آفتاب
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان:

الگوی زن نه شرقی نه غربی در جامعه نهادینه شود

الگوی زن نه شرقی نه غربی در جامعه نهادینه شود

تهران- ایرنا- رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: الگوی سوم زن، که نه زن شرقی و نه زن غربی است، به فرموده رهبر معظم انقلاب باید در جامعه نهادینه شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، مینو اصلانی روز شنبه در نشست بررسی شاخص‌های عدالت جنسیتی در دانشگاه‌ صدا و سیما افزود: یکی از مهمترین شاخص های عدالت جنسیتی، این است که برای برون رفت از بحران های حوزه زنان باید الگوی سوم زن یعنی زن نه شرقی نه غربی را مدنظر قرار دهیم.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب سه الگو برای زنان ارائه داده است، افزود: در الگوی زن شرقی، زن اثری در تاریخ ندارد؛ می آید و می رود و آنچه که زن شرقی دارد، خنثی بودن است. این الگو قابل اعتنا نیست و زن را به مرحله کمال نمی رساند. زن در الگوی غربی نیز شاخص های لازم برای شایسته شدن ندارد؛ در این الگو، زن در خدمت سرمایه گذاری غربی است و الگوی جامع از فعال بودن را ندارد.
اصلانی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب می فرمایند، الگوی زن غربی الگویی نخ نما است و برابری جنسیتی این مسائل را به سر زنان آورده است؛ زن غربی هویت، جایگاه و کرامت الهی اش را باخته است. اگر حق کرامت الهی به زنان برگردد، زن هم به جایگاه خودش بازمی گردد.
وی اضافه کرد: الگویی که این بن بست را می شکند، الگوی زن نه شرقی و نه غربی است؛ این زن در متن و مرکز است و این الگو را رهبری برای زنان مطرح کرده اند.
اصلانی خاطرنشان کرد: زنی با این شاخص ها، جهاد اجتماعی را ایجاد می کند و زنان را به جایگاه و کرامت الهی زن رهنمون می سازد. در الگوهای ضد زن که امروز در غرب بسیار پررنگ است، زنان نقشی ندارند. حق کرامت الهی زنان بالاترین حقوق زنان است و زنان باید با این حقوق شناخته شوند.
وی تصریح کرد: الگوی زن نه شرقی نه غربی الگویی برای برون رفت زنان از بحران است و امروز حرکت هایی عفیفانه که در غرب انجام می شود، موید تأثیرگذاری این الگو است.
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: باید این الگو را معرفی کنیم و در دهه چهارم انقلاب این را به همه بشناسانیم؛ این الگو بسیار جای کار دارد ما آمادگی داریم که این الگو را به همه بشناسانیم، کتاب ها و فیلمنامه هایی درباره این الگو تهیه شده است.

* عدالت جنسیتی با توجه به شاخص های مطرح شده، بحثی انحرافی است
فریبا علاسوند عضو هیات علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و خانواده گفت: اینکه عدالت جنسیتی را بر اساس شاخص های آن داشته باشیم، غلط است و یک بحث انحرافی است. البته کسانی نیز منتقد این بحث هستند و شاخص های عدالت جنسیتی را بر اساس آرمان های انقلاب پیش می برند و حواس شان جمع است.
وی اظهار داشت: باید واکاوی درباره عدالت جنسیتی وجود داشته باشد؛ اکنون اختلاف نظر بین شاخص های عدالت جنسیتی در میان جناح های سیاسی وجود دارد و به یک منازعه سیاسی تبدیل شده است اما به نظر من یک منازعه فرهنگی است. تا این مقوله را حل نکنیم و تکلیف مشخص نشود، نمی توانیم به جایی برسیم.
علاسوند خاطرنشان کرد: این شکاف معناشناختی درباره عدالت جنسیتی مانند نقابی شده است که باید کنار زده شود. نظریه های زنده عدالت در دنیا وجود دارد اما باید دید که در فلسفه غرب نظریه هایی در این باره وجود دارد یا نه. برخی سوپراستارها نمی دانند مفهوم عدالت جنسیتی چیست اما ادعا می کنند که تنها صدا موضوع فمینیستی است.
وی درباره عدالت گفت: از نظر معناشناسی کلمه عدالت برای فهم نابرابری ها بوده است، وقتی می گوییم برابری تکلیف مشخص است، گاهی مواقع برابر دانستن، منجر به ستم می شود؛ بنابراین مفهوم عدالت را مفهوم کامل تری برای رسیدن به مراد می دانند.
علاسوند تصریح کرد: برابری به قول مطلق و تمامیت خواه آنها، خودش ستم می آفریند. در دهه هفتاد میلادی شعار سازمان ملل برابری بود اما کسانی که فمینیست بودند، این شعار را قبول نکردند.
وی تصریح کرد: اینکه از برابری به سمت جایگزینی بروند، نشان می دهد که برابری مفهومی بسنده برای نیل به تمام حقوق انسانی نیست.
علاسوند افزود: بحث عدالت در حوزه فلسفه حقوق غربی پیشرفته است اما در حوزه علوم اسلامی پیشرفته نیست، ادبیات آن در غرب متراکم است و اظهارنظرهای زیادی درباره آن شده است. این دیدگاه ها هم گاهی ١٨0 درجه با هم فرق دارند.
وی اضافه کرد: فمینیست یک جریان سیاست خواه است که خودش را به دنیا تحمیل می کند. نظریه پردازان سیاسی از ٢٠٠ سال قبل دو دغدغه داشتند منظورم لیبرال ها است که دو دغدغه آنها برابری و آزادی است.
ادامه دارد...
اجتمام* 7268*1834
کد N2045444

وبگردی