز کار را با 100 دستگاه موتور و 20 وانت شروع کردیم که نسبت به بارنامه و حجم کاری ما روزانه در حال افزایش است. تمام تلاش این اپلیکیشن این است که نیاز به مراجعه به دفتر پستی نباشد. ما از صبح تا ساعت 12 شب ارسال کالا داریم و وسایل نقلیه ما می توانند هر ساعتی از روز کالا را دریافت کنند.»
یارباکس در حال حاضر در شهرهای مختلف 77 نمایندگی دارد و هر کدام مرسوله را در مقصد دریافت می کنند و به شخص مورد نظر می رسانند. «با سرویسی که ما به این شیوه انجام می دهیم هزینه ها بسیار پایین آمده است. گلوی در خصوص تفاوت عملکرد شرکت پست و شیوه مدرن ارسال مرسولات گفت: ما دائم باید کاربران را راضی نگه داریم و کیفیت را بالا ببریم. نکته دوم بیمه ایران است که در حال همکاری با آن هستیم. فکر می کنم مشتری بابت این بیمه که قیمت بسیار منطقی دارد به ما اعتماد می کند.
وی در خصوص افرادی که برای ارسال مرسوله شان عجله دارند، گفت «برای برندسازی باید هزینه کرد. ما برای محصولاتی که باید با هواپیما ارسال شود هزینه اضافی دریافت نمی کنیم.»
گلوی همچنین در پایان خاطرنشان کرد: ارسال بسته به کشورهای خارجی را در برنامه داریم و چین جزو کشورهای اولی است که قصد داریم شرایط ارسال مرسوله به آن را مهیا کنیم.
علمی*م.ش*2017
کد N2046447

وبگردی