آفتاب
وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان :

تحریم های اقتصادی یکجانبه موجب بحران انسانی در جهان شده است

تحریم های اقتصادی یکجانبه موجب بحران انسانی در جهان شده است

باکو – ایرنا – وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد: دخالت قدرت های جهانی و منطقه ای در امور داخلی دیگر کشورها و تحریم های اقتصادی یکجانبه موجب تشدید تحمل ناپذیری و بحران انسانی در جهان شده است .

به گزارش ایرنا ، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، روز پنجشنبه در گزارشی به مناسبت پایان سال 2018 میلادی تاکید کرد : رویکردهای دوگانه در مورد اصول و موازین حقوق بین المللی ، مناقشات نظامی ، اختلافات قومی اختلافات رو به رشد میان قدرتهای جهانی و منطقه ای به تنش در روابط بین المللی دامن زده است .
در این گزارش آمده است: جمهوری آذربایجان در سال 2018 میلادی بر اساس احترام و اعتماد متقابل روابط خود با کشورهای همسایه و منطقه را در حوزه های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی توسعه داده است .
در این گزارش به سفرهای رسمی سال 2018 میلادی الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان به چند کشور خارجی، از جمله به دیدار سران و وزیران امور خارجه دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان اشاره شده است .
وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در گزارش سال 2018 خود ، سفر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به جمهوری آذربایجان از رویدادهای مهم این کشور عنوان کرده است .
بنا به این گزارش ،جمهوری آذربایجان در شرایط متضادی که در منطقه جریان دارد، سیاست موفقیت آمیزی را در پیش گرفته است که منجر به تامین ثبات داخلی و توسعه اقتصادی و تقویت جایگاه بین المللی این کشور از طریق اجرای بزرگترین پروژه های اقتصادی شده است .
در این گزارش آمده است: سیاست خارجی جمهوری آذربایجان در سال 2018 میلادی بر مبنای احترام متقابل ، توسعه روابط چندجانبه ، تامین پایدار امنیت و رفاه اقتصادی و اجتماعی استوار بود.
برگزاری همایش اقتصادی جمهوری آذربایجان و ایران ، جمهوری آذربایجان و روسیه ، میزبانی جمهوری آذربایجان برای نخستین نشست چهارجانبه وزیران امور خارجه این کشور ، ایران ، ترکیه و گرجستان ، نشست سه جانبه وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان ، ایران و ترکیه از رویداد های مهم این کشور در سال 2018 میلادی اعلام شده است .
وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان امضای کنوانسیون تعیین رژیم حقوقی دریای خزر در سال 2018 میلادی از سوی سران کشورهای حاشیه این دریا را مورد اشاره قرار داد و آن را رویدادی در جهت تقویت همکاری کشورهای ساحلی در خزر عنوان کرد .
در این گزارش همچنین عضویت جمهوری آذربایجان به مدت دو سال آتی در شورای مدیران آژانس بین المللی انرژی اتمی از دیگر رویداد مهم این کشور در سال 2018 میلادی عنوان شده است .
خاورم ** 337** 1579
کد N2044567

وبگردی