آفتاب

3 میلیون دلار رشوه برای توقف فیبرنوری در عراق

3 میلیون دلار رشوه برای توقف فیبرنوری در عراق

بغداد - ایرنا - کمیسیون مبارزه با فساد در پارلمان عراق گزارش کرد یک مدیر ارشد سه میلیون رشوه گرفت تا مانع اجرای پروژه فیبرنوری در این کشور شود.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری الفرات، این کمیسیون اعلام کرد که توقف پروژه احداث فیبرنوری در کشور حکایت از وجود یک پرونده فساد به ارزش سه میلیون دلار دارد.
این مسوول ارشد که در گزارش نامی از وی برده نشده است، سه میلیون رشوه گرفته تا مانع اجرای این طرح شود.
در این گزارش به نام فرد یا سازمانی که این رشوه را پرداخت کرده نیز اشاره نشده است.
کمیسیون پارلمانی مبارزه با فساد اداری با اشاره به اینکه جزییات موضوع مشخص شده، افزود که این پرونده در بالاترین سطح از اولویت رسیدگی خواهد شد.
بررسی عملکرد دوره پیشین سازمان مبارزه با فساد، دادستانی و همین کمیسیون نیز در ارتباط با چگونگی برخورد با این پرونده، مشمول رسیدگی خواهد بود.
بر اساس اعلام این کمیسیون، قرار است یک بررسی جامع از سال 2003 (سقوط رژیم دیکتاتوری صدام) تا امروز انجام و به همه پرونده های فساد رسیدگی شود.
کمیسیون مبارزه با فساد در پارلمان عراق درحالی قول رسیدگی تا رسیدن به نتیجه در خصوص این پرونده داده است که تاکنون اغلب پرونده های مشابه معمولا پس از مدتی اظهارات رسانه ای، بدون اعلام نتیجه رها شده است.
در خصوص چگونگی و میزان این کارشکنی و تاثیر آن بر اجرای پروژه احداث خط فیبرنوری در عراق، جزییات بیشتری منتشر نشده است اما چنانکه وزارت ارتباطات عراق جولای 2015 اعلام کرد این طرح تا 93 درصد اجرا شده و تا پایان سالجاری میلادی افتتاح خواهد شد.
گفته شده بود با افتتاح این طرح سرعت اینترنت عراق که هم اکنون طبق برخی آمارها، بدترین در جهان است، ده برابر افزایش و بهبود خواهد یافت.
هر چند طی این مدت اخباری از افتتاح این پروژه در مناطق مختلفی از بغداد و چندین شهر دیگر منتشر شد اما سرعت اینترنت در یک سال اخیر - به گفته منابع عراقی - در سراسر این کشور روندی کاملا نزولی داشته است.
در همین حال مبارزه با فساد یکی از شعارهای اصلی انتخابات پارلمانی 22 اردیبهشت، همچنین از مطالبات جدی مردم عراق از جمله در اعتراضات خیابانی چند ماهه تابستان گذشته در استان بصره و نیز از وعده های اصلی نخست وزیر جدید عراق بوده است.
'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر عراق چند چند هفته پیش از باز بودن 13 هزار پرونده فساد در سازمان مبارزه با مفاسد اداری و مالی این کشور خبر داد و بر عزم دولتش برای مبارزه با این پدیده تاکید کرد.
بسیاری از مسوولان عراقی، فساد گسترده در این کشور را از جمله علل هجوم پیشروی های اولیه داعش ( سال 2014) و همچنین مهمترین خطر تهدید کننده کیان کشور پس از اعلام پایان نظامی داعش می دانند.
خاورم*4**380**
کد N2046292

وبگردی